سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

مقصر کیست؟
ساعت ٥:٥۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

 

یه موجودی درست کرده‌ایم به اسم حکومت، که همه‌ی تقصیرها گردن اونه.

همه‌ی ما خوبیم، فقط اونه که بده.

ما هر غلطی خواستیم می‌کنیم، بعدش هم برای کاهش فشار وجدان همه‌ی مسئولیت‌های فروگذارشده‌ی خودمون رو هم گردن این موجود می‌ندازیم.

این‌قدر انتزاعی فکر نکنیم.

حکومت از همین اداره‌ای که احیانا توش کار می‌کنیم شروع می‌شه تا بالاتر. خود ماییم که حکومت رو می‌سازیم.
اگر واقعا می‌خواهیم کاری بکنیم باید خودمون رو درست بکنیم.

تا این نفس معیوبه، هیچ کاری پیش نمی‌ره.

نمی‌گم بریم گوشه‌ی عزلت و هر وقت که درست شدیم برگردیم. هرچند که این کار باز هم نسبت به غرق‌شدن در دنیازدگی و سیاست‌زدگی بدتر نیست.

اما راه احسن اینه که در عین حضور اجتماعی، خودمون رو فراموش نکنیم.

قاطی حرافی‌های سیاسی و مجادله‌های خبری گم نشیم.

نگو من تنهام، کاری از پیش نمی‌ره. اتفاقا کار با همین یک نفر و دو نفرهاست که پیش می‌ره اگر بدونی.

نگو دور و برم فاسده، پس من نیز هم،

نگو هم‌رنگ جماعت می‌شم،

نگو گور پدر فلان،

و اگه گفتی، لطفا دیگه غر نزن. اون وقت تو هم یک سلولی هستی از همون موجود بد، که همه‌ی تقصیرها گردنشه.

نقل از اینجا


 
نیکو شنیدن
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

حضرت محمد بن علی الباقر، امام پنجم شیعیان علی السلام:

 

هنگامی که نزد عالمی نشستی، بر شنیدن حریصتر از گفتن باش.

و همان گونه که نیکو سخن گفتن را می آموزی، نیکو شنیدن را نیز بیاموز!

 


 
مکتب علی
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

مکتب حضرت امیر علیه­السلام کناره گیری از حکومت را بر دروغ گفتن برای رسیدن به حکومت ترجیح می­دهد.

شاید می شد یک دروغ را توجیه کرد اما دیگر از هدایت خبری نبود!

حکومتی که با دروغ برسرکار بیاد باید با شمشیر حفظ شود و جز اجبار و زور چیزی از آن عاید انسان­ها نمی­شود!

 

حضرت آیت الله امجد


 
پلکان حرام و بام سعادت؟
ساعت ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٧ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ ،دکتر بهشتی

 

گفتند حالا که مرگ بر شاه همه‌گیر شده؛ شعار جدید بدیم:

شاه زنازاده است، خمینی آزاده است.

بهشتی آشفته شده ‌بود و گفت:

رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است.

از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید.

نقل از اینجا

 


 
شیخ صادق خلخالی
ساعت ٩:۳۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

مردم  در سراسر تهران از خانه ها بیرون آمدند و شادمانی می کردند و از همان ساعت که شاه از ایران فرار کرد ، شروع به پائین کشیدن مجسمه های محمدرضا و رضا کردند و تا ساعت 10 شب ، حتی یک مجسمه هم در ساسر ایران نماند و همه ی آنها را مردم خرد کرده بودند . تمام وزارتخانه ها و ادارات به دست مردم افتاد و مردم سر از پا نمی شناختند. تظاهرات در همه جا، حتی در روستاهای دورافتاده نیز به راه می افتاد؛ ولی رادیو و تلویزیون این جریان ها را منتشر نمی کردند ؛ زیرا گردانندگان آنها با مردم مخالف بودند و مردم به وسیله­ی تلفن از جریانات باخبر می شدند .

 

از کتاب خاطرات شیخ صادق خلخالی


 
نتیجه خیرخواهی
ساعت ۱:٤٧ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٥ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

ماروین زونیس نویسنده­ی امریکایی کتاب نخبگان سیاسی در ایران:

در دومین روز شورش و تظاهراتی پردامنه­ای که در جریان عزاداری ماه محرم و به دنبال بازداشت آیت الله خمینی در ژوئن 1963 میلادی روی داد و طی آن خون هزاران نفر به زمین ریخته شد، عالیجناب حسین علاء که در آن موقع وزیر دربار شاهنشاهی بود از عواقب این کار اندشناک شد و مصلحت آن دید که نگرانی­های خود را با جمعی از رجال معمر درمیان بگذارد. او چند تن از برجسته­ترین نخبگان سیاسی ایران را که عبدالله انتظام، سردار فاخر حکمت و ژنرال مرتضی یزدان­پناه از آن جمله بودند نزد خود فراخواند و با آنان به مشورت پرداخت. همه­ی آنها متفق الرأی بودند که شدت عمل و ریختن خون کسانی که تنها شعارشان اعتراض به دستگیری و بازداشت یک رهبر مذهبی است به صلاح اعلیحضرت نیست...

این چهار خدمتگذار صدیق شاه، برای بیان نظرات خود بوسیله­ی حسین علاء تقاضای شرفیابی فوری کردند و نگرانی­های خود را با شاه درمیان گذاشتند.

نتیجه­ی این جسارت برکناری علاء از وزارت دربار، خانه نشین شدن انتظام رئیس شرکت ملی نفت، جلوگیری از تجدید انتخاب سردار فاخر حکمت به نمایندگی و ریاست مجلس و استعفای ژنرال یزدان پناه از ریاست بازرسی شاهنشاهی بود...

از کتاب بازیگران عصر پهلوی نوشته­ی محمود طلوعی

 

 


 
ارحم الراحمین
ساعت ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٤ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

به نام خدا

 

حساب دستگاه الهی با حساب‌هایی که ما داریم متفاوت است.

آیا ارزش آن دختر جوان مسیحی که به دورافتاده‌ترین نقاط آفریقا می‌رود و مردم را به نام حضرت مسیح به بهداشت دعوت می‌کند و مردم را به دین علاقمند می‌کند با من که هر روز زیارت عاشورا و نماز شب هم می‌خوانم، ولی به احدی رحم و مروت ندارم یکسان است؟!

...اینجانب اعتقاد داشتم حتی این مارکسیست­هایی که در دوران انقلاب در تظاهرات شرکت می­کنند اگر کشته شوند بعید نیست شهید باشند.

به هر حال رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد. ما از این جهت خیلی امیدوار هستیم که مخالف خدا نیستیم و خدا هم ارحم الراحمین است.

 

حضرت آیت الله امجد


 
خصلت های مومن
ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

امام صادق علیه السلام:

 

هرکسی سه خصلت داشته باشد ایمانش کامل است:

هنگام خشم از جاده حق بیرون نرود،

وقت خشنودی به باطل نگراید،

و در حال قدرت گذشت کند.

 


 
انتصابی دیگر
ساعت ۸:٥٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاست

 

با حکمی که روز شنبه اعلام شد، آقای قاضی عسکر هم درصف بزرگان زیر قرار گرفتند:

حاج شیخ محى الدین انوارى

و حاج شیخ فضل الله محلاتى

حاج شیخ محمدرضا توسّلى محلاّتى

حاج سیدعبدالمجید ایروانى

و آقاى حاج سیدعلى هاشمى گلپایگانى

آقاى حاج شیخ حیدر على جلالى

و آقاى حاج سیدحسن طاهرى خرم آبادى

و حجّت الاسلام والمسلمین آقاى موسوى خوئینى ها

و حجّت الاسلام والمسلمین آقاى شیخ مهدى کروبى

و حضرت آیت الله ری شهری.

 

 

انتصاب حجت الاسلام آقای حاج سید علی قاضی عسکر به سرپرستی حجاج ایرانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سید علی قاضی عسکر را به سمت نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی منصوب کردند.
متن حکم به این شرح است :

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج سید علی قاضی عسکر دامت توفیقاته

اکنون که جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدی ری شهری پس از یک دوره‌ی طولانی و پر تلاش و پر بار، از مسئولیت سرپرستی حجاج کناره‌گیری کرده‌اند، با تشکر و قدردانی از زحمات و خدمات ارزنده‌ی ایشان، جنابعالی را بخاطر تجربیات گرانبهائی که در این امر خطیر و مهم دارا میباشید و با آگاهی از صلاحیّتهای وافر و نشاط و ابتکار و روحیه‌ی نوآوری که بحمدالله از آن برخوردارید و با عنایت به سوابق خدمات با ارزش‌تان، به نمایندگی خود و سرپرستی حجاج محترم ایرانی منصوب میکنم.
حج بیت‌الله الحرام اقیانوسی از نعمتهای بیکران خداوند است که باید گستره و ژرفای آن را شناخت و به سپاس این موهبت الهی کمر بست و دَم به دَم ظرفیت خود را ـ
در مقیاس فرد و امّت ـ برای بهره‌مندی از آن افزایش داد.

توفیق در این کار بزرگ را برای شما و همکارانتان از خداوند متعال مسألت میکنم.


سیّد علی خامنه‌ای

 

جریان انتصاب آقای ری شهری

و امیرالحاج های پیش از این در جمهوری اسلامی ایران

 

 

 


 
خیر و خوبی
ساعت ٩:٥٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

حضرت علی بن حسین بن علی سیدالساجدین امام چهارم شیعیان فرمودند:

ای فرزند آدم!

تا آن هنگام که پند دهنده ای از خویشتن داشته باشی، 

و حسابرسی مورد اهتمام تو باشد،

پیوسته بر خیر و خوبی خواهی بود  


 
اهم و مهم
ساعت ۸:٤٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٠ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

الإمام علیّ علیه السلام:

العمر أقصر من أن تعلّم کلّ مایحسن بک علمه، فتعلّم الأهمّ فاأهم.

 

حضرت علی علیه السلام فرمودند:

دوران عمر، کوتاه تر از آن است که بتوانی تمام علومی را که آموختنش برای تو نیکوست فراگیری، بنابراین آنچه را مهمت است بیاموز و سپس مهم تر را!


 
اهانت به مرجعیت
ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٩ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

امروز نوزدهم دی ماه برابر است با روزی که جرقه اصلی انقلاب اسلامی زده شد و این آتش افرزی نه از سوی انقلابیون بلکه از سوی رژیم پهلوی زده شد.

مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق و اهانت به ساحت مرجعیت باعث شد که در ایرن آتشی برپا گردد که سال بعد موجب سرنگونی پهلوی ها گردد.

چه بسا اگر اهانت و حرمت شکنی که از سوی حاکمان وقت و دولتمردان به مردم و مقدسات ایشان و مرجعیت عظمای تشیع صورت نمی گرفت، سالهای سال مبارزه برای سرنگونی رژیم سلطنتی ادامه پیدا می کرد.

اگر محمدرضا پهلوی حاکم وقت ایران مشاوران بهتری در پیرامون خویش داشت و کمی هوشیارتر و با درایت تر می بود اکنون وضعیت جامعه ما چنین نبود.

هرگاه حاکمان سیاسی این سرزمین به حاکمان مذهبی بی اعتنایی نموده اند حوادث بسیار تلخی بر مردم وارد شده است.

و متاسفانه تاریخ همواره در حال تکرار است و ای کاش ما درس بگیریم از گذشتگان !


 
سند معتبر
ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ادبیات

 

یک محدث با یک مسیحی همسفر شد.

پس از چندی مسیحی به او جام شراب تعارف کرد و محدث بی تأمل آن را سرکشید.

مسیحی گفت:

آنچه نوشیدی شراب بود.

مرد گفت:

از کجا می­دانی؟

مسیحی گفت:

غلامم آن را از فروشنده­ای یهودی خریده است.

مرد گفت:

 

ما اصحاب حدیث درباره­ی افرادی مثل سفیان و یزید بن هارون شک داریم و حرف آنها را نمی­پذیریم؛ چه رسد به اینکه یک مسیحی از قول یک یهودی چیزی را روایت کند. و من هم اگر از این شراب نوشیدم فقط به دلیل ضعف سند روایت آن بود.

نقل سید ابراهیم نبوی از کتاب گزیده­ای از لطائف زهرالربیع نوشته­­ی شیخ نعمت الله جزایری


 
کشف حجاب
ساعت ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٧ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

اعلامیه وزارت کشور دو روز پس از واقعه­ی مسجد گوهرشاد مشهد که در پی اعتراض مردم به دولت وقت با حمله­ی نظامیان به کشته و زخمی شدن عده­ای از مردم  معترض منجر شد:

برطبق راپورت واصله از ایالت خراسان، شب نوزدهم تیرماه شیخ بهلول نامی که سوسوابق او از شرارت و فساد معلوم و سابقا تحت تعقیب نیز واقع شده بود، در مشهد مقدس جمعی از عوام ساده لوح را در مسجد به عنوان موعظه دعوت کرده و دو سه روز این عمل را مداومت داده و اراذل و اوباش را دور خود جمع و عنوان کلاه و لباس را پیش کشیده و یاوه سرایی­ها نموده کار را به هتاکی کشانید. مامورین انتظامی خواستند بدوا با ملایمت و نصیحت او را از این رفتار و گفتگو های خلاف و مفسدت آمیز بازدارند. مساعی انها ثمری نبخشید و بیم اخلال نظم رفته و مردم از این جهت اظهار نگرانی نمودند. مامورین درصدد تفرقه­ی آنها برآمدند، مقاومت نموده مامورین نظمیه را مورد حمله قرار دادند و بعضی از آنها را مجروح و مقتول نمودند. مامورین ناچار از نظامیان استمداد کردند. اشرار با آنها هم ستیزه نموده و آلات ضرب و قتل را که همراه داشتند به کار بردند. نظامیان هم مجبور شدند با استعمال اسلحه­ی گرم حفظ نظم را به آنها الزام نمایند. در نتیجه اراذل و اوباش که باعث این بی نظمی شده بودند بعضی گرفتار و بعضی متفرق شدند و لیکن متاسفانه شیخ بهلول که این مفسده را برپا کرده موفق به فرار شده است. امنیت و انتظام کاملا برقرار گردیده و نظمیه فعلا مشغول تعقیب قضیه و کشف حقایق می باشد.

محمود جم

وزیر کشور

برگرفنه از کتاب بازیگران عصر پهلوی نوشته­ی محمود طلوعی


 
دوستی معصوم
ساعت ٤:٥٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٦ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند :

همانا ما دوست داریم کسی را که عاقل و عالم و فهیم و فقیه و حلیم باشد

و مداراکننده ی با مردم و شکیبا و راستگو و وفادار .


 
حق و نامردی
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

 

رفتن کربلا و مکه که هنر نیست. خولی و شمر هم رفته کربلا. بله کربلا رفتن خوب است اما برای کسی که حق‌پرست است.

محور حرف­های من این است خود بین نباشیم و خدا بین باشیم. تا آدم خودبین است نمی‌تواند خدا پرست باشد. هر کس پای روی حق بگذرد نامرد است. علی مرد است لعنت بر هر چه نامرد.

خیلی از خدا فاصله گرفتیم خدا را فراموش کردیم بدبخت شدیم.

 قرآن کتاب هدایت، کتاب انسان ساز قرآن می‌خواهد انسان بسازد نه حیوان! یک باغ وحش چه فایده‌ای دارد، قرآن بخواند. قرآن بدون تهذیب شیطانی، تهذیب نباشد عالم شیطان است. خدا توبه بده ما را .

حضرت آیت الله امجد


 
هزارمین مطلب وبلاگ
ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی

 

به نام خدایی که اول است و آخر

 

این هزارمین مطلبی است که در این وبلاگ نگاشته می شود.


 
عصمت
ساعت ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

قسمتی از خطبه­ی 216 نهج البلاغه و از سخنرانی­های علی بن ابی­طالب علیه السلام در هنگامه جنگ صفین به مردم که در آن حقوق اجتماعی مردم و حقوق متقابل رهبری و مردم  و روابط سالم و متقابل ایشان را بیان فرمودند:

فلا تکفوا عن مقالة بحق او مشورة بعدل، فأنی لست فی نفسی بفوق ان اخطیء و لاآمن ذلک من فعلی الا ان یکفی الله من نفسی.

ما هو املک به منی، فانما انا و انتم عبید مملوکون لرب، لا رب غیره!

پس از گفتن حق، یا مشورت در عدالت خودداری نکنید، زیرا خود را برتر از آن که اشتباه کنم و از آن ایمن باشم  نمی­دانم، مگر آن که خداوند مرا حفظ فرماید.

پس همانا من و شما بندگان و مملوک پروردگاریم که جز او پروردگاری نیست!

 

 


 
روزنامه انقلابی
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

 

...کجاى دنیا وجود داشته که یک انقلابى بشود و این همه روزنامه داشته باشد، همه روزنامه‏ها را مى‏بستند و یک، تنها یک روزنامه ارگان خود حزب مثلا یا خود دولت را مى‏گذاشتند باشد کجاى دنیا این طور آزادى به مردم داده بودند...

 

جلد دهم صفحه­ی 51 صحیفه­ی نور  امام خمینی

 


 
بیکاری
ساعت ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ روز جمعه ۱۱ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

طى چند سال گذشته، غربی ها بیش از هر زمان دیگر احساس نموده‏اند، بیکارى نقش عمده اى در برپا شدن ناآرامیها و درگیری هاى داخلى داشته است.

لذا قیام سیاه پوستان که در لوس آنجلس آمریکا برپا گردید و دامنه آن در داخل، به اکثر نقاط ایالات آمریکا و در خارج تا بریتانیا کشیده شد، ثابت کرد که بیکارى در کنار نژادپرستى براى غرب، از روسیه و موشک هاى قاره پیمایش خطرناکترند. زیرا شرق با وجود برخورداریش از تجهیزات مدرن نظامى نتوانسته است مانند مشکل بیکارى، پیکر غرب را آماج حملات خویش قرار دهد.

از اینجاست که غرب به طور جدّى به فکر افتاده است اقتصاد آشفته و بحرانى خویش، ناشى از بیکارى کشنده را سامان بخشد. برخى آمارها نشان مىدهد که در اروپا نزدیک به 20 میلیون بیکار وجود دارد. حال اگر ما فرض کنیم که هریک ازاین افراد دو نفر را اداره می کند می توان نتیجه گرفت که این فرد و دو نفرى که تحت پوشش وى هستند مبدّل به بارى اضافى براى جامعه می شوند و همینطور رقم بیکاران افزایش می یابد.

البته می بایست نسبت کسانى که تن به کار نمی دهند که تعدادشان هم زیاد است را نیز به بیکاران اضافه نمود چون اینها هم به دیگران متکى هستند و از دسترنج دیگران می خورند.

بنا بر این بیکارى مشکلى مضاعف است و بابت آن فساد و دزدى و قتل و تجاوز به مردم افزایش می یابد.

 

آیت الله العظمی سید محمد شیرازی


 
سفرنامه خوزستان
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٠ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

 

قسمتی از سفرنامه­ی خوزستان رضاخان پهلوی که بعد از بازگشت پیروزمندانه­ی او از این سفر و شکست دادن شیخ خزعل منتشر شد:

 من از اقلیت خیلی تعجب نداشتم، زیرا که آنها مدتی بود با من مخالفت می­کردند و آشفته­ی پول شده بودند. حیرت و خشم من از اعمال چند نفر دیگر بود که در حضور من موافق و خادم و در غیاب من منافق و خائن بودند.

سرکشیک زاده، میهن، داور به همراهی یک نفر یهودی به نام هایم (حییم) که مسیر ترقیاتش معلوم است حرکاتی کرده اند که مستقیماً بر ضرر ایران و برخلاف من بوده است.

این اشخاص برای جلب منفعت شخصی و رسیدن به مقام و خودنمائی، در غیاب من وارد سیاست خطرناک شده بودند که اگر من متحمل لطمات آن نمی­شدم پیکر ایران را متلاشی می­ساخت.

...اگر راپرت­های مختلفی که از اعمال اینها و خصوصیات کارهایشان رسیده درج کنم همه کس تعجب خواهد کرد که چگونه ممکن است بشر ایرانی، وکیل ملت و مدیر روزنامه به این رذالت­ها و خیانت­ها تن در دهد و برای جلب مشتی پول و متزلزل ساختن من به تجزیه­ی وطن و استقرار نفوذ اجانب و از هم گسیختن نظام رضا بدهد...

 

از کتاب بازیگران عصر پهلوی نوشته­ی محمود طلوعی


 
اولی الامر
ساعت ۱٢:٠٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٩ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ

آیه­ی شریفه­ی59 از سوره­ی مبارکه­ی نسا ، قرآن کریم

اطاعت رسول معنایى و اطاعت خداى سبحان معنایى دیگر دارد.

 هر چند که اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، در حقیقت اطاعت از خدا نیز هست، چون تشریع کننده تنها خدا است، زیرا او است که اطاعتش واجب است... وجوب اطاعت رسول هم منوط به اذن خداست.

و این معنا باعث شده است که کلمه اطاعت در آیه تکرار شود، و کلمه اطیعوا را دو باره آورد، تا بفهماند اطاعت خدا یک نحوه اطاعت است و اطاعت رسول یک نحوه دیگر است...

و اما اولى الامر هر طایفه‏اى که باشند، بهره‏اى از وحى ندارند، و کار آنان تنها صادر نمودن آرایى است که به نظرشان صحیح مى‏رسد، و اطاعت آنان در آن آراء و در اقوالشان بر مردم واجب است، همان طور که اطاعت رسول در آرایش و اقوالش بر مردم واجب بود...

از این جا روشن مى‏شود که این اولى الامر حق ندارند حکمى جدید غیر حکم خدا و رسول را وضع کنند، و نیز نمى‏توانند حکمى از احکام ثابت در کتاب و سنت را نسخ نمایند، و گرنه باید مى‏فرمود در هر عصرى موارد نزاع را به ولى امر آن عصر ارجاع دهید، و دیگر معنا نداشت بفرماید موارد نزاع را به کتاب و سنت ارجاع دهید، و یا بفرماید بخدا و رسول ارجاع دهی.

توضیح این که آن چیزى که خداى تعالى در این آیه مقرر فرموده، حکمى است که به مصلحت امت جعل شده، حکمى است که مجتمع مسلمین به وسیله آن از این که دستخوش اختلاف و تشتت گشته از هم متلاشى گردد حفظ مى‏شود، و این چیزى زاید بر ولایت و سرپرستى معهود در بین امت‏ها و مجتمعات نیست، و همان چیزى است که مى‏بینیم عموم مجتمعات چه اسلامى و چه غیر اسلامى آن را در بین خود معمول مى‏دارند، یعنى یکى از افراد جامعه خود را انتخاب نموده و به او مقام واجب الاطاعه بودن و نفوذ کلمه مى‏دهند در حالى که از همان اول مى‏دانند او هم مثل خودشان جایز الخطا است، و در احکامى که مى‏راند اشتباه هم دارد، و لیکن هر جا که جامعه فهمید حکم حاکم بر خلاف قانون است، اطاعتش نمى‏کند، و او را به خطایى که کرده آگاه مى‏سازد، و هر جا که یقین به خطاى او نداشت، و تنها احتمال مى‏داد که خطا کرده به حکم و فرمان او عمل مى‏کند، و اگر بعدها معلوم شد که خطا کرده مسامحه کند، و با خود فکر مى‏کند مصلحت حفظ وحدت مجتمع و مصونیت از تشتت کلمه آن قدر بزرگ و مهم است، که مفسده اشتباه‏کاریهاى گاه به گاه حاکم را جبران مى‏کند.

حال اولى الأمر در آیه شریفه و وجود اطاعت آنان نیز به همین حال است، خداى تعالى طاعت مردم از اولى الامر را بر مؤمنین واجب فرموده، اگر احیانا ولى امرى بر خلاف کتاب و سنت دستورى داد، مردم نباید اطاعتش کنند، و حکم این چنین او نافذ نیست، براى این که رسول خدا صلوات الله علیه و آله و سلم  قاعده‏اى کلى به دست عموم مسلمین داده، و فرموده:

 لا طاعة لمخلوق فى معصیة الخالق.

 هیچ مخلوقى در فرمانى که به معصیت خدا مى‏دهد نباید اطاعت شود.

 

و اما اگر عالماً عامداً حکم بر خلاف قرآن نکرد، بلکه خطا کرد، و به غلط چنین حکمى را راند، اگر مردم فهمیدند که حکمش اشتباه است، او را از راه خطا به سوى حق یعنى حکم کتاب و سنت بر مى‏گردانند، و اگر مردم نفهمیدند و تنها احتمال دادند که ممکن است حکمى که حاکم کرده مخالف با کتاب و سنت باشد حکمش را اجرا مى‏کنند همان طور که اگر مى‏دانستند مخالف نیست اجرا مى‏کردند، و وجوب اطاعت حاکم در این نوع احکام هیچ عیبى ندارد، براى همان که گفتیم حفظ وحدت در امت و بقاى سیادت و ابهت آن آن قدر مهم است که مفسده این مخالف کتاب و سنت‏ها را تدارک مى‏کند، هم چنان که در اصول فقه مقرر و محقق شده که طرق ظاهریه حجتند، در حالى که احکام واقعیه به حال خود باقى است.

و مى‏گوییم اگر احتمالا طریق ظاهرى بر خلاف واقع از آب در آمد، مفسده‏اش به وسیله مصلحتى که در حجیت طرق ظاهرى هست تدارک مى‏شود.

نقلی از کتاب ارزشمند المیزان نوشته­ی مفسر فقید حضرت علامه طباطبایی رحمه الله علیه

 

 


 
اگر عاشورا نبود...
ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

 

اگر عاشورا و فداکارى خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جان­فرساى نبى اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودى کشانده بودند.

و اگر عاشورا نبود، منطق جاهلیت ابوسفیانیان که مى‏خواستند قلم سرخ بر وحى و کتاب بکشند و یزید یادگار عصر تاریک بت­پرستى که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحى امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام لاخبر جاء ولا وحى نزل بنیاد حکومت الهى را برکند. نمى‏دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه مى‏آمد. لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهایى بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانى چون فرزندان وحى احیا و پشتیبانى فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن على آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فداى عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید، تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیارى فرماید و از وحى و از رهاوردهاى آن پاسدارى نماید.

نقل از صحیفه­ی امام خمینی جلد چهاردهم صفحه­ی 407


 
ما مسلمانیم ؟!
ساعت ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٧ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

 

 

...امام زمان الان بیاد بگوید موقع سینه زدن لخت نشوید! کف نزنید! سینه اش را پاره می کنید.

 ما خودمان را نشناخته ایم که چه جرثومه هایی هستیم.

 یک زمانی من فکر می­کردم که مردم به ما احترام می­کنند محبت می­کنند در مقابل این انبیاء، بیچاره­ها کتک می­خوردند گفتم خوب کاری ندارد آنها با  بت مخالفت می کردند ما هم اگر با هوای اینها مخالفت کنیم اینها اگر ما را نکشتند.

 هوای نفس حاکم است نه خدا !

 خدا در بساط نیست تا انسان حس نکند نمی­تواند خدا را در خودش جذب نماید.

...هرجا رفتی عکس ذوالجناح  و بچه امام حسین علیه­السلام می­باشد ؛ آقا این غلط است!

از نظر هنری  تصویر خیلی خوبی می باشد ولی لوث می شود همه درو دیوار را عکس ذوالجناح  و بچه امام حسین علیه­السلام کرده ایم.

این را پرده ای رویش بکش و در روز عاشورا پرده را بردار اگر مردم گریه نکردند!

هرجا می روی نوار روضه می گذارند، تو بازار روضه می گذارند. این زیادش قساوت قلب می آورد.

آقایون ما اصلا با فرهنگ اسلام کار نداریم اسلام غیر از اینی هست که ما هستیم.

مسلمان­ها یک فرهنگ معجون غلطی بنام اسلام گرفته اند که اصلا ربطی به اسلام ندارد حرکات ما اسلامی نیست بهترش اینست که بگوییم ما مسلمان نیستیم  ما از اسلام خیلی پرتیم !

کجا ما مسلمانیم ؟!

 

حضرت آیت الله امجد

 


 
عاشورا
ساعت ۱٢:٢۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٦ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

کل یومٍ عاشورا

کل ارضٍ کربلا

 

براستی که چنین است!

و اگر چنین نبود چرا حسین علیه­السلام را وارث تمامی نیکان و پاکان عالم می­نامیم و بر او به عنوان میراث دار تمام انبیاء از آدم تا خاتم می­دانیم ؟!

مگر روز عاشورا و صحرای کربلا تمامی تاریخ نیست ؟

غیر این است که یا باید با حسین بود و یا در برابر او ؟

می­توان در عاشورا بود و رویارویی حسین را در برابر دشمنانش دید و بی تفاوت در کناره­ای به نظاره نشست و هیچ موضعی نگرفت؟!

اگر چنین بود چرا در آخرین لحظات این نبرد و مصاف که به پهنای تمام زمین و درازای تمام زمان است حسین فریاد هل من ناصرٍ ینصرنی سر داد؟

اگر هیچ روزی همانند عاشورا نیست و نخواهد بود و عاشورا تکرار ناشدنی است چرا حسین یاری کننده طلبید ؟!

حسین زنده است در همیشه تاریخ و فریادش در گوش تمامی زمان ها خواهد بود ، باید اندیشید و تفکر کرد در راه و روش و مرام او تا بتوان براستی در کنارش آزاده باشیم و آزاده جان دهیم !

التماس دعا


 
روز احقاق حق
ساعت ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

 

 

ملت شهیدپرور ایران بدانند این روزها روز امتحان الهى است. روز پرخاش علیه کسانى است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز انتقام از کفر و نفاق است. روز فداکارى است. امروز روز عاشوراى حسینى است. امروز ایران کربلاست، حسینیان آماده باشید.

جَهِّزُوا انفُسَکُم بِالصَّلاحِ و السِّلاحِ.

نهراسید. که نمى‏هراسید، کمربندهاتان را محکم کنید. اى آزادگان و احرار بپاخیزید.

قدرت­هاى بزرگ شرق و غرب مى‏خواهند شما را در زیر چکمه‏ها و چنگال­هاى کثیف و خونین خود خُرد کنند که حتى آخ هم نگویید.

امروز روز مقاومت است.

...

امروز روز درنگ نیست. امروز روز صیقل انسانیتِ انسان­هاست.

روز جنگ است. روز احقاق حق است. و حق را باید گرفت.

و انتظار آنکه جهانخواران ما را یارى کنند بی­حاصل است. امروز روز حضور در حجله جهاد و شهادت و میدان نبرد است.

روز نشاط عاشقان خداست. روز جشن و سرور عارفان الهى است.

امروز روز نغمه سرایى فرشتگان در ستایش انسان­هاى مجاهد ماست.

درنگِ امروز فرداى اسارتبارى را به دنبال دارد. امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون نمود، و زره جهاد و مقاومت پوشید، و در افق طلیعه فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقاى خون شهیدان بود...                       

مرجع فقید جهان تشیع نائب الامام حضرت آیت الله حاج آقا روح الله الموسوی الخمینی رحمة الله علیه

 


 
خداپرستی
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز جمعه ٤ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

 

ما از لحاظ تئوری همه خدا پرست هستیم ولی از لحاظ عملی پا را روی حق می‌گذاریم و طوری رفتار می کنیم انگار خدا نیست. این دین نیست دین یعنی آدم بداند که خدا حاضر و ناظر است و خدا دانا و تواناست. معیار بدهید دست مردم که اگر عالمی دیدیم که شیک پوش است نگوئیم این با خدا نیست و اگر کسی لباس شلخته پوشید بگوئیم با خداست.

برای مردم در راه خدا آبرو بگذارید، کاری که از دست شما بر می‌آید انجام دهید.

 

حضرت آیت الله امجد

 


 
گریه
ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله امجد

 

 

آیت الله امجد:  

حیف است انسان برای غیر امام حسین علیه السلام گریه کند.


 
ظالم ستیزی یا مظلوم گرائی
ساعت ۱٠:٤٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

شهری که امیر و حاکمش بی پدر است  

خون همه اهل فضل و دانـش هدر است

مُــلکی که یزیــــــــــــــد حکمرانش باشد    

اصلاح طلب حسیـــن اش، اخلالگر است

این قطعه را نه یک شاعر وابسته به جناح اصلاح طلب کنونی که یکی از مشهورترین نوحه­سرایان ترک زبان معاصر در سال  ۱۳۵۶ هجری شمسی سروده است .مرحوم رحیم منزوی اردبیلی که در سال ۱۳۷۱ در سن ۵۵ سالگی درگذشت، این قطعه را در صفحه ۴۴۴ کتاب نوحه مشهور خود به نام صد سینه­زن در کنار انبوهی از نوحه ها و رباعی های مذهبی خود آورده که اندک دقتی در محتوای این نوحه ها نشان می دهد که ویژگی ظالم ستیزی در چکامه های این نوحه سرای اثرگذار و مشهور ترک زبان بسیار پررنگ­تر از دیگر نوحه سرایان مشهور ترک زبان است. منزوی پرخاش علیه ظالمان را تا جایی می رساند که در زیرنویس صفحه ۳۸۲ همین کتاب می نویسد:

 هیاهو بر یک انتخابات قلّابی از مختصان مکتب تشیع است.

اگر آثار رحیم منزوی را با آثار دیگر نوحه سرای همشهری اش مرحوم استاد عباسقلی یحیوی مقایسه کنیم به تفاوت های بارز این دو سبک نوحه سرایی پی خواهیم برد. در آثار درخشان و ستودنی مرحوم یحیوی که بخش مهمی از آنها متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است، بیش از آنکه با مؤلفه بنیادین ظالم ستیزی در قیام عاشورا مواجه شویم، شاهد انبوهی از نوحه­های زیبا، جانسوز و ماندگار درباره جزئیات مصیبت­های وارده بر خاندان پیامبر هستیم که من آن را مظلوم گرایی می نامم. البته هر دو گونه ظالم ستیزی و مظلوم گرایی از ارکان اصلی پیام محور ظلم ستیزی است. اما شک نباید کرد که ستیز با ظالمان زمان بسیار دشوارتر و پرخطرتر از همدردی بی خطر و بی اثر با مظلومان است. می توان در دربار یزید و یزیدیان بود و بدون آنکه خطری برای قدرت آنها ایجاد کرد، برای مظلومان نیز دلسوزی و همدردی ابراز نمود.

 

نقل از سایت وزین تورجان

 

 

 


 
حائر
ساعت ٦:٠٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

حائر نام بارگاه سید الشهداء است .

حائر در لغت عرب به آب سرگردان که در پی باران های شدید در زمین گودی متراکم گشته  و چون راهی برای خروج و جاری شدن ندارد ، گرداگرد خود متحیر و سرگردان می ماند و به زمین گود که ظرف چنین آبی است زمین حائر می گویند .

همچنین به چیزی که دور تا دور خانه را فراگیر است نیز می گویند .

متوکل خلیفه عباسی برای تخریب قبر امام حسین علیه السلام دستور داد آن منطقه را آب بستند . آب که به محل مرقد مطهر امام شهید رسید از پیش روی باز می ماند و چون دژی استوار گرد قبر متوقف می گردید و محوطه مرقد شریف خشک می ماند ، چون محل تجمع آب را حائر گویند محدوده قبر حائر نام گرفت .

پیش از این نیز امام محمدبن علی الباقر و امام جعفربن محمد  الصادق علیهم السلام از تعبیر حائر برای مشهد و مدفن امام حسین استفاده کرده بودند .

حائر که اکنون بارگاه سیدالشهدا است سرزمینی است از دهکده های کهن بابلیان و در گذشته کربلا میان حیره پایتخت کلدانیان و لخمیان و شهر عین التمر قرار داشت و قبیله های عربی بنی تمیم و بنی اسد در آن می زیستند .

در دوران کهن آتشکده و معابدی در آن قرار داشت که مراسم دینی آتش پرستان در آن برگزار می گردید .

در فتح عراق به دست مسلمانان در دوران خلیفه دوم عمر بن خطاب به سال 14 هجری آن نقطه به عنوان مرکز سپاه انتخاب شد ولی به دلیل بدی آب و هوا آن جا را ترک کردند و به کوفه رفتند .

نام های دیگر این سرزمین عبارتند از حیر ، غاضریه ، نینوا ، نواویس و کربله .