سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

صدام و روح تازه اسلام
ساعت ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ ،سیاست

 

در تیر ماه 1358 خورشیدی صدام حسین در مصاحبه با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت :

به حفظ حسن همجواری با ایران علاقه مندیم .

و البته اضافه کرد که رهبران ایران به اسلام روح تازه ای بخشیده اند .

 

 


 
ولایت مردم بر مردم
ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳٠ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ ،سیاست

از نظر علی علیه­السلام منشاء اصلی حکومت ، یک سلسله ارزش­های معنوی است اما این ارزش­ معنوی هم به تنهایی کافی نیست تا اینکه انسان فعلاً و عملاً حاکم و والی باشد بلکه مردم هم در اینجا سهمی دارند که مظهر آن بیعت است .

بیعت منجز کننده حق خلافت است .

آن ارزش ها وقتی می تواند فعلا و عملا کسی را به مقام ولایت امر برساند که مردم هم او را بپذیرند !

 

سخنرانی در کنگره هزاره نهج­ البلاغه

در مدرسه­ی ­عالی شهیدمطهری

توسط ریاست­ جمهوری وقت آیت الله سید علی خامنه ای

در تاریخ اردیبهشت ماه 1360 هجری خورشیدی برابر ماه رجب 1401 هجری قمری .

 

 

 

 


 
وظایف نبی
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: استاد شهید مطهری

 

پیغمبر اکرم به واسطه آن خصوصیاتی که در دین اسلام بود در زمان خودشان به حکم قرآن و به حکم سیره خودشان دارای شئون متعددی بودند یعنی در آن واحد چند کار داشتند و چند پست را اداره می کردند:

پیغمبری و بیان احکام و دستورات الهی است که در اینجا فقط بیان کننده وحی الهی است .

قضاوت و چون قاضی حکم به عدل میکند پس قضاوت یک شان الهی است .

ریاست عامه و مدیریت اجتماع .

 

در مورد اول نبی اسلام تنها وظیفه دارد وحی الهی را بیان نماید ولی در مورد قضاوت حضرت براساس عدله و شواهد حکم می نمودند و اساس بر ظاهر قضیه بود و همچنین در مورد مسائل اجتماعی چنین بوده است و البته در این موارد به مشورت با مردم و اجتماع هم می پرداختند .

امامت از دیدگاه عامه

استاد شهید مطهری

 

 


 
تکفیر
ساعت ٩:٢۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

وضعیت آلمان در زمانه لوتر (1546-1483 میلادی ) که حرکت اصلاح دینی را در برابر استبداد پاپ و کلیسای کاتولیک در قرون وسطی شروع کرد که منجر به پیروزی پرئتستانیسم گشت ، از زبان کاردینال الئاندر نماینده­ی پاپ پس از اعلام حکم تکفیر مارتین لوتر :

از هر ده نفر آلمانی ، نه نفر می­گویند لوتر و دهمی فریاد می زند مرگ بر پاپ !

...

بسیاری از آلمانی­ها که نمی دانند لوتر به چه می تازد و برای چه می جنگد ، تنها از آن­روی که از پاپ دلخوشی ندارند ، به وی گرویده­اند . اینان یقین دارند که حتی وقتی سر از فرمان پاپ بازپیچند ، باز هم مسیحیان و کاتولیک های با ایمان و خوبی هستند .

 

تاریخ تمدن - جلد ششم – اصلاح دینی

ویل دورانت


 
بیت المقدس
ساعت ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

بیت‌المقدس ، این شهر در فلسطین واقع شده و دارای دو بخش می‌باشد ؛ یکی بخش قدیمی که همان مجموعه عبادتگاه‌ ها و مکان‌ های مذهبی را در برگرفته است و دیگری بخش جدید که بیرون از حصار بخش قدیمی است و از نظر وسعت بزرگتر از آن می‌باشد . بخش قدیمی قدس به واسطه وجود اماکن مذهبی که از نظر هر سه دین اسلام ، مسیحیت و یهودیت مورد احترام است . بخش عمده بیت‌المقدس بنایی چهارضلعی ، تقریباً شبیه به ذوزنقه با مساحت 138 هزار متر‌مربع حرم‌الشریف بر روی یک صخره‌ی بسیار بزرگ قرار دارد . این صخره طبق نقل ، صخره‌ای آسمانی است که بین زمین و آسمان معلق است و هر چند اکنون با قرار گرفتن خاک در زیر آن و همچنین درختانی که دور‌تا‌دور آن را فراگرفته‌اند ، معلق بودن آن مشهود نیست .    


 
انحصارگرایی و تجربه آموزی
ساعت ٢:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ ،سیاست

 

...

انحصارگرائی که به شکل همسوگرایی و یک سو کردن کلیه­ی عوامل اجرایی خود را نمایش داد ، به گونه ای تاسف­بار به صورت تفتیش عقاید و اعمال و اندیشه­ی سیاسی در کلیه­ی زیرمجموعه­ی وزارت کشور رسوخ پیدا کرد و بسیاری از مدیران باتجربه­ی نظام را از دم تیغ تصفیه­ی جناحی گذرانید و امنیت شغلی را ، آن هم در میان مدیران ، بویژه رده­ی بالای وزارتخانه متزلزل کرد .

آیا هنگامی که هزینه­ی مشارکت سیاسی را تا این حد بالا ببریم که هرگونه عدم توافق با نظریات و نگرش خاص وزیر ، منجر به تصفیه خواهد شد ، مشارکت سیاسی فعال و آزادانه را شاهد خواهیم بود یا مشارکت مقلدانه و منفعلانه را ؟

آیا این روش تشویق استقلال رای و روشنفکری است یا هدایت افراد به سوی پیروی کورکورانه و ارتجاع محض ؟

آیا این معنای نقدپذیری است یا تجسم نقدستیزی ؟

آیا اگر دهان منتقدین دلسوز را به هر وسیله­ی ممکن ببندیم ، با دست خود آزادی مشارکت سیاسی را به گور نسپرده­ایم ؟

آیا باید همگان را با خود هماهنگ کنیم یا همه و خود را هماهنگ با حق بجوییم ؟

بدون هرگونه مسامحه ، این گونه اندیشیدن را انحصارطلبی محض و کورکورانه می دانم .

 

محمدرضا باهنر

نماینده مخالف وزیر

 

...

ملت عزیز هرگاه که روزنامه ای را می­گشایند با خیل عظیم عزل و نصب­ها در سطوح مختلف و در وسعتی کم­نظیر ، اگر نگوییم بی­نظیر مواجه می­شوند .

...

ما مخالف تجربه­آموزی نیستیم ، ولی برای آزمون تجربی استانداری که جای بسیار حساسی است محل مناسبی نیست ! در همین جهت تلاش وسیع در عزل و تعویض مدیران کل استان­ها و روسای ادارات شهرستان­ها و شهرداران و دهداران به طرز نگران کننده­ای صاحبان تجربه و اطلاعات گران­بها و علاقه­مندان و دلسوزان نظام را از صحنه­ی خدمت به ملت عزیز حذف کرده است .

...

تعداد کل این نیروی انسانی تعویض شده 1689 نفر است . اگر سابقه مدیریتی هریک از افراد فوق را حداقل به طور متوسط 10 سال بدانیم جمعاً 16890 سال تجربه­ی مرتبط با وزارت کشور از مجموعه­ی این وزارتخانه­ی­حساس کنار گذاشته شده است.سابقه­ی مدیریتی حداقل 10سال یعنی 10سال از عمر 20ساله­ی انقلاب و ملاحظه بفرمایید که تا چه حد ضرر به پیکره­ی اجرایی و نیروهای کارآزموده ، صرف­نظر از وابستگی جناحی ، در جریان این تغییر و تعویض ها وارد آمده است .

...

برادری را با 11 سال سابقه­ی وزارت کشور ، 4 سال سابقه­ی استانداری اردبیل و 7 سال سابقه­ی فرمانداری ، بخشداری ، مشاورت وزیر و استانداری به کنار نهاده­اید .

 

 

مرضیه وحیددستجردی

نماینده مخالف وزیر

 

جلسه استیضاح عبداله نوری وزیر کشور دولت هفتم در مجلس پنجم

 

 


 
مکافات عمل
ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٥ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قل للذین لایومنون اعملوا علی مکانتکم انا عاملون و انتظروا انا منتظرین .

 

به آنانی که ایمان نمی آورند بگو شما بدانسان که می خواهید عمل کنید .

 

ما نیز عمل می کنیم.

شما انتظار کشید .

 ما نیز منتظریم .

 

قرآن کریم

 

نقل از سه رخ

 


 
راه توده
ساعت ٩:٢۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

 

 

تاریخ تکامل ،

 مال کسانی است که خودشان راه را تازه انتخاب کرده اند ،

یا راه هایی برگزیدند که هنوز انسان ها و توده ی عوام که همیشه دنباله رو هستند ،

و همیشه دیگران برایشان فکر می کنند و تصمیم می گیرند ،

از آن راه ها نمی روند .

 

از کتاب علی ، حقیقتی بر گونه اساطیر

...


 
رهبر
ساعت ٩:۱٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۳ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: استاد شهید مطهری

 

به نام خدا

امام = پیشرو

کسی که پیشرو  است و عده ای تابع و پیرو او هستند اعم از آنکه آنم پیشوا عادل و راه یافته و درست رو باشد یا باطل و گمراه باشد و خود کلمه مفهوم مقدسی ندارد.

 

...

 

من مات و لم­یعرف امام زمانه ، مات میته جاهلیة !

اسلام یک دین فردی نیست که کسی بگوید من به خدا و پیغمبر اعتقاد دارم و بنابراین به هیچکس کاری ندارم .

 خیر ،

غیر از خدا و پیغمبر تو حتماً باید بفهمی و بشناسی که در این زمان رهبر کیست و قهراً در سایه رهبری او فعالیت کنی !

 

استاد شهید مطهری

امامت از دیدگاه عامه

 

 


 
شناخت بد
ساعت ۳:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

 

 

علی ،

این امام راستین ،

شیر پیروز روزهای مدینه

و روح تنها و دردمند شب های نخلستان ،

که رسالت خاصی در تاریخ دارد ،

اکنون از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته می بود ،

که بدشناخته تر است .

 

معلم شهید علی شریعتی

 

علی حقیقتی بر گونه اساطیر

 


 
اباحمزه
ساعت ٩:٠٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

یا حلیم یا کریم ، یا حی یا قیوم ، یا غافر الذنب یا قابل التَّوْبِ یا عظیم الْمَنِّ یا قدیم الاحسان ؛

اّینَ سِتْرُکَ الجَمیل ؟

این عفوک الجلیل ؟

این فرجک القریب ؟

این غیاثک السریع ؟

این رحمتک الواسعه ؟

این عطایاک الفاضله ؟

این مواهبک الهنیئه ؟

این صنائعک السنیه ؟

این فضلک العظیم ؟

این منک الجسیم ؟

این احسانک القدیم ؟

این کرمک ؟

یا کریم !

به فاستنقذنی ، و برحمتک فخلصنی ؛

به رحمتت ما را خلاص کن !

یا محسن یا مجمل ، یا منعم یا مفضل !

 

فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی


 
جود یا عدل
ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: استاد شهید مطهری

جود بهتر است یا عدل ؟

کسی از علی مرتضی سلام الله علیه پرسید :

آیا جود بهتر است یا عدالت ؟

فرمود : عدل بهتر است از جود به دلیل اینکه عدل هر چیزی را در جای خود قرار می دهد و هر حقی را به ذیحق واقعی خود می رساند ؛ اما جود و بخشش ، امور را و جریان ها را از محل خودشان و مدارشان خارج می کند ؛ جود این است که آدمی از حق مسلم خود صرف نظر کند ، به دیگری که ذیحق نیست جود کند ؛ پس جود اشیاء را از موضع خود خارج می کند .

دیگر اینکه عدالت سائس و اداره کننده ی عموم است ؛ چیزی است که پایه و مبنای زندگی عمومی و اساس مقررات است ؛ اما جود و بخشش یک حالت استثنایی است که در موقع خاص کسی به کسی جود می کند و ایثار می کند .

این بود جواب علی مرتضی علیه السلام در مورد افضلیت عدل از جود .

هرگز یک انسانی که تفکر اجتماعی ندارد و با مقیاس های فردی ادازه گیری می کند این طور جواب نمی دهد ؛ نمی گوید عدل از جود بالاتر است ؛ امام علی علیه السلام در این سخن بسیار پر قیمت خود ، به عدل از نظر اجتماعی نگاه می کند و با مقیاس اجتماعی اندازه گیری می کند .

از نظر زندگی اجتماعی و از جنبه ی عمومی که افراد اجتماع را به صورت یک واحد در می آورد ، از این نظر که بنگریم ، می بینیم که عدل از جود بالاتر است .

عدل در اجتماع به منزله ی پایه های ساختمان است و احسان از نظر اجتماع به منزله ی رنگ آمیزی و نقاشی و زینت ساختمان است . اول باید پایه درست باشد بعد نوبت به زینت و رنگ آمیزی و نقاشی می رسد .اگر خانه از پای بست ویران است ، دیگر چه فایده که خواجه در بند نقش ایوان باشد ؟

اما اگر پایه محکم باشد ، در ساختمان بی نقاش و بی رنگ آمیزی هم می توان زندگی کرد . ممکن است ساختمان فوق العاده نقاشی خوب داشته باشد و ظاهرش جالب باشد ، اما چون پایه خراب است ، یک باران کافی است آن را بر سر اهلش خراب کند .

بعلاوه همین جود ها و احسان ها و ایثار هایی که در مواقعی خوب و مفید است و از نظر جود کننده فضیلتی بسیار عالی است ، از نظر گیرنده فضیلت نیست . حساب او را هم باید جدا کرد ؛ حساب اجتماع  را هم باید کرد . اگر رعایت موازنه ی اجتماعی نشود و حساب نکرده صورت بگیرد ، همین فضیلت اخلاقی موجب بدبختی عمومی و خرابی اجتماع می گردد . صدقات زیاد و اوقاف زیاد و حساب نکرده ، نذورات زیاد و حساب نکرده در هرجا که وارد شده مانند سیل جامعه را خراب کرده ؛ روحیه ها را تنبل و کلاش و فاسد الاخلاق بار آورده ؛ لطمه ها و خساراتی وارد آورده که کمتر از لطمات و خسارات یک سپاه جرار نبوده است .

امام سجاد علیه السلام فرمود :

بسیاری از مردم از بس خوبشان را و مدحشان را گفتند فاسد شدند ؛

بسیاری از مردم چون از عیبشان چشم پوشی شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند ؛

بسیاری از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگی و کارشان اداره شد متدرجا در غفلت فرو رفتند .

 

گفتاری از استاد شهید مرتضی مطهری در رمضان سال 1380 هجری قمری برابر سال 1340 خورشیدی


 
کمال انسان
ساعت ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

فبــشر عبــاد الذین یـسـتـمـعـون الـقـول فـیـتـبـعـون احسنه اولـئـک الذین هدى بالله و ...

این درس ماست ، این مکتب ماست که حرف حسابى را بشنویم صاحب عقل‌ها و هدایت یافته‌ها چنین هستند ، این وسیله کمال انسانى است که حرف طرف ، حرف مخالف شنیده شود و بعد بهترین گرفته شود .

مجاهد نستوه آیت الله طالقانى

 

 


 
عدل یا جود ؟
ساعت ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: استاد شهید مطهری

چه عدالتی موجب شهادت علی شد ؟

چگونه عدالت علی علیه السلام قاتلش شد و چگونه تصلبش در این راه ، آشوب ها و فتنه ها از طرف آنها که عدالت علی مستقیما بر ضرر آنها بود به پا کرد ، و این عدالت چه جور عدالتی بود ؟

آیا یک عدالت صرفا اخلاقی بود نظیر آنچه می گوییم امام جماعت یا قاضی یا شاهد طلاق یا بیِّنه شرعی باید عادل باشد ؟ این جور عدالت ها که باعث قتل کسی نمی شود ، بلکه بیشتر باعث شهرت و محبوبیت و احترام می گردد .

آن نوع عدالت مولی که قاتلش شناخته شد ، در حقیقت ، فلسفه ی اجتماعی او و نوع تفکر مخصوصی بود که در عدالت اجتماعی اسلامی داشت و خودش شدیدا اصرار می ورزید که عدالت اجتماعی اسلام و فلسفه ی اجتماعی اسلام صرفا همین را اقضا می کند .

او تنها عادل نبود ، عدالتخواه بود . فرق است بین عادل و عدالتخواه ، همان طوری که فرق است بین آزاد و آزادیخواه . یکی آزاد است یعنی خودش شخصا مرد آزادی است و یکی آزادیخواه است یعنی طرفدار آزادی اجتماع است و آزادی هدف و ایده ی اجتماعی اوست .

علم هم همین طور است :

یکی شخصا عالم است ، یکی علاوه بر این طرفدار عمومیت علم و سواد و تعلیم عمومی است .

همین طور است عدالت :

یکی شخصا آدم عادلی است ، و یکی عدالتخواه است ، عدالت فکر اجنماعی اوست . باز مثل اینکه یکی صالح است و دیگری اصلاح طلب . در آیه ی کریمه ی قرآن می فرماید :

﴿ کونوا قوامین بالقسط  

قیام به قسط یعنی اقامه و به پا داشتن عدل و این غیر از عادل بودن از جنبه ی شخصی است .

 


 
نامه ی صفوی
ساعت ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

اقسام نامه ها در دوران صفویه :

نامه ها در دوره صفویان غالبا دارای هقت رکن بوده است .

1-       تحمید و تمجید

2-       صلوات و تسلیم

3-       سبب صدور منشور

4-       توصیف و تعریف آن کس که منشور به نام اوست

5-       حکم سلطان بر تفویض امر بر آن کس که منشور به نام اوست

6-       تاکید بر اجرای آن امر به طریق شایسته

7-       تاکید بر اصحاب دیوان و غیر آن

 

صفویه در گستره تاریخ ایران زمین  نوشته ی مقصود علی صادقی

 


 
تهران نو
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

احداث کوی تهران نو

رحیم خامنه ای پور از بازرگانان آذربایجانی تبار از 1325 خورشیدی به فکر شهرک سازی افتاد و با آمد و رفت و بازدید زمین های پیرامون تهران که تقریبا به شهر پیوسته بود ، زمین های سلیمانیه را انتخاب کرد و پس از دیدار با دکتر آشتیانی داماد وثوق الدوله پیشنهاد خرید یک میلیون متر مربع از آخرین حد جنوبی زمین های سلیمانیه را به وی عرضه کرد و پس از گفتگو ها ، خامنه ای پور یک میلیون متر مربع از زمین های سلیمانیه را از قرار متری یک تومان خریداری کرد و به قطعات 200 و 300 و 400 متری با رعایت کوچه بندی و خیابان سازی تفکیک نمود و خیابان ها را نامگذاری کرد و یک میدان و خیابان اصلی هم به نام وثوق نامگذاری شد و تهران نو در شرکت عمرانی وثوق احداث شد .

 

 


 
بهارستان
ساعت ٩:٤٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

بهارستان

مجموعه کنونی باغ و کاخ ، مسجد و مدرسه ، میدان و بناهای پیرامون آن که به نام بهارستان شهرت دارد ، در اوائل دوره قاجار ، زمین های بایر و باغ های نیمه آبادی را شامل می شد که در خارج از شهر تهران آن روزگار که به تازگی از شهرت پایتختی برخوردار گردیده بود ، واقع شده بودند .

این اراضی که بخشی از آن ها جز املاک محمدحسن خان سردار ایروانی بود از شمال به باغ دیوانی نگارستان ،از جنوب غربی به باغ نظامیه ، از شرق به زمین های بایر راه دوشان تپه ، خیابان ژاله و فرح آباد سابق و مجاهدین اسلام کنونی و از جنوب پس از عبور از خیابان نظامیه به محله عولادجان مربوط می شد .

محمدحسن خان سردار ایروانی اراضی خود را در جوار دروازه دوشان تپه به حاجی علی خان حاجب الدوله مقدم مراغه ای ملقب به اعتماد السلطنة اول مبلغ هشت هزار تومان فروخت که وی بر روی این اراضی ، سکونت گاهی بنا نمود که بایستی پس از کوشک های محقر سردار ایروانی ، بناهای او دومین دور ساختمان سازی در بهارستان بوده باشد .

اعتماد السلطنه از آن جا که نتوانست دیون خود را بپردازد ، پنج دانگ و نیم از این زمین ها را نزد پاشاخان امین الملک گرو گذاشت و پس از فوت ، بین فرزندان او اختلافاتی بر سر مرده ریگ پدر پیش آمد که این اختلافات باعث شد پاشاخان امین الملک اراضی را به میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی بفروشد و سپهسالار برخلاف قباله واگذاری پاشاخان ، هر شش دانگ را تصرف کرد ولی با مخالفت ورثه ی حاجب الدوله مواجه شد که اعتراض وارثان به نتیجه نرسید و این امر باعث شده است که برخی از مردم زمین های بهارستان را غصبی بدانند و از برگزاری نماز در مسجد سپهسالار خودداری کنند .

سپهسالار در 1289 هجری قمری بودجه های زیادی برای اجرای طرح های بزرگی بر روی زمین های بهارستان در نظر گرفت و میرزا مهدی خان ممتحن الدوله شقاقی به عنوان طراح و ناظر ساخت استخدام شد .

 


 
وعده و وعید
ساعت ۱٢:٢٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

 

انسان تا وعده نداده آزاد است اما وقتی وعده می دهد زیر بار مسؤولیت می رود و تا به وعده اش عمل نکند رها نخواهد شد .

 

ابامحمد حسن پسر علی علیه السلام


 
فتنه
ساعت ۱:۳۳ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

و اتقوا فتنة لاتصیبن الذین ظلموا منکم خآصة

و اعلموا ان الله شدید العقاب .

 

 

 

و بپرهیزید از فتنه ای که تنها به ستمکاران شما آسیب نمی رساند بلکه همه گیر خواهد بود !

و آگاه باشید که پروردگار به سختی عقاب می کند .

سوره ی مبارکه ی انفال

آیه ی شریفه ی 25


 
سکوت فرهاد
ساعت ۱:۳٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: گیتار و موسیقی

 

 

جمعه‌ها ، بانگ او در گوش‌ نسل جوان طنین انداز می‌ماندفرهاد مهراد، خواننده‌ایکه در دو دهه چهل و پنجاه صدا و ترانه‌هایش بانگ اعتراض یک نسل برای رهائی از استبداد بود ، ورود به صحنه را با نواختن پیانو آغاز کرد ، تا پایان نیز از نواختن پیانو باز نایستاد . در آغاز دهه  40، با کت و شلواری سیاه و رنگ رفته در باشگاه پست و تلگراف تهران نواختن پیانو را آغاز کرد و تا مدت‌ها یگانه نوازنده لباس سیاه این باشگاه بود. بعدها در همین باشگاه، شب‌های جمعه با چندتنی که به او پیوسته‌ بودند گروه جاز بلاک کتس ، گربه سیاه را بنیان گذارد و خود همراه پیانو خواندن را شروع کرد. بسیاری از ترانه‌های روز معروف‌ترین خوانندگان دهه 60 انگلستان و امریکا را در این دوران بازخوانی کرد. از درون استقبالی که نسل جوان دهه 40 از این گروه و صدای خسته و صمیمی فرهاد کرد، نخستین دیسکوی تهران بیرون آمد: گوچینی در تقاطع عباس آباد-تخت طاووس. شهرام شب‌پره در این گروه جاز می‌نواخت و جمال غفاری( یگانه فرزند باقی مانده از یکی مصطفی زاغی، یکی از پهلوان‌های دهه 30 تهران ) گیتارباس. رهبری و شهرت این گروه، با آنکه چند‌تنی نیز بعدها به آن اضافه شدند تا وقتی فرهاد در کنار آنها قرار داشت با او بود. بلاک کتس برای چند سال و تا وقتی فرهاد در آن می‌خواند و می‌نواخت موفق‌ترین گروه جاز ایران بود.پرواز بلند فرهاد در حصار کوچینی و گروه بلاک کتس ممکن نبود و او همراه پیانوئی که همیشه همراه خود اینسو و آنسو می‌کشید، بتدریج از گروه فاصله گرفت. نیمه دوم دهه 40 فصل نوین خوانندگی فرهاد بود. آنچه در سیاهکل روی داد، تنها در شعر سیاوش کسرائی ، احمد شاملو ، سلطانپور ، گلسرخی ، میرزاده و کوش‌آبادی بازتاب نیافت. شتک اختناق و خون ناحقی که ابتدا در سیاهکل و بعدها در شهرها ریخته شد و به تیرباران خسروگلسرخی و کرامت دانشیان انجامید ترانه جمعه را بر دهان فرهاد جاری کرد. ترانه نبود فریاد شهیار بود! بانگ اعتراض یک نسل در سیاهی دل شب‌های تیرباران بود، مراببوس نسل بعد از کودتای 28 مرداد بود و خانه به خانه برده شد.آنها که در گروه گربه‌سیاه مانده بودند به راه خود رفتند و فرهاد به همراه پیانوی سیاه خویش به راه خود. پایداری او در سبکی که بنیان گذارده بود دیگرانی را هم به میدان ترانه‌های سیاسی دهه 50 فراخواند: فروغی، داریوش و ... درکنار آنها که در آستانه جشن‌های تاجگذاری ممنوع‌القلم و نفس شده بودند و نام‌هائی که به این لیست تا اعلام حزب رستاخیز اضافه شد، سرانجام نام  فرهاد  نیز اضافه شد و او ممنوع‌الصدا شد ! به این لیست نیز بعدها فریدون فروغی ، داریوش اقبالی اضافه شدند. بوی گندم که در کوچه‌ها بلند شد و مردگان یک نسل را کوچه به کوچه بردند نه تنها درهای رادیو و تلویزیون به روی آنها بسته ماند، بلکه خواندن آنها در کاباره‌ها و باشگاه‌های تهران هم ممنوع شد! فرهاد به لندن رفت و در یکی از رستوران‌های این شهر پیانیست شبانه شد. دوران مهاجرت او اینگونه سپری شد. در آستانه انقلاب 57 شعر زیبای وحدت سیاوش کسرائی را همراه با پیانوی خود خواند و به صف انقلابیون پیوست. شاید همین شعر و ترانه، که یادگار دیدار سیاوش کسرائی و آیت‌الله خمینی در سال‌های پیش از خرداد 42 در شهر قم و در خانه آیت‌الله خمینی بود، تضمینی شد برای جانش در حوادث خونین دهه 60 جمهوری اسلامی. گرچه، سراینده شعر سیاوش کسرائی ناچار به مهاجرت شد و دور از میهنی که به آن عشق می‌ورزید چشم بر جهان فرو بست. بعد از انقلاب، با آن کاروانی که خود را به لس‌آنجلس رسانده بودند و استعداد خویش را در آنجا به خاک سپردند همراه نشد؛ از آن تبار نبود. گربه سیاهی بود که در دل شب‌های سیاه اختناق می‌توانست بخواند. فرهاد ماند و خواند، و نه آنگونه که گوگوش ماند و خواند، گرچه سال‌ها در خفا زیست. ترانه‌های تازه‌اش، سرانجام در ایران روی سی‌دی ضبط و تکثیر شد: برف که نامی بود تداعی کننده موهای یکدست سفید شده‌اش ، حاصل این دوران است. آنچنان خسته خوانده بود که ضرب کلماتش به گفتمانی دردآلود و معترض میان نت‌های پیانو می‌ماند و نه آواز. او نه تنها بعنوان بنیانگذار یک سبک نوین در موسیقی جاز ایران، نه تنها بعنوان آوازه‌خوانی پیانیست، بلکه در قامت فریاد نسل جوان و معترض ایران در خاطره‌ها خواهد ماند. در شب‌های سیاه اختناق، گربه سیاه راه عبور را گم نمی‌کند! برای آنکه همراه دو نسل محروم از آزادی خواند و شعر شاملو و کسرائی را ترانه اعتراض کرد، لحظه‌ای سکوت کنیم و نسل جوان امروز ایران را بیاد آوریم! نسلی که آوازه خوان شهر خود را می‌خواهد!

 

 

 

 

 


 
آی تی
ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: علم

دولت موظف است امکانات لازم برای دستیابی آسان به اطلاعات داخلی و خارجی ، زمینه سازی برای اتصال کشور به شبکه های جهانی ، بهبود خدمات و ترویج استفاده از فناوری های جدید را فراهم آورد .

 

 

 ماده 103 قانون برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی در زمینه فنآوری اطلاعات

مورخه ی 17/1/1379 هجری خورشیدی

 

 


 
علی موحد بود و بس !
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٩ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: امام موسی صدر

اگر امروز دنیا بخواهد علی علیه السلام را بشناسد ؛ دو راه دارد : یک راه از تاریخ می رود و کتاب ها را می بیند و علی را از راه تاریخ می شناسد . یک راه دیگر هم امروز برای شناختن علی هست . اگر آمدند و گفتند که علی را چگونه می توان شناخت می گویند می رویم از پیروانش می شناسیم .

از کتاب علی موحد بود و بس اثر ارزشمند امام موسى صدر


 
رودکی
ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ادبیات

 

 

اى بــــلـبـل خوش آوا، آوا ده                اى ساقى ، آن قدح باما ده

با صد هــــــــزار مردم تنهایى                بى صد هزار مردم تنـــهایى

هیچ‌شادى‌نیست‌اندر‌این‌جهان              برتر از دیدار روى دوســــتان

هیچ‌تلخى ‌نیست بر دل‌تلخ‌تر                از فراق دوســـتان پر هـــنر

هیچ‌گنجى‌نیست از فرهنگ‌به              تا توانى، رو هوا زى گنج نه

 

شعرى از شاعر بزرگ پارسى رودکى

به نقل از اینجا


 
مخاطبین
ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: علم

جمعیت شناسى مخاطبین

زمانى که در وهله‌ى اول به محتویات و طراحى وب سایت خود مى اندیشید ، یکى از اولین سوالاتى که از خود مطرح مى کنید این است که " مى خواهم چه کسانى از این سایت بازدید کنند ؟ "

ممکن است فکر کنید این سوال بیهوده اى است ، اما پاسخ به آن شما را در تولید موفق سایت وب یارى خواهد کرد .

مى توانید این سوال را به سوالات بى شمار دیگرى تفکیک کنید ، از جمله :

ü       مخاطبین من چه سن و سالى دارند ؟

ü       آیا مخاطبین عمدتا مرد یا زن هستند یا ترکیبى از هر دو ؟

ü       افرادى که از سایت من بازدید مى کنند داراى چه علایقى هستند ؟

ü       هدف اصلى مخاطبین پیش بینى شده سایت چیست ؟

ü       محل زندگى آن ها کجاست ؟

ü       میزان تحصیلات آن ها چقدر است ؟

با پاسخ به این سوالات مى توانید در مورد شکل ظاهرى و نیز محتویات سایت وب خود تصمیم گیرى کنید .

 

برگرفته از کتاب مرجع کامل HTML  و اصول طراحى وب (CIW)

ترجمه‌ى رامین مولاناپور و نوشین شکرالهى قهرمانلو


 
از سیر تا پیاز
ساعت ۳:٠٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٦ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ادبیات

 

در ایران کشاورزی و دام داری آسان نیست ، ولی جنس محصول همیشه مرغوب است و تنوع گیاهان بسیار بیشتر از سایر مناطق است . به این ترتیب ، آشپز ایرانی کار خود را با موادی آغاز می کند که عطر و مزه ی خوب و قوی دارند و به ادویه و فلفل زیاد و سایر موادی که غذاهای کم مزه را ماکول می کند نیازمند نیستند . از این روست که ذائقه ی ایرانی ملایم و حساس بار آمده است .

 

کتاب مستطاب آشپزی

از سیر تا پیاز

نوشته ی هنرمند گرامی جناب آقای نجف دریا بندری

 

 

 


 
کیبورد
ساعت ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٦ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: علم

 

در تحقیقات مشخص شده است که برخی از کلید های کیبورد استفاده بیشتری نسبت به دیگر کلیدها دارند که به ترتیب استفاده و درصد استفاده عبارتند از :

 

نام کلید

درصد استفاده

Space

17.5

E

9.8

T

7.1

A

6.4

O

5.7

H

5.1

I

5.1

enter

4

Shift

3.3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
شرح زندگانی من
ساعت ٩:٤٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

شبهای ماه مبارک رمضان را به خصوص در تابستان مردم تا صبح بیدار می ماندند و این کار در تمام طبقات مرسوم بود .

بعضی مشغول عبادت و خواندن دعا و قرآن می شدند و برای درک ثواب هر شب تا صبح بیدار می ماندند .

زمره ای شب ها بیدار می ماندند که صبح ها لامحاله تا نزدیک ظهر بتوانند بخوابند و اثر روزه در آن ها کمتر باشد .

بالاخره دسته ی سومی هم بودند که شب را به قمار صبح می کردند و می گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی روند و روزه برای ان ها مشکل خواهد شد .

این دسته بیشتر اعیان زاده ها بودند ولی روزه را در هر حال می گرفتند و اگر اشخاصی بودند که می خواستند طفره بروند چون حتی در خانه ی خود هم جائی نداشتند که روزه خواری کنند ناچار بودند همرنگ جماعت باشند .

شرح زندگانی من نوشته ی عبداله مستوفی

 


 
CMS
ساعت ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٤ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: علم

CMS

 Content Management System(سیستم مدیریت محتوا) برنامه‌اى برای مدیریت راحت تر صفحات وب می‌باشد.

سیستم های مدیریت محتوا به طور کلی به پنج شاخه‌ى اصلی تقسیم می شوند.

پورتال: پورتال یا CMS به سیستم مدیریت محتوایی گفته می‌شود که برای مدیریت تمام بخش های یک سایت اعم از اخبار ، انجمن ، گالری تصاویر ، مقالات و غیره به کار می رود.

 بلاگ: دسته از سیستم های مدیریت محتوا فقط برای مدیریت وبلاگ ها به کار می روند.

 تجارت الکترونیک: e-Commerce  سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند که برای مدیریت فروشگاه‌های مجازی کاربرد دارند.

 ویکی : Wiki دسته ای از سیستم های مدیریت محتوا هستند که برای مدیریت گروهی سایت ها به کار می روند.

 مدیریت تخصصی : دسته‌اى از سیستم های مدیریت محتوا فقط برای مدیریت انجمن و یا مدیریت گالری تصاویر به کار می روند.

 

 


 
مومنین
ساعت ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

و لا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین .

 

و سست نشوید ؛

و غمگین نگردید ،

در حالی که شما برترید ، اگر ایمان داشته باشید !

 

آیه ی 139 سوره مبارکه آل عمران

 


 
دیواره آتش
ساعت ۱٠:۳۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: علم

 

فایروال ( دیواره آتش - farewall) سیستمى است که سیاست هاى کنترل دسترسى یا ACLs (Access Control Lists )  را بین دو شبکه نظارت و اجرا مى کند . فایر وال ها بسته هاى ورودى به شبکه یا خروجى از شبکه را بسته به نوع فایروال و پارامترهاى ارزیابى همچون آدرس IP  مبدا و مقصد ، نوع پروتکل ، شماره پورت مبدا ، شماره پورت مقصد ، فلگ هاى موجود در سرآیند بسته ها و همچنین نوع برنامه کاربردى و ... مورد بازرسى و کنترل قرار مى دهند و بسته به نوع سیاست امنیتى اعمال شده سه حالت براى ترافیک عبورى  بسته ها در نظر مى گیرند :

·          Allow Mode

تمام بسته ها از آن عبور مى کنند.

·          Restrict Mode

تنها اجازه عبود بسته هایى را مى دهد که مجاز هستند .

·          Block Mode

تمام بسته ها را بلوکه مى­­کند .

 

منبع کتاب امنیت در اینترنت و اصول زیربنایى آن نوشه ى فاطمه ماندنى خالدى

 

 


 
خودشناسی
ساعت ٩:۳٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

اگر خود و دشمن را مى شناسید نیازى به نگرانى در مورد نتیجه هر نبردى ندارید .

اگر خود را مى شناسید ولى شناخت مناسبى از دشمن ندارید در پى هر پیروزى باید نگران شکست باشید .

اگر نه خود را مى شناسید و نه دشمن را در همه نبردها مغلوب خواهید بود .

 

سان تزو