سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

حقوق کودکان
ساعت ٧:٢۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

چند روز پیش مشغول مشاهده برنامه‌های جذاب صدا و سیمای ملی خودمان بودم که یک تیزر تلویزیونی توجه من را به خود جلب کرد:

پدر و مادری در پارکینگ یک فروشگاه مشغول قرار دادن خریدهای خود درون ماشین هستند که ناگهان چرخ­دستی آنها شروع به حرکت کرده و به سمت خیابان می‌رود. کودک آنها نیز درون آن است و پدر و مادر با نگرانی به دنبال چرخ­دستی می دوند تا اینکه بالاخره پدر موفق می‌شود آن را متوقف کند. پدر و مادر نفسی از روی آسودگی می‌کشند و سپس پدر جعبه حاوی محصولات مجید را از درون چرخدستی بیرون می‌آورد و به بچه کاری ندارد.

این که ممکن است یک شیشه آب­لیمو برای بعضی‌ها از بچه‌شان مهم­تر باشد اصلاً مهم نیست اما در دنیا مقولاتی تحت عنوان حمایت از حقوق کودکان، یونیسف و ... وجود دارد که انگار در کشور ما ارزش چندانی ندارد...

جدا از همه این قوانین و عرف‌های بین‌المللی، از لحاظ انسانی نیز چنین تبلیغی بسیار مشمئز کننده به نظر می‌رسد. به هیچ وجه نمی‌توانم تصورم کنم که چنین ایده‌ای به مغز کدام طراح بیماری رسیده است و کسانی که آن را تأیید کرده‌اند چگونه با فرزند خود رفتار می‌کنند، اما مطمئن هستم که دیگر هیچگاه از محصولات مجید استفاده نخواهم کرد.

نقل از اینجا


 
کور و چشم
ساعت ٩:٠٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ادبیات

 

مشکل اکثر پیامبران این بود که می­بایست برای کورها،

کارهای چشمگیر انجام دهند.

سید حسن حسینی


 
سوگ و شناخت
ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

سوگواری برای رسول خدا زمانی که با شناخت آن حضرت همراه باشد، سپید اندیشی و روشنای ضمیر را به دنبال دارد. مسئله­ای که باید برای خود حل کنیم، این است که نسبت ما به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم چیست، این سوال اگر پاسخ بگیرد همه چیز حل می‌شود مثلا اگر نسبت ما به حضرت، نسبت پیرو به راهبر و امت به امام باشد، سبک زندگی ما هم به گونه ای مهندسی خواهد شد، که سر مشق حضرت را به مشق در آوریم و رفتار ایشان را عملی کنیم ، لذا وقتی ایشان می فرمایند «من با اخلاق نیک و شایسته مبعوث شدم» ودر جایی دیگر فلسفه بعثت را به اکمال رساندن مکارم اخلاق می دانند و روشن است اگر نسبت ما به حضرت نسبت پیرو به امام خویش باشد، ما هم باید به دنبال مکارم اخلاق و زیبایی های رفتار باشیم، چه نمی شود، پیامبر مکرم را که به حقیقت مظهر اسماء و صفات خداوند هستند، پیرو باشیم اما رفتار ما دگرگونه باشد، اگر مقصد همان است که حضرت می روند، به قاعده باید راه هم همان باشد والا از راه دیگر به آن مقصد نمی توان رسید راه کعبه و بتکده جداست هر کدام راه خود را دارد، پس اگر می خواهیم با پیامبرمان هم مقصد شویم باید همراه هم بشویم و این نشاید جز با همراهی اخلاقی.

لذا وقتی پیامبر مکرم بر خرد و کلان سلام می­فرمایند، آن که منتظر است تا به او سلام کنند تا شاید جواب بدهد، نمی تواند با پیامبر در یک مسیر باشد، آن که رفتار زشت را با رفتار زشت تر جواب می دهد، نسبتی با روش حضرت رسول ندارد، کسی که خشم نه میهمان که صاحب چهره اش شده و عصبیت جزئی از رفتارش شده است نمی تواند با رهبر مهربان مسلمانان همراه باشد.

غلامرضا بنی اسدی


 
جامعه توحیدی
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

در جامعه بی­طبقه توحیدی تمام ذرات و همه حرکات و پدیده­های وجود با یک آهنگ و به یک جهت در حرکت­اند و هر چه به آن سوی روی ندارد نابودشدنی است.

جامعه­ای که در همه جا جوٌ فکری مشابه بوجود می­آید در فضائی تنفس می­کنیم که همه جایش از یک نور و یک گرما و یک اکسیژن سرشار است؛ جامعه­ای که در همه جای آن بتوانیم اکسیژن اسلام را تنفس کنیم؛ جامعه­ای که  مذهب به عنوان یک استراتژی و اسلام به عنوان یک ایدئولوژی همه عرصه­های فکری؛ فرهنگی؛ ارزشی؛ اخلاقی؛ سیاسی و اجتماعی انسان را در بر می­گیرد.

کتاب اسلام­شناسی جلد اول

معلم شهید دکتر شریعتی 


 
هفت شهر عشق
ساعت ٢:٠٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاست

 

ان الحیاه عقیده و الجهاد

سردار پر افتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد دکتر مصطفی چمران:

 

مراتب نفس از دید قرآن عبارتند از:

نفس اماره، نفس سرکش، پست ترین مرحله نفس.

نفس لوامه؛ نفس سرزنش کننده، بیداری وجدان.

نفس عاقله؛ نفس تعقل کننده، وجدان + عقل.

نفس ملهمه؛ نفسی که بر او الهام می­شود.

نفس مطمئنه؛ نفسی که در حال عروج به سوی کمال است و بازگشت نمی­کند.

نفس راضیه؛ نفسی که به درجه­ای از کمال رسیده که از این سیر تکاملی راضی است.

نفس مرضیه؛ نفسی که محبوب از او راضی است.

 

هفت مرحله عشق است که در سیر تکامل نفس آدمی به وجود می­آید.


 
اقتصاد جدید
ساعت ۳:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاست

 مشکلات جدید که نتیجه زندگانی و روش زندگی جدید است، راه حل­های جدید می­خواهد بطور کلی برای آنکه فعالیت­های مردم در جهت پیشرفت و ترقی سوق داده شود، احتیاج به برنامه اقتصادی داریم.

این برنامه اقتصادی نمی­تواند و نباید بر اساس ضوابط گذشته باشد.

در برنامه اقتصادی باید منافع و زندگانی اکثریت مردم مورد نظر باشد.

اقتصاد جدید ظریف و حساس است.

با تصمیمات خلق الساعه و عجولانه نمی­توان مشکلات را حل نمود.


 
کربلا
ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٦ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

کربلا، با نامهای زیادی نامیده شده که به بیش از بیست اسم می رسد :

کربلا؛ بعضی معتقدند ریشه کربلا از کلمه کربله گرفته شده و کربله یعنی به سستی گام برداشتن، یا سست شدن گام­ها و عرب­ها زمانی که بخواهند از بی حال و با کسالت راه رفتن کسی حکایت کنند، می­گویند: جاد یمشی مکربلا، یعنی فلانی آمد درحالی که به سستی گام برمی داشت، تو گوئی سرزمین کربلا چنان بوده است که هرکسی که به آنجا می­رسید احساس خاصی برایش دست می­داد و گام­هایش سست می­شد، چنان که کمیت قلم تا به ساحت مقدس کربلا می­رسد می­لنگد و خود را می­بازد .

درکتب مقاتل نیز داستان­های زیادی نقل شده که هریک از پیامبران گذشته که گذرش به کربلا می­افتاد بی اختیار اندوهناک و غمگین می­شد و به امت خویش خبر می­داد که در این سرزمین حادثه­ای بس بزرگ و بسیار غمبار رخ خواهد داد

و برخی بر این باورند که کربلا از کلمه کربال گرفته شده و کربال یعنی غربال کردن و تمیز و پاک کردن، گفته می­شود: کربلت الحنطه، یعنی گندم را غربال کردم و آن را از خس و خاشاک پاک گردانیدم.

به کربلا نیز به خاطر این کربلا گفته­اند که زمینی خالی از ریگ و سنگی و بدون درخت یا گیاهان هرز و مزاحم، مثل اینکه کشاورزی آن را پاک کرده و برای کشت آماده کرده باشد.

اعتقاد دیگری بر این است که کربلا، از دو واژه آشوری کرب و ایلا  ترکیب یافته است، یعنی حرام خدا و خانه‌ خدایگان.

معنای دیگر هم این که این کلمه در اصل فارسی بوده و از دو کلمه کار و بالا گرفته شده است یعنی کار آسمانی و ارزشمند، به عبارتی جایگاه نماز و نیایش.

باور دیگر هم  هست اینکه در اصل کوربابل بوده است، یعنی روستاهای شهر بابل.

و آخر اینکه توسط خود حضرت سید الشهدا علیه السلام و پدرش علی علیه السلام و جدش رسول اکرمصلی­الله علیه و آلی و سلم  ، کربلا به کرب و بلا، یعنی درد و بلا و امتحان و ابتلاء تفسیر شده است.

 حائر (حیر) ؛ پس از کربلا، حایر بیش از دیگر نام­ها، حائز اهمیت بوده است و کربلا در کتاب­های فقهی بیشتر با همین نام، عنوان می­شود و فقهاء مسائل خاصی را که در خصوص حائر و احکام و حدود آن می باشد، در ذیل همین عنوان بحث و بررسی می­کنند.حیر یا حائر یعنی جائی که آب در آنجا حیران می­ماند و به دور خود می­پیچد و گودال قتلگاه امام حسین علیه السلام در همین مکان مقدس واقع شده است و جسد انورش نیز در آنجا مدفون است.

نواویس؛ در اصل و پیش از اسلام نام گورستانی بود که مسیحیان مردگان خود را درآنجا دفن می­کردند. جالب این که پیشوای شهیدان حضرت اباعبدالله امام حسین علیه السلام درضمن یکی از خطبه­های معروفش این کلمه را به کار برده است آنگاه که حضرتش از حریم جدش خارج شده بود و در ظاهر به سوی کوفه و در واقع رو به سوی ابدیت، می­رفت که قیامت تاریخ را برپا کند و قیام عشق را قنوت جاودانه بخشد و هنگامی که از مدینه حرکت کرده بود تا هنگامه حماسه­های همیشه جاوید و ماندگارش را بیافریند، چنین فرموند:

خط الموت علی ولد ادم مخط القلاده علی جید الفتاه، و ما أولهنی إلی أسلافی اشتیاق یعقوب إلی یوسف و خیرلی مصرع أنا لافیه، کأنی بأوصالی تتقطعها عسلان الفلوات، بین النواویس وکربلاء...

مرگ برای فرزندان آدم چه زیبا نوشته شده است؟! نوشتاری که در لطافت به نقشی می­ماند که گردنبند، درگردن دخترکان جوان می­کشد و من برای سرکشیدن جام جان بخش شهادت و به دیدار صالحان سلف همانقدر مشتاقم که یعقوب به دیدار پسرش یوسف، دست تقدیر الهی ، برای من قتلگاهی برگزیده است که من به دیدارش خواهم شتافت، می­بینم که به همین زودی­ها گرگ­های گرسنه‌ نواویس و کربلا مرا در محاصره انداخته بندبند اعضای بدنم را از هم جدا می­کنند...

طف الفرات. طف. شاطی الفرات؛ که این هر سه اسم تقریبا به یک معنی است و طف به زمین­هایی که مشرف به دریا باشند یا در لب رودخانه قرار داشته باشند، اطلاق می­شود. سرزمین کربلا را به خاطر چند چشمه­ای که در آن بوده و کربلا را در کنار خویش گرفته بودند طف گفته اند. چشمه­هایی مانند: قطقطانیه، رهیمه، عین الجمل و نهر علقمه.

نینوا؛ از اسم­های معروف و قدیمی کربلاست.

موضع البلا.

محل الوفاء .

غاضریه .

ماریه .

قصر بنی مقاتل.

عقربابل .

عمورا .

صفورا.

نوائح.

شفاثا.

مدینه الحسین علیه السلام .

مشهد الحسین علیه السلام.

 


 
نامه ای سرگشاده به دولت
ساعت ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٥ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

 

...با اسم مشروطیت، بدترین شکل حکومت استبداد و خودسرى و با نام اسلام، بزرگترین ضربه به پیکر قرآن کریم و احکام آسمانى است.

با اسم تعالیم عالیه اسلام، یک یک احکام اسلام را زیر پا گذاشته و اگر خداى نخواسته فرصت یابید، خواهید گذاشت و با گزافه دعوى ترقى و تعالى، کشور را به حال عقب افتادگى نگه داشته اید. اینها حقایق تلخى است که باید دنیا را مطلع کنم و انگشت روى بعضى بگذارم تا آنها که غافل هستند یا تغافل مى‏کنند، احساس وظیفه کنند و از ریاکاری­ها و سالوس بازی­هاى شماها گول نخورند.

جشن­هاى غیر ملى که به نفع شخصى در هر سال چندین مرتبه تشکیل مى‏شود و در هر مرتبه مصیبت­هاى جانگداز براى اسلام و مسلمین و ملت فقیر پا برهنه ایران به بار مى‏آورد، یکى از آنهاست.

 ...تا این ملت در این حال است و به وظیفه خود و حقوق خود آشنا نشده، هر روز براى شماها عید و شادى و براى ملت، بدبختى و نکبت است.

...شماها مى‏دانید اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگیرد، وضع شماها این نحو نیست و باید تا آخر کنار بروید. و اگر ده روز آزادى به گویندگان و نویسندگان بدهید، جرایم شما برملا خواهد شد؛ قدرت آزادى دادن ندارید و الخائن خائف.

سلب آزادى مطبوعات و دیکته کردن سازمان به اصطلاح امنیت، سند عقب افتادگى است. هرچندى جشن گرفتن براى امورى که در کشورهاى دیگر اسمى از آن نیست با تحمیل خرج­هاى کمر شکن به ملت، سند دیگرى است.

چرا جلوگیرى از طبع و نشر این کتاب­ها نمى‏کنید؟ عمداً با حیثیت این کشور بازى مى‏کنید یا نمى‏توانید با این مغزهاى معیوب ادراک کنید؟ آیا علماى اسلام که حافظ استقلال و تمامیت کشورهاى اسلامى هستند، گناهى جز نصیحت دارند؟ آیا حوزه‏هاى علمى، غیر از خدمت به اسلام و مسلمین و کشورهاى اسلامى گناهى دارند؟

...فشار به مراجع اسلام و علماى اعلام و محصلین حوزه‏هاى علمیه و تاخت و تاز به دانشگاه جز خدمت به اجانب چه نتیجه داشت؟

...از قهر خدا بترسید؛ از قهر ملت بهراسید؛ با احکام خداى تعالى به نام دین مترقى بازى نکنید؛ با اسم قرآن به احکام مسلمه آن لطمه نزنید؛ با حوزه‏هاى دینیه به اسم سرباز وظیفه پوچ و بی­فایده و با خدمتگزاران به فرهنگ و ملت، این نحو سلوک وحشیانه نکنید. و بالاخره علماى امت را وادار نکنید که با شماها به طور دیگر سلوک کنند.

اینها شمه‏اى از فجایع شماهاست نسبت به دین و دنیاى ملت و گفتنى زیاد است؛ مى‏گویم، شاید شماها متنبه شوید و به خود آیید؛ شاید مراجع اسلام و علماى اعلام و خطباى محترم احساس وظیفه کنند؛ شاید طبقه جوان و روشنفکر و اصناف مختلفه ملت، بیدار شده احساس وظیفه کنند؛ شاید جوامع بشرى و مدعیان بشر دوستى احساس وظیفه کنند؛ شاید سازمان ملل و غیر آن، بیش از این به نفع کشورهاى بزرگ راضى نشوند ملل ضعیف پایمال شوند؛ شاید هیأت حاکمه و دستگاه جبار تا دیر نشده به خود آیند.

ان ربک لبالمرصاد!

واللَّه من ورائهم محیط.

والسلام على من اتبع الهدى.

روح اللَّه الموسوى الخمینى.

بیست و ششم فروردین ماه سال چهل و شش هجری خورشیدی

گزیده­ای از نامه سرگشاده به رئیس دولت وقت


 
آب و برق مجانی؟!
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

به نام خدا

سخنرانی دوازدهم بهمن ماه پنجاه و هفت آیت الله العظمی خمینی، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران در بهشت زهرای تهران، یکی از مهم­ترین و حساس­ترین سخنرانی­های ایشان می­باشد که متاسفانه دقت کافی درباره آن کمتر دیده شده است و البته حرف و حدیث­های بسیاری نیز در مورد سانسور سخنان ایشان وجود دارد.

متاسفانه کم­دقتی ما و البته عدم شفاف سازی رسانه­ها به این حاشیه­ها دامن زده است و هنوز در جامعه در باب سانسور کردن جملات نائب الامام الزمان، آیت الله خمینی در خصوص مجانی کردن آب و برق برای ملت ایران و وعده­هایی که ایشان داده است، صحبت­هایی شنیده می­شود.

با کمی دقت و حوصله در خصوص مصاحبه­ها و سخنرانی­های دوران پیروزی انقلاب اسلامی در سه نقطه و البته در سه روز پیاپی ایشان درباره مجانی کردن آب و برق صحبت نموده­اند که در هرسه مورد این موضوع را برای اقشار کم­بضاعت جامعه وعده داده­اند.

قصد من در خصوص عملی شدن و یا نشدن این وعده، و یا حتی درست بودن و یا نبودن این صحبت­ها نیست؛ بلکه می­خواهم بیان کنم که با کمی دقت نظر می­توان جلوی بسیاری از تحریفات را گرفت. که این خود باعث خواهد بود که از اشتباهات بسیاری جلوگیری گردد.

به هر ترتیب متن هر سه سخن رهبر انقلاب در ادامه خواهد آمد، تا مورد قضاوت دوستان قرار گیرد.


 
امام و امت
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

 

 هدف اساسی و رسالت غایی امام پرورش و ایجاد یک امت است یعنی ایجاد یک  جامعه مبتنی بر یک  ایدئولوژی .

بنابراین امت یک جامعه اعتقادی است و امام رهبر عملی و عینی امت است. یعنی زمامداری که این جامعه اعتقادی را بسوی تحقٌق هدف هائی که مکتب و مذهب آن را تعیین کرده هدایت می­کند و رسالت امت سازی پیامبری را ادامه می­دهد. اگر ملٌت در تنوٌع آراء و عقاید و در گوناگونی مناسبات اجتماعی واقعیت مییابد ؛ امت اما تنها و تنها بر اساس وحدت کامٌه ؛ یگانگی عقیده یا توحید فکری بوجود می آید .

 افراد یک امت از هر خون و خاک و نژاد یک گونه می اندیشند ؛ ایمانی یکسان دارند و در یک رهبری مشترک اجتماعی تعهد دارند که بسوی تکامل حرکت کنند ؛ جامعه را به کمال  ببرند نه به سعادت

امت و امامت

 دکتر علی شریعتی

 


 
بار سنگین
ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٢ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

بسم الله الرحمن الرحیم

ما در این مدت مصیبت­ها دیده­ایم، مصیبت­های بسیار بزرگ و بعضی پیروزها حاصل شد که البته آن هم بزرگ بوده، مصیبت­های زن­های جوان مرده، مردهای اولاد از دست داده، طفل­های پدر از دست داده.

من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده­اند می­افتد، سنگینی در دوشم پیدا می­شود که نمی­توانم تاب بیاورم. من نمی­توانم از عهده این خسارات که بر ملت ما وارد شده است برآیم، من نمی­توانم تشکر از این ملت بکنم که همه چیز خودش را در راه خدا داد، خدای تبارک و تعالی باید به آنها اجر عنایت فرماید.
من به مادرهای فرزند از دست داده تسلیت عرض می
­کنم و در غم آنها شریک هستم. من به پدرهای جوان داده، من به آنها تسلیت عرض می­کنم. من به جوان­هائی که پدرانشان را در این مدت از دست داده اند تسلیت عرض می کنم...

 

آیت الله العظمی روح الله الموسوی الخمینی

دوازدهم بهمن هزار و سیصد و پنجاه و هفت


 
صبر؟
ساعت ۸:۱٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی

 

افسوس...

شوق پرواز سوی جنگل های دور

دیگه رفته از خیال اون پرنده ی صبور...

 


 
شنبه
ساعت ٧:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٠ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی

 

شنبه روز بدی بود...


 
جمعه ها
ساعت ۱:۳٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٩ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی


...
داره از ابر سیاه خون میچکه

جمعه ها خون جای بارون میچکه
...


 
تسلیم محض
ساعت ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

اختلاف من با آخوند سنتی اختلاف پسر و پدری است در داخل یک خانواده... بنابراین کماکان انتقاد و پیشنهاد می­کنم؛

اما در برابر بیگانه یعنی غیر­اسلامی­ها؛ غیرمذهبی ها؛ کافرها و کمونیست­ها تسلیم محض آن ملاها هستم...

 ...من در طول این مدتی که می­توانستم، در هر سطحی، چه در اروپا و چه در اینجا؛ کار کنم؛ حرف بزنم و خدمتی انجام دهم؛ همیشه قوی­ترین؛ مؤمنانه­ترین و متعصبانه­ترین دفاع را از روحانیت­راستین و مترقی کرده­ام؛

نگاهبانی و جانبداری از این جامعه علمی یعنی حوزه علمیه قم وظیفه هر مسلمان مؤمن است... بزرگترین پایگاهی که می­توان امیدوار آن بود که توده­های ما را آگاه کند؛  اسلام راستین را به آنان ارائه دهد و در احیاء روح اسلام عامل نیرومند و مقتدری باشد همین پایگاه طلبه و حوزه و حجره های تنگ و تاریک است.

معلم شهید علی شریعتی

کتاب اسلام شناسی جلد سوم

و کتاب قاسطین ، مارقین ، ناکثین

 


 
گذران عمر
ساعت ٥:٠٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی

 

 

امروز هم گذشت.

این روزها زود خواهد گذشت.


 
مفاهیم
ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٦ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

پرده اول

در علم منطق مبحثی هست به نام مفهوم که با معنی تحت­اللفظی مفهوم (معنی، ترجمه) متفاوت است. وقتی می­گوییم فلان عبارت، مفهوم دارد؛ یعنی می­توان از آن یک حکم و یک عبارت کلی­تر را درک کرد و فهمید. وقتی می­گوییم این عبارت مفهوم ندارد، یعنی جز معنای خودش، برداشت دیگری نمی­شود از آن کرد. بگذارید یک مثال بزنم:

پدری به فرزندش می­گوید با تلفن صحبت نکن تا بتوانم بخوابم. آیا پذیرفتنی است که فرزند با تلفن صحبت نکند، اما مثلا با صدای بلند موسیقی گوش دهد؟ و اگر پدر اعتراضی کرد، بگوید تو گفتی تلفن صحبت نکن، در مورد موسیقی تذکری ندادی؟! قطعا خیر. چون می­شود از این فرمایش پدر، درخواست یا دستور دیگری را برداشت کرد که یعنی سر و صدا نکن!

لذا می­گوییم این فرمایش پدر، مفهوم دارد.

مواردی هم هست که عبارات، مفهوم ندارند.

مثلا فرض کنید پدر بگوید برایم آب بیاور. از این دستور نمی­شود برداشت کرد که پدر مثلا نان هم خواسته. چنین مفهومی ندارد.

بحث مفاهیم، آثار زیادی در استنباط همه چیز و خصوصا استنباط احکام فقهی دارد. به طور خلاصه در این مورد بحث می­شود که کدام آیات قرآن و کدام فرمایشات پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام دارای مفهوم می­باشد تا از آن، حکم یا قاعده کلی تری را برداشت کرد. اینکه یک جمله مفهوم دارد یا نه، شرایط و نشانه­های مربوط به خودش را دارد که در همانجا بحث می­شود.

 

پرده دوم

اینها را گفتم که یک آیه قرآنی را با هم بررسی کنیم. خداوند می­فرماید:

وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ

چیزهایی را که آنان به جای الله می­خوانند، دشنام مدهید که آنان نیز، بی­هیچ دانشی، از روی کینه توزی به الله دشنام دهند اینچنین عمل هر قومی را در چشمشان آراسته ایم...

به نظر می­رسد در اینجا بتوانیم مفهومی را برداشت کنیم و به حکم کلی تری دست بیابیم. اینکه کاری نکنیم که کافران در نتیجه­ی آن، به خداوند متعال ناسزا بگویند. مثلا بت هایشان یا خودشان را استهزاء هم نکنیم. به آنها هیچ آسیبی نرسانیم. آنها را نزنیم. چه رسد به کشتن و غیره. کلا از هر کاری که باعث می شود کافران به خداوند دشنام دهند، پرهیز کنیم. اگر چنین کاری انجام دهیم، و خدای ناکرده کافری به خداوند دشنام دهد؛ علاوه بر آنکه او بابت دشنام دادن گناهکار است، ما نیز به خاطر زیر پا گذاشتن این فرمان الهی، خطاکاریم.

نکته جالب در این آیه­ی کریمه، قید به غیر علم است. یعنی قرآن هم قبول دارد که افراد کافر، به خاطر درجه پایین علمشان و نادانی و کم ایمانی است که به خداوند دشنام می­دهند.

 

پرده سوم این نوشته را در اینجا بخوانید!

 

 


 
مروج پیشرو اندیشه ناب اسلامی
ساعت ٤:۱٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

بسمه تعالی                                                            

جناب آقای دکتر یدالله سحابی

درگذشت مرحوم آقای مهندس مهدی بازرگان را به جناب عالی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می گویم . ایشان یکی از مبارزین دیرین با رژیم ستمشاهی و نیز از جمله پیشروان ترویج و تبیین اندیشه های ناب اسلامی با زبان و منطق و شیوه نوین بود و از این رهگذر بی شک در چشم همه علاقه مندان به گسترش و رواج ایمان اسلامی در میان طبقات تحصیلکرده در دوران خفقان و دین زدایی رژیم پهلوی ، دارای شأن و ارزش بخصوصی بود . خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاش های ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد . لطفاً مراتب تسلیت این جانب را به همسر و فرزندان محترم ایشان ابلاغ فرمایید .                                                 

سید علی خامنه ای     

 5/11/1373


 
زمستان است
ساعت ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٤ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

 

 

چه فایده
از اشکی که می ریزد
در تنهایی زمستان ِ بی برف!


 
دانش
ساعت ۸:۱۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

حضرت موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام، پیشوای هفتم فرمودند:

هر آنچه از علم نمی دانی فراگیر، و از آنچه می دانی به جاهل بیاموز.

عالم را به خاطر علمش احترام کن و از ستیزه جویی با او بپرهیز!

جاهل را برای نادانی اش کوچک انگار.

اما او را از خود نران، نزدیکش آر و تعلیمش ده!


 
بازی روزگار
ساعت ٧:۱٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٢ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ورزشی

به نام خدا

 

در لیگ آزادگان سال 1373 هجری خورشیدی در بوشهر تیم فوتبال پرسپولیس توانست با نتیجه­ی دور از انتظار ده بر یک تیم فوتبال شاهین بوشهر را شکست دهد و درست پانزده سال بعد بار دیگر شهر بوشهر شاهد نتیجه­ای دور از انتظار بود؛ این بار پرسپولیس یکی از سنگین ترین شکست­های تاریخ خود را برابر همان شاهین بوشهر پذیرا شد؛ چهار بر یک!

و علی دایی نقطه اشتراک هر دو دیدار بود، مهاجم جوان و جویای نام آن سال­ها که نقش اصلی در پیروزی پر گل پرسپولیس داشت اکنون در کسوت مربیگری به بوشهر برگشت و باز هم ردپای او بسیار پر رنگتر از دیگران بود در نتیجه بازی.

واقعا در این پانزده سال فوتبال بوشهر این همه پیشرفت کرده است؟!

فکر کنم با نگاهی حتی ساده به همین دو نتیجه می­توان حد و اندازه­های فوتبال ایرانی را فهمید که چگونه مقتدرترین تیم فوتبال ایران به راحتی تحقیر می­شود و البته نه در برابر رقیبی نامدار تر بلکه در برابر یکی از اصلی­ترین کاندیداهای سقوط از لیگ برتر.

قصد توهین به هیچ تیم و طرفدارانش را ندارم و اصلا هم دوست ندارم که فوتبال در ایران به گونه­ای باشد که فقط قرمز و آبی ها قهرمان شوند ولی اکنون عدم نتیجه گیری این دو تیم نه نشان دهنده رشد فوتبالی دیگر تیم­ها بلکه نشان پسرفت و سقوط پشتوانه­های فوتبال ایرانی را دارد.

که این مهم در بازی عصر امروز که پرسپولیس در مقابل راه آهن انجام داد کاملا مشهود و ملموس بود، جایی که سرخپوشان بعد از تک گل محسن خلیلی فقط منتظر سوت آخر بازی بود و هیچ هدف و برنامه­ای جز این نداشت و البته این اتفاق تازه­ای نیست. سال­هاست به این نوع بازی تیم پرقدرت سالیان قبل عادت کرده­ایم.

 


 
اصلاح افکار عامه
ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

...البته من می­گویم ایرانی­ها با انگلیس نباید عداوت بورزند. برعکس عقیده­ی من این است که نهایت جد را باید داشته باشیم که با انگلیس دوست باشیم و در عالم دوستی از او استفاده هم بکنیم. اما این همه مستلزم آن نیست که ایران در مقابل انگلیس کالمیت بین یدی الغسال (همانند مرده ای در برابر غسال) باشد.

من خودم این فقره را کتبا و شفاها به انگلیس­ها گفته­ام و می­گویم، تصدیق می­کنند. اما چه فایده، یک­دست بی­صداست...

...باری این حرف­ها بیهوده است و یقین دارم خواهند گفت فلان کس هم تحت اثر هوای فرنگستان حرف می­زند و حال آنکه چنین نیست و این همان عقایده است که من در ایران هم داشتم و می­گفتم.

ایران ملت ندارد. افکار عامه ندارد. اگر افکار عامه داشت به این روز نمی­افتاد و همه­ی مقاصد حاصل می­شد. اصلاح حال ایران و وجود آن متعلق به افکار عامه است...

از نامه­­ی محمدعلی فروغی ذکاءالملک نماینده ایران در  کنفرانس صلح ورسای پاریس به سال 1268 هجری قمری و در هنگامه امضای قرارداد تحت الحمایگی 1919 میلادی بین ایران و انگلیس توسط  وثوق­الدوله که بیانگر گوشه­ای از حال و احوال هموطنان عزیز در دوران معاصر می باشد.

از کتاب بازیگران عصر پهلوی نوشته­ی محمود طلوعی