سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

پیام تسلیت در پی درگذشت فقیه بزرگوار آیت الله منتظری
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳٠ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

بسم الله الرحمن الرحیم   

اطلاع یافتیم که فقیه­بزرگوار آیت الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمة الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند.

در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند  و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه‌ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت می­گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می­کنم.

سیّد علی خامنه ای

29 آذر 1388


 
امام حسین جدید
ساعت ٩:٤٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

قمه زدن، علامت بلند کردن، شبیه خوانی، گهواره درست کردن، آتش زدن خیمه ها و خیلی چیزهای دیگر برساخته مردم است. و علما هم بعدها به تبعیت از مردم حکم به عدم مخالفت با شرع، اکثرا، داده اند.

این رسم ها یک چیزی را زنده نگاه می دارد. امام حسین نیست. منظورم امام حسین فرزند امیرمومنان و فاطمه زهرا علیهم صلوات الله است. چون چیزی از امام حسین مذکور به مردم منتقل نمی شود.

...

پس حسینی که مردم یاد او را زنده نگاه می دارند – لااقل برای دو ماه – کیست؟ یا چیست؟ این چیزی است که باید روی آن فکر کنیم و البته فکرها! کرده اند. به نظرم می آید همان طور که درباره شیعه بسیاری اعتقاد دارند که اسلام ایرانی شده است و امام حسین و عاشورایی که الان در ایران و شهر و ده و قصبه آن برایش عزاداری می شود نیز خیلی ایرانی شده است. البته این حرف نویی نیست.

...

ما امام حسین فرزند علی و فاطمه علیهم السلام را می گیریم و تبدیل می کنیم به آن چیزی که خودمان می خواهیم. مثلا اشک و آهش را زیاد می کنیم. مظلومیتش را پررنگ می کنیم. زور و قدرت بسیار زیاد ولی دست بسته بودن و اینها را هم می آوریم و یک چیز دیگری می سازیم. چیزی که البته جدید هم نیست. عاشورا تبدیل می شود به رخدادی که گریزی از روی دادن آن نبود. این خون باید ریخته می شد. خواب و رویاهای زیادی هم برایش ترتیب می دهیم. روضه خوان هم که بر منبر این ها را می گوید ما می پذیریم. چیزی در درون ما و در فرهنگ ما پشتوانه سخنان آن گوینده است.

این حسین بن علی جدید البته کارکردی دارد. کارکردی که در تاریخ چند هزار ساله ما قبل از او کسان دیگری عهده دار آن بوده اند. مثلا سیاوش. شاید هویت. شاید همبستگی. همین الان ببینیم حاکمیت کدام قسمت های عاشورا را پررنگ می کند.

نقل از وبلاگ شخصی آقای هادی بیات زنجانی

 

 


 
اوج انسانیت
ساعت ۱٢:٤۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۸ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

این کلام از امام حسین علیه­السلام معروف است که: مرگ نزد من از ننگ ذلت بهتر و عزیزتر است.

ما پیرو چنین امامی هستیم؛ او که برای امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحراف در دین خدا  مقابل ظالمین ایستاد، تن به ذلت نداد و جاودانه شد؛ سید و سالاری که به دشمنانش فرمود: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

آنچه قیام امام حسین هرساله متذکر می شود اینست که اگر ارزش های دینی اوج انسانیت باشد، ارزش های اخلاقی کف انسانیت است و چنانچه  ارزش های اخلاقی و حرمت انسان ها نادیده گرفته شود، دیگر هیچ سنگ بنایی برای زندگی انسانی وجود نخواهد داشت

نقل از وبلاگ خانم معصومه ابتکار


 
کتاب شهادت
ساعت ۱٢:۳٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٧ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

اگر مانند قرآن کتابی در شهادت نازل بشود ، سوره­ی فاتحه­ی آن کتاب ِ شهادت ، شهادت جناب سیدالشهداء علیه­السلام است .

 

علامه حسن زاده آملی

 

 


 
نازلی
ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی ،ادبیات

ماه را گوشه باغچه کاشتم ،

به امید درختی ،

با شکوفه های پنج پر .

مهتاب آجین و نور آگین .

تا در شبانه های غربت ،

ظلمت این خانه کور ،

رنگی بگیرد .

گویی اگر رنگین کمان همیشگی بود ،

دیگر برای دیدنش

به پای شهوت باران و آفتاب نمی نشستیم .

خیره خیره،

دل دل زنان !

نازلی


 
حاکم فاسد متظاهر و جنبش حق طلبی شیعه
ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

ویل دورانت:

زمان هر چیز را تطهیر می­کند، حتی بدنام‌ترین دزدی­ها در دست نوه های غارتگران به صورت مالکیت مقدس و مصون از تعرض درخواهد آمد. هر دولتی با جبر و زور آغاز می­شود ولی عادت اطاعت در وجدان جای می­گیرد و به زودی هر شهروندی در مقابل پرچم دولت با وفاداری و صداقت قلبش به طپش در می آید.

از همان زمانی که علی علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پیامبر توسط ایشان تعیین شد، کار بزرگ شیعه در جلوگیری از به ثمر رسیدن گفته ویل دورانت در تطهیر ستمگران و غارتگران با گذشت زمان آغاز شد، از همان هنگام شیعه با ابزارهای رسانه ای خود وارد جنگ تبلیغاتی و رسانه ای بزرگی با حکام فاسد اما متظاهر زمان شد، این نبرد گاه توسط ابوذر، گاه با کلام علی و گاه با عملکرد همسر بزرگوار علی خود را نشان داد، در نبرد برای نمایاندن چهره واقعی حکومت ستمگر همیشه کسانی جان گرامی خویش را فدا کرده اند از ابوذر غفاری که با سخنرانی های خود نقاب از چهره حکومت معاویه برداشت  تا عمار یاسر که با حضور بزرگوارانه خویش در جنگ صفین در نبرد با یکی از مزورترین و متظاهرترین حکام ستمگر جهان جان خود را فدا کرد.

در حکمیت نوع دیگری از این نبرد چهره خود را نشان داد، آنجا که علی، رای لشکریان را به حکمیت می­پذیرد و ابوموسی را به عنوان حکم انتخاب می­کند، با اینکه از سرانجام کار اطلاع داشت ولی به خاطر رجوع به آرای لشکر، رای ایشان را پذیرفت و در نهایت شد آنچه که شد. با پایان حکمیت و پیروزی ظاهری معاویه این علی بود که حقانیتش آشکارتر شد چرا که علی  هیچ گاه از خدعه و نیرنگ استفاده نکرد و هرگز هدف برایش وسیله را توجیه نکرد

نقطه عطف در نبرد تاریخی شیعه، دهم محرم سال 61 هجری بود، در این روز تاریخی نقاب از چهره حکومتی زورگو و پادشاهی غاصب به زمین افتاد و با شهادت جمعی از بهترین های دوران یکی از نابرابرترین نبردهای تاریخ پایان یافت، شیعه از فردای عاشورا با گوش فرا دادن به سخنرانی های بسیار قوی و شیوای حضرت زینب، راهکار جاویدان نمودن راه پرافتخار شهدای کربلا را در استفاده از ابزار فرهنگ و هنر تشخیص داد و با استفاده از این ابزار اجازه نداد هیچ گاه حکومت یزید و امثال او خود را تطهیر کنند و به عنوان حکومتی صالح بنمایانند، بعد از نزدیک به 1400 سال همچنان شیعه حکومت یزید را از فاسدترین حکومت­ها میداند چرا که ظالم بود و برای هیچ انسانی هیچ حقی، حتی حق اعتراض و قبول نداشتن حاکم را قایل نبود. شیعه در روز عاشورا جمله ای شنید که در همه دوران­ها، رمز او در مقابله با ظلم و ظالم شد:

هیهات منا الذله.

شیعه روزگار گذراند و در مقابل ظلم گردن خم نکرد، در روزگار سربداران، بار دیگر جنبشی در مقابله با ظلم و سلطه ظالم مشاهده شد که جنبه مقابله با اجنبی را نیز به بقیه داشته های خود افزوده بود.

جنبش عدالت و حق طلبی شیعه هیچ گاه ذره ای در مقابل ظلم و ظالم عقب نشینی نکرده ولی گاهی مجبور به سکوت شده است، مانند روزگار پهلوی اول که البته در همان دوران هم چهره هایی بودند که در مقابل ظلم و سلطه به پا خواستند از جمله این افراد مدرس روحانی بزرگ بود که از رضا خان خواست که محدوده دم خود را تعیین کند چرا که مدرس هرکجا که گام می­نهاد، دم این قلدر را زیر پای خود می یافت، البته مدرس هم جان شیرین خود را در این راه فدا کرد یا در دوره پهلوی دوم شهید دکتر سید حسین فاطمی، با استعانت از کلام هیهات من الذله، جان در راه آزادی وطن و البته رسوایی حکومت جائر زمانه نهاد.

شیعه براساس تعالیم خود که بر گرفته از اصول مذهبش می­باشد ناگزیر به مقابله با ظلم و ستم است، بر همین اساس این داستان همچنان ادامه دارد...

به نقل از این وبلاگ

 


 
قهرمان خائن
ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٤ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تاریخ

 

معدل و حاصل کار هرکس، معیار پذیرفته شده­ای در تمام دنیا، برای قضاوت درباره­ی نیکی و بدی یا خدمت و خیانت است.

در میان معروفترین دولتمردان جهان چرچیل و روزولت و دوگل، هریک در طول زندگی سیاسی خود مرتکب خطاهای متعددی شده­اند، که بارزترین نمونه­ی آن چرچیل نخست وزیر نامدار زمان جنگ انگلستان است. مردم انگلستان چرچیل را بعد از جنگ دوم جهانی کنار گذاشتند. ولی هرگز به او تهمت خیانت نزدند، زیرا ارزش خدمات او برای مردم انگلستان، خطاهای کوچکی را که مرتکب شده بود می­پوشاند. چنانکه دوگل هم با همه­ی خدماتش برای مردم فرانسه با رای نه مردم در آخرین رفراندوم او کنار رفت، ولی نام وی به عنوان یک قهرمان، برای ملت فرانسه جاودانه شد.

از کتاب بازیگران عصر پهلوی نوشته­ی محمود طلوعی


 
نیکان امت
ساعت ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۳ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

پـیـامـبـر خـدا صلى اللّه علیه و آله فرمود:

بـهـترین افراد امت من آنانند که

هرگاه نسبت به آنان بى خردى شود, تحمل نمایند

و چون در حق آنان جرم و ستمى شود گذشت کنند

و هرگاه آزار و اذیت شوندشکیبایى ورزند.

 

از جلد اول کتاب میزان الحکمه

گردآوری شده توسط آیت الله ری شهری


 
آزادی بیان
ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی ،سیاست ،تاریخ

... 

اسلام دین مستند به برهان و متکى به منطق است و از آزادى بیان و قلم نمى‏هراسد و از طرح مطلب‏هاى دیگر که انحراف آن‏ها در محیط خود آن مکتب‏ها ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند، باکى ندارد.

شما دانشجویان محترم نباید با پیروان مکتب‏هاى دیگر با خشونت و شدت رفتار [کنید] و درگیرى و هیاهو راه بیندازید که مى‏دانم نخواهید کرد و خود با آنان به بحث و گفتگو برخیزید و از دانشمندان اسلامى دعوت کنید با آنان در بحث بنشینند تا تهى بودن دست آنان ثابت شود و اگر آنان با جنجال و هیاهو با شما مواجه شدند از آنان اعراض کنید و با خونسردى بگذرید که یکى از نقشه‏هاى آن‏ها آن است که شما را به درگیرى بکشند و از آن استفاده، استفاده‏هاى غیر مشروع کنند...

رهبر انقلاب حضرت امام خمینی

صحیفه نور، جلد پنجم، صفحه­ی 158


 
هدایت و حکومت
ساعت ۸:۳٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۱ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود:

در صورتى که خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند ، براى تو از حکومت کردن بر آنچه آفتاب بر آن میتابد بهتر است.


 
آینده
ساعت ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

 

ما را به گذشته نوید ندهید...

ما امتداد خویش را در آینده می جوییم...

در فرداهایی که کتیبه سرنوشتمان خواهد بود!

 

نقل از وبلاگ بچه های خط


 
خروج از انسانیت
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی ،مذهبی

 

 

نباید ما بدون دلیل و بدون شاهد یک مطلبى را قبول بکنیم.

بعضى از فلاسفه مى‏گویند که کسى که بى‏دلیل یک مطلبى را قبول بکند از فطرت انسانى خارج شده است.


 
یلدای پرشینبلاگ
ساعت ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

 

امسال نیز گروه پرشینبلاگ همانند سال های قبل مراسمی به مناسبت پایان فصل پائیز و فرارسیدن زمستان برچا خواهد کرد.

این گونه مراسم ها و به اصطلاح گردهمایی ها قطعا می تواند اثرات مثبتی بر روحیه افراد و ارتباطاتی که در این دنیای مجازی شکل گرفته است داشته باشد.

 البته دوستان امسال کمی زودتر هم به استقبال یلدا رفته اند و در عصر یکشنبه آینده مراسمی را برگزار خواهند کرد.

برای آگاهی از زمان و مکان این جلسه به اینجا مراجعه فرمائید.


 
امید
ساعت ۱٢:٠٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

یأس از جنود ابلیس است

...

ما باید این جنود ابلیس را کنار بزنیم.

و امید، که از جنوداللَّه است در خودمان زنده بکنیم.

به خودمان امیدوار باشیم.

تکیه به اراده خودمان بکنیم.

 

آیت الله العظمی حاج آقا سید روح الله الموسوی الخمینی

 


 
حق حیات
ساعت ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٦ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

... من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا ...

 

...

هرکسی  انسانی را بدون آنکه فساد کرده باشند بکشد گویی تمام انسان ها را کشته است و هرکس انسانی را از مرگ نجات بخشد گویی تمام انسان ها را زنده کرده است.

 

آیه شریفه ی 32 سوره مبارکه ی مائده


 
علی علیه السلام
ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٥ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

علی علیه السلام !

میلاد علی،

کودکی علی،

جوانی علی،

ازدواج علی،

شجاعت علی،

ایمان علی،

ایثار علی،

ولایت علی،

مرام علی،

امامت علی،

خلافت علی،

حکومت علی،

عدل علی،

عبادت علی،

توحید علی،

نماز علی،

روزه علی،

حج علی،

پسران علی،

دختران علی،

آل علی،

شیعه علی،

محب علی،

...

و شهادت علی !

 

به قول شهریار پارسی گوی : این چه آیتی است خدا را !

و به قول معلم شهید : حقیقتی برگونه اساطیر .

 

براستی ما چه نشان داریم ز او ؟!

 


 
نهج البلاغه
ساعت ٩:۱٧ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٤ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

 

و از خطبه‏هاى آن حضرت است :

 از بیان خدا سود برید و از موعظه هاى او پند گیرید ، و اندرز وى را بپذیرید . همانا خدا آشکارا براى شما جاى عذر نگذاشت ، و بر شما حجّت گرفت ، و آن را که خوش مى‏دارد یا ناخوش مى‏شمارد برایتان بیان داشت که پى آن روید ، و از این دور شوید .

رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم  مى‏فرمود :

 گرداگرد بهشت را دشواری ها فرا گرفته است ، و گرداگرد دوزخ را هوس دنیا  !

 بدانید که چیزى از طاعت خدا نیست جز که با کراهت انجام گیرد ، و چیزى از معصیت خدا نیست جز که با میل و رغبت . پس خدا بیامرزد کسى را که شهوت را مغلوب کند ، و هواى نفس را سرکوب ، که نفس را به دشوارى توان از شهوت کندن ، که پیوسته خواهان نافرمانى است و هوس راندن ، و بندگان خدا بدانید که مرد با ایمان شب را به روز و روز را به شب نمى‏رساند جز که نفس خود را نزد خویش متّهم مى‏داند ، پیوسته با آن عتاب دارد ، و گناهکارش مى‏شمارد .

پس در دنیا چون کسانى باشید که پیش از شما به سر بردند ، و چون آنان که پیش رویتان مردند . چون مسافر ، خیمه خویش را از جا درآوردند ، ویرانش کردند ، و راه را در سپردند ، و بدانید که این قرآن پندگویى است که فریب ندهد ، و راهنمایى است که گمراه نکند ، و حدیث خوانى است که دروغ نگوید ، و کسى با قرآن همنشین نشد جز آنکه بر او افزود یا از او کاست ،در هدایت او افزود و از گمراهی اش کاست !

و بدانید کسى را که با قرآن است نیاز نباشد ، و بى‏قرآن بى‏نیاز نباشد .

پس بهبودى خود را از قرآن بخواهید ، و در سختی ها از آن طلب یارى نمایید ، که قرآن درمان بزرگترین بیماری ها یعنی کفر و دورویى و گمراهى است . پس از خدا بخواهید به وسیله قرآن ، و بدان روى آرید به دوستى خدا ، و به وسیله قرآن چیزی نخواهید از آفریدگان ، که بندگان روى به خدا نکردند با وسیلتى مانند قرآن ، و بدانید که قرآن میانجیى پذیرفته است ، و گوینده‏اى گواهى شده . هر که را روز رستاخیز قرآن میانجى شود ، بپذیرند ، و آن را که سعایت کند ، گواهیش به زیان او گیرند .

همانا روز رستاخیز منادى بانگ برآرد که : هر کس حساب هر چه را اندوخته است بر عهده دارد ، جز اندوزندگان قرآن که حسابى نبود بر آنان .

پس در شمار گردآورندگان قرآن باشید و پیروان آن ، و قرآن را دلیل گیرید بر شناخت پروردگارتان ، و آن را نصیحتگوى خود شمارید ، و رای هاتان را که با قرآن سازگار نیست متّهم دارید ، و خواهش هاى نفسانى خویش را خیانتکار انگارید .

عمل صالح !

سپس آینده نگری ، و استقامت !

آنگاه بردباری !

و پرهیزکاری !

برای هر کدام از شما عاقبت و پایان مهلتی تعیین شده ، با نیکوکاری به آنجا برسید .

براى شما نشانه‏اى است ، آن را راهنماى خود دانید . اسلام را مقصدى است تا بدان مقصد برانید از عهده حقّ خدا برآیید ، با گزاردن آنچه بر شما واجب داشته ، و انجام دادن وظیفه ها که بیان کرده و بر شما نگاشته . من گواه شمایم و روز رستاخیز از شما پشتیبانى مى‏نمایم . آگاه باشید آنچه از پیش مقدر شده بود ، به وقوع پیوست و کسى که شایستگى امامت داشت ، بر کرسى خلافت نشست ، و آنچه در علم خدا گذشته بود ، اندک اندک پدیدار گشت و درون گروهى که به نفاق مى‏زیستند آشکار . من از وعده خدا و حجّت او سخن مى‏گویم که فرمود :  همانا آنان که گفتند پروردگار ما اللّه است ، سپس پایدار ماندند ، فرشتگان بر آنان فرود مى‏آیند که مترسید و اندوهگین مباشید ، و مژده باد شما را به بهشتى که به شما وعده داده‏اند  .

و شما گفتید پروردگار ما  اللّه  است ، پس بر حکم کتاب او پایدار مانید ، و بر راه روشن او استوار ، و به روش درست پرستش پایدار ، و از آن به دیگر سو مروید و در آن نوآورى مکنید ، و با آن مخالف مشوید ، که از راه بیرون شدگان ، روز رستاخیز نزد خدا درمانند و حجّت آوردن نتوانند . خوى خود را برمگردانید ، و زبان را با دل یکى گردانید . و هر یک از شما زبان خود را نگاه دارد ، که این زبان ، به صاحبش قصد سرکشى دارد . به خدا ، نمى‏بینم بنده‏اى را که پرهیزگار بود و پرهیزگارى‏اش وى را سود دهد ، مگر آنگاه که زبان خویش در کام کشد . همانا زبان مرد با ایمان در پس دل اوست و آنچه گوید در گرو ایمان است . و دل منافق از پس زبان اوست و هر چه بر زبان راند بر او تاوان است چه ، مرد با ایمان چون خواهد سخنى بر زبان آرد ، در آن نیک بیندیشد ، اگر نیک است ، آشکارش کند ، و اگر بد است پنهانش دارد ، و منافق مى‏گوید آنچه بر زبانش آید ، و نمى‏داند چه به سود اوست و چه او را نشاید ،

و رسول خدا ( ص ) فرمود :  ایمان بنده‏اى استوار نگردد تا دل او استوار نشود ، و دل او استوار نشود تا زبان او استوار نگردد .

پس هر یک از شما که تواند خدا را دیدار کند دست به خون و مال مسلمانان نیالوده ، و زبان به ریختن آبروى‏شان نگشوده چنین کند ، و بندگان خدا بدانید که مؤمن این سال چیزى را حلال مى‏شمارد ، که سال نخست حلال دانسته ، و این سال آن را حرام مى‏داند که سال نخست حرام شمرده ، و بدعتى را که مردم پدید آوردند ، چیزى را که بر شما حرام است حلال نمى‏کند . حلال چیزى است که خدا آن را روا کرده ، و حرام چیزى است که خدا آن را ناروا شمرده .

همانا کارها را تجربه نمودید ، و آن را چنانکه باید آزمودید ، و از سرگذشت کسانى که پیش از شما بودند پند آموختید ، و از مثل ها که براى شما زدند ، دانش اندوختید ، و به کارى خوانده شده‏اید که آشکار است ، شریعتى که احکام آن پدیدار است . پس آن که آن را به گوش نگیرد ، ناشنواست ، و آن که آن را نبیند ، نابیناست ، و آن را که خدا از آزمایش و تجربه ها سود نرساند ، از پند بهره برندارد ، و تقصیر چون دشمن پیش روى او درآید و راه وى را بگرداند چندانکه ناشناخته را شناخته انگارد ، و شناخته را ناشناخت داند .

مردم دو دسته‏اند : آن که پیرو شریعت است ، و آن که پدید آورنده بدعت است ،

که نه با او از خداى سبحان برهانى از سنّت است ، و نه فرا راه او چراغى روشن از دلیل و حجّت ، و همانا خداى سبحان کسى را به چیزى پند نداده است چون قرآن ، که آن ریسمان استوار خداست ، و وسیلت اوست که امین است و مصون از خطاست . در آن بهار دل است و چشمه‏هاى دانش ، و زنگار دل را تنها مایه جلاست و موجب فروزش ، شما را پند مى‏دهم حالى که پند پذیران رفتند ، و فراموشکاران ، و خود به فراموشى زدگان ، بر جاى هستند ، پس اگر خیرى دیدید مرا بر آن یار باشید ، و اگر شرّى دیدید ، از آن به کنار باشید که رسول خدا ( ص ) مى‏فرمود :  اى پسر آدم کار نیک کن و کار بد را واگذار که چون چنین کنى در کار تیز رفتارى و از کار خود برخوردار .

بدانید که ستم بر سه گونه است :

آن که آمرزیدنى نیست ،

و آن که واگذاشتنى نیست ،

و آن که بخشوده است ، و بازخواست کردنى نیست .

امّا آن که آمرزیدنى نیست ، همتا انگاشتن براى خداست که بزرگترین ظلم هاست  و خدا در قرآن فرمود : همانا خدا شرک آوران را نخواهد بخشود .

امّا ستمى که بر بنده ببخشایند ، ستم اوست بر خود به برخى کارهاى ناخوشایند .

امّا آن که واگذاشتنى نیست ، ستم کردن بندگان است بر یکدیگر که آن را قصاصى است هر چه دشوارتر . و آن قصاص زخمى نبودن از کارد که به تن فرو برند و یا تازیانه که بر بدن فرود آورند ، بلکه چیزى است که برابر آن رنج این الم ها را خرد شمرند . پس در دین خدا از گونه‏گون شدن و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقّى که آن را خوش نمى‏انگارید ، بهتر است از پراکنده شدن به خاطر باطلى که آن را دوست مى‏دارید ، و همانا خداوند سبحان خیرى نبخشد به کسى که جدایى گزیند از مردمان ، نه از گذشتگان و نه از باقى ماندگان .

 اى مردم خوشا کسى که پرداختن به عیب خویش وى را از عیب دیگران بازدارد . خوشا کسى که در خانه نشیند و قوت خود خورد ، و به فرمانبردارى پروردگار روى آرد ، و بر گناه خود بگرید تا سرگرم کار خویش باشد و مردم را از گزند خود آسوده گذارد .

 

 

خطبه ی 176 نهج البلاغه


 
تفکر
ساعت ۱۱:۱٥ ‎ق.ظ روز جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی ،مذهبی

در متون دینی ما، به فهمیدن، تفکر کردن و تعقل کردن بسیار سفارش شده است. از کودکی بارها و بارها این حدیث را از پیامبر اکرم (ص) شنیده ایم که فرمودند یک ساعت تفکر از عبادت هفتاد سال بهتر و بالاتر است. اما در مرحله عمل که می رسد، پای همه­مان می لنگد. حاضریم ساعت­ها نماز بخوانیم و زیارت و دعای ابوحمزه و دعای عرفه و غیره، اما ساعتی تفکر نکنیم.

اشتباه نشود! اولا این دعاها در جای خود، برای تحکیم رابطه بنده با خدای خود، مناسب و پسندیده هستند. و ثانیا بسیاری از این ادعیه، اگر با تامل خوانده شوند، کمی از تفکر ندارند! مثل همان دعای عرفه امام حسین (ع) که چنان مفاهیم بالایی را در زبان دعا می آموزد.

امامان معصوم ما توصیه کرده اند که برای تبلیغ دین، کار پیچیده ای لازم نیست بکنید، فقط سخنان ما را برای مردم بخوانید. از خودتان هم چیزی به آن اضافه نکنید. همین که مردم سخنان ما را بشنوند، به منطق و نور و روشنایی سخنان ما جذب می­شوند؛ و به ما خاندان علاقه مند می گردند.

به حرم امام رضا علیه­السلام که می­روی، پر است از قرآن و مفاتیح و دیگر هیچ. گویی مردم باید به زیارت حضرت بروند و فقط از ایشان خانه و ماشین و شفای بیماران و ازدواج و در بهترین حالت، آرامش شب اول قبر و شفاعت محشر طلب کنند! از این همه سفارشی که به تعقل شده، توسط همان امام معصوم، و این همه سفارشی که در قرآن به تفکر و تعقل و شناخت دین و خدا و شناخت نفس شده، دستاورد زایرین حضرت رضا فقط ثواب است: ثواب زیارت، ثواب نماز جماعت، ثواب دعای عرفه، ثواب دعای توسل و غیره و غیره. اگر بگویی دو درجه بر فهم و شناخت این زایرین اضافه می شود، معمولا نمی شود؛ مگر به عنایات حضرتش!

ای کاش در حرم مطهر رضوی، در کنار مفاتیح و قرآن، نهج­البلاغه و نهج­الفصاحه و منتهی­الآمال و کتاب­های حدیث کوچک و بزرگ هم می بود که بلکه این زایرین، بنا به رفع عدم تنوع هم که شده، یا از سر کنجکاوی، گاهی تورقی بکنند و نظری بر فرمایشات آن بزرگواران بیاندازند و استفاده فکری و عقلی هم ببرند، فرهنگ مردم بالاتر برود، شناختشان به خدا، خود و امامانشان بیشتر بشود و خلاصه دین خود را بهتر بشناسند.

نقل از اینجا


 
ظالم حالم و محق سفیه
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٢ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

امام هادی ، دهمین پیشوای شیعیان علیه السلام فرمود :

 

إِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ یَکادُ أَنْ یُعْفى عَلَیْهِ بِحِلْمِهِ.

وَ إِنَّ الُْمحِقَّ السَّفیهَ یَکادُ أَنْ یُطْفِىءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفْهِهِ.


به راستى ستمکار بردبار، بسا که به وسیله حلم و بردبارى خود از ستمش گذشت شود و

حقدار نابخرد، بسا که به سفاهت خود، نور حقِّ خویش را خاموش کند.


 
زمانه ی ظلم و زمانه ی عدل
ساعت ٧:۱٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

علی الهادی ، دهمین امام شیعیان علیه السلام فرمود :

 

إِذا کانَ زَمانُ الْعَدْلِ فیهِ أَغْلَبَ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرامٌ أَنْ یَظُنَّ بِأَحَد سُوءً حَتّى یَعْلَمَ ذلِکَ مِنْهُ،

وَ إِذا کانَ الْجَوْرُ أَغْلَبَ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیْسَ لاَِحَد أَنْ یَظُنَّ بِأَحَد خَیْرًا ما لَمْ یَعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ.

 

 
هر گاه در زمانه اى عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانى به دیگرى حرام است،

مگر آن که بدى از کسى ببیند.

و هر گاه در زمانهاى ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوشبین باشد ،

تا وقتى که خیرى از کسى ببیند!


 
مصیبت
ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

قال علی بن محمد الهادی علی السلام :

اَلْمُصيبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ وَ لِلْجازِعِ اِثْنَتان .

 مصيبتى كه بر كسى وارد شود و صبر و تحمّل نمايد، تنها يك ناراحتى است؛

ولى چنانچه شخص فرياد بزند و جزع كند دو ناراحتى خواهد داشت .


 
سکوت
ساعت ۸:٢٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٩ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

چون عقل کامل شود سخن گفتن اندک گردد.

 امام علی علیه السلام


 
ظهر یکشنبه
ساعت ۸:٥۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصی

 

...

ظهر یکشنبه من

جدول نیمه تموم

...


 
قربان
ساعت ٩:۱۳ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی:

عید قربان

و قربانی های امسال ما

 

...

 

روزگار غریبی است


 
حسنی و حسینی
ساعت ٢:٢٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٦ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی ،سیاست ،تاریخ ،مذهبی

همه ما امام حسین (ع) را به روحیه شهادت طلبی و گذشتن از جان و مال و خانواده در راه خدا می شناسیم. اما امام حسین (ع) فقط این نیست. معتقدم جفای بزرگی که در حق ائمه معصومین رفته است، ناشناخته بودنشان است. ما امامانمان را به مردم نشناساندیم و از مردم توقع پیروی از آنها را داریم. خودمان هم آنها را نشناختیم.

 

 

بسیاری از حتی مذهبیون ما فکر می کنند "روحیه" امام حسن مجتبی (ع) با امام حسین (ع) تفاوت داشت که اولی با معاویه صلح کرد و دومی با یزید به جنگ برخاست! حال آنکه همین امام حسین (ع) که با یزید می جنگد، 10 سال پس از امام حسن (ع)، هم عصر معاویه بوده است و ایشان هم مانند برادر بزرگتر و بزرگوارشان، با معاویه نجنگیدند و در صلح بودند و تنها پس از به خلافت رسیدن یزید بود که قیام خود را آغاز کردند.

 

در واقع نطفه حرکت حسین (ع) را امام مجتبی گذاشت، آنجا که در صلح با معاویه شرط نمود "معاویه حق ندارد برای پس از خود جانشین تعیین کند". معاویه در هنگام مرگ، زیر عهد خود زد، و شرایط برای قیام اباعبدالله آماده شد. ضمن اینکه معاویه حداقل در ظاهر، دستورات اسلام را رعایت می کرد، حال آنکه یزید علنا به فسق و فجور می پرداخت.

 

اینکه قیام اباعبدالله (ع) را به "روحیه" ایشان مرتبط کنیم، ظلمی است که به ایشان و دیگر امامان کرده ایم. همه آنها از نور واحد بودند. اینطور نبود که حسین بن علی (ع) اهل جنگ باشد و حسن (ع) اهل صلح و سازش! شرایط اینطور حکم کرد و الا اگر حسن بن علی (ع) هم در شرایط حسین بن علی(ع) می بود، قطعا قیام می کرد.

 

بعضا از زبان برخی مسؤولین ما که می خواهند بگویند خیلی انقلابی هستند شنیده می شود که "ما پیرو حسین (ع) هستیم و اهل سازش نیستیم!" حداقل دو ایراد به این گفته وارد است:

 

حسین (ع) زمانی سازش کرد و زمانی قیام نمود. پس هم اهل سازش بود و هم اهل قیام! نه سازش کردنش ایراد داشت و نه قیامش!

این حرف، ظاهرا طعنه ای بزرگ به حسن بن علی (ع) و دیگر ائمه هست که ظاهرا بقیه ائمه اهل سازش بودند و امام حسین (ع) نبود. جفایی بزرگ در حق همه ائمه!

روح ولایت، شناخت زمانه و حرکت خداپسندانه بر اساس مقتضیات زمان است که همان عقل مداری می باشد.

 

اتفاقا این روز ها تقریبا سالگرد آغاز حرکت امام حسین (ع) است. وقتی حضرتش در مکه بودند و مثل الآن موسم حج بود، ایشان پس از خواندن دعای عرفه، که چقدر زیباست، مراسم حج را نیمه کاره رها کردند و به سمت عراق حرکت نمودند. خود نیمه کاره گذاشتن حج، نمادی پر معنا بود و هست؛ که ای حاجی، حج واقعی، طواف به دور ولی خداست، که خدا در قلب او متجلی است، نه طواف به دور خانه ای سنگی.

 

به نقل از وبلاگ موسی وار

http://mousivar.blogspot.com


 
سادگی و پیچیدگی
ساعت ٢:۳٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٥ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

 

 ساده  می گویم :


این روزها

 پیچیده ام .

 

نقل از اینجا


 
پنج نصیحت از امامپنجم
ساعت ۸:٠٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٤ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

تو را به پنج چیز سفارش میکنم:

1ـ اگر مورد ستم واقع شدى ستم مکن،

2ـ اگر به تو خیانت کردند، خیانت مکن،

3ـ اگر تکذیبت کردند، خشمگین مشو،

4ـ اگر مدحت کنند، شاد مشو،

5ـ و اگر نکوهشت کنند بیتابى مکن.

 


محمد پسر علی الباقر العلوم علیه السلام امام پنجم شیعیان


 
دشنام گو
ساعت ٩:٢٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مذهبی

 

محمد پسر علی الباقر العلوم علیه السلام امام پنجم شیعیان فرمود:

 

إِنَّ اللّهَ یُبْغِضُ الْفاحِشَ المُتَفَحِّشَ.


خداوند، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


 
خیابان آیت الله ها
ساعت ٧:٥۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاست ،مذهبی ،وبگردی

اگر از معادلات درون قم خبر نداشته باشیم پذیرش این که بیشتر گرایش های اصلی دینی و سیاسی کشور را می توان در یک خیابان هشتصد و شصت متری این شهر مذهبی دید، حرف گزافی به ذهن می آید. خیابان صفاییه (شهدا) خیابان مرکزی شهر قم است که از چهارراه بیمارستان (شهدا) شروع و تا فلکه صفائیه (جانبازان) ادامه می یابد. ابتدایش به دفتر آیت الله منتظری و انتهایش به دفتر آیت الله خامنه ای ختم می شود. خیابانی که از ابتدا تا انتهایش با ۱۵ دقیقه پیاده روی تمام می شود اما برای فهمیدن معادلاتی که درون «بیوت» علمایش می گذرد ۱۵ سال هم کم است. اگر از سمت حرم حضرت معصومه به سمت جنوب برویم و خیابان ارم (آیت الله مرعشی نجفی) را رد کنیم، به چهارراهی می رسیم که به خاطر بیمارستان تخریب شده فاطمی قم به چهارراه بیمارستان یا چهارراه فاطمی مشهور است وخیابان مورد بحث ما دقیقاً از اینجا آغاز می شود. لا به لای کوچه های صفائیه مملو از دفاتر انتشاراتی و مؤوسسات حوزوی بزرگ و کوچک است. اما بیش از همه، دفاتر مراجع تقلید به چشم می آید. از سمت شمال غربی خیابان شروع می کنیم:

  • دفتر آیت الله منتظری در این قسمت قرار دارد. وی که روزی به عنوان قائم مقام رهبری ایفای نقش می کرد، در پی بروز اختلافاتی از این منصب کناره گرفت و امام در نامه ای به وی توصیه کرد به تدریس در حوزه بپردازد. منتظری از آن پس تا به امروز به عنوان یک مرجع تقلید در قم باقی ماند. سخنرانی جنجالی آیت الله در ۱۳ رجب سال ۱۳۷۶ منجر به حصر خانگی وی تا سال ۱۳۸۱ شد. این مرجع تقلید ۸۷ ساله، پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان یکی از لیدرهای مذهبی جنبش معترضان به وضعیت موجود سیاسی در ایران «جنبش سبز» مطرح شده است. منزل آیت الله منتظری چسبیده به دفتر وی است. به گونه ای که از یک در کوچک امکان رفت و آمد از دفتر به منزل ممکن است. دیدارهای خصوصی آیت الله از همین طریق در منزلش صورت می گیرد. اما ورودی اصلی منزل آیت الله منتظری به کوچه پشتی دفتر باز می شود. جایی که کمی آن طرف تر منزل آیت الله صانعی قرار دارد.
  • ارتباط خانوادگی بیت آیت الله صانعی و آیت الله منتظری به واسطه قرابت های فکری، فرهنگی و همسایگی، ارتباطی نزدیک است. دفتر آیت الله صانعی دقیقا روبروی منزل وی قرار دارد. صانعی از لحاظ سیاسی مشی اصلاح طلبی را پیشه کرده و در فقه و نظریات دینی نیز سعی می کند نگاه نو و متفاوتی به جهان داشته باشد. نگرشی که از دید بسیاری از صاحب نظران حوزوی مورد انتقاد قرار می گیرد. فتاوای خلاف مشهور صانعی درباره سن بلوغ دختران، دیه، ربا و … از جمله مسایلی بود که موجب انتقادات شدید اللحن بعضی از مدرسان حوزه به وی را به وجود آورد.
  • در نزدیکی بیت آیت الله صانعی، منزل آیت الله صادق لاریجانی قرار دارد. صادق لاریجانی که تا پیش از این به عنوان  یکی از مدرسان خوشفکر دروس خارج فقه و اصول در قم شناخته می شد، چند ماهی است که قدم به کارهای اجرایی روی آورده است و در حال حاضر ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد.
  • منزل قدیم آیت الله سید محمد حسین طباطبایی هم کمی آن طرف تر است. آثار علامه طباطبایی هنوز هم به عنوان یکی از اقطاب فلسفه و تفسیر در قم مورد بررسی قرار می گیرد.
  • دفتر آیت الله گرامی نیز در همان نزدیکی است. او به اصلاح طلبان گرایش بیشتری دارد و استخاره های قرآنی او مشهور و مورد اقبال همگان است.
  • دفتر مرحوم آیت الله العظمی بهجت در نزدیکی منزل قدیم علامه قرار دارد. آیت الله بهجت که سال گذشته دار فانی را وداع گفت به خاطر سیر عرفانی خود جذابیت دو چندانی به مرجعیت بخشیده بود.
  • روبروی دفتر آیت الله العظمی بهجت، دفتر آیت الله مسلم ملکوتی قرار دارد. وی البته از مراجع سرشناس نیست و در دهه نخست انقلاب امام جمعه تبریز بوده است.
  • چند قدم دورتر از دفتر آیت الله بهجت دفتر مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد قرار گرفته. سید محمد محقق داماد، داماد آیت الله حائری یزدی-موسس حوزه علمیه قم- بود و از همین روی به داماد ملقب شد. سید محمد محقق داماد از اساتید برجسته علم اصول فقه بود و درس وی از دروس نخبه پرور به شمار می رفت. امروز فرزند سید محمد، یعنی آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد اساتید برجسته رشته حقوق در دانشگاه است. سید مصطفی قم را ترک کرده است اما فرزند بزرگ آیت الله داماد، یعنی آیت الله سید علی محقق داماد، بیت پدر را زنده نگه داشته است و هنوز هم به رسم دیرینه ای که از زمان مرحوم داماد بوده است، روزهای جمعه مراسم روضه در این بیت برقرار می گردد. سید علی محقق داماد، همچون پدر از اساتید برجسته فقه و اصول دوره خارج دروس حوزه به شمار می رود.
  • در انتهای کوچه بن بستی که در کنار دفتر آیت الله محقق داماد قرار دارد، منزلی قدیمی است که دفتر و محل تدریس آیت الله مددی است. آیت الله مددی از بستگان آیت الله هاشمی شاهرودی و از عالمای خوشفکر و صاحب نظر قم به شمار می رود.
  • مرحوم آیت الله سید محمد وحیدی که از مراجع مورد اقبال آذری زبانان بود و در اوایل دهه هشتاد درگذشت. دفتر و حسینیه وی  که در ابتدای کوچه آیت الله مددی قرار گرفته، همچنان فعال است.
  • از کوچه اصلی که بیرون برویم، مدرسه حجیتیه را می توانیم در همان نزدیکی ببینم. مدرسه ای که معماری آن را علامه طباطبایی انجام داد. این مدرسه که از مدارس تاریخی حوزه محسوب می شود به دستور آیت الله حجت کوه کمره ای ساخته شد. عالمان سرشناسی همچون آیت الله بهشتی، آیت الله شیخ علی تهرانی، آیت الله جوادی آملی، امام موسی صدر و… در این مدرسه تحصیل نمودند. مرقد آیت الله حجت در نیز در حجره ای در همین مدرسه قرار دارد.
  • به موازات دفتر دو مرجع اصلاح طلب، در طرف دیگر خیابان صفاییه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گرفته است. جامعه مدرسین، اصلی ترین و قدیمی ترین تشکل مدرسان حوزوی قلمداد می شود. تشکلی که در سال های ابتدای انقلاب بیشترین اختلاف را با میرحسین موسوی داشت و امروز نیز همان رویه را حفظ نموده است. آیت الله یزدی، رییس پیشین قوه قضاییه رییس فعلی این جامعه می باشد. این نهاد به عنوان عالی ترین نهاد رسمی حوزه مسؤولیت عالی تعیین بزرگان و مدیران حوزه را به عهده دارد.
  • حدود پنجاه قدم دور تر از جامعه مدرسین، در چهارراه بیمارستان ساختمان قدیمی دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد. دفتری که پس از انقلاب تشکیل شد و تا امام خمینی زنده بود، بیشترین اختلاف را با جامعه مدرسین داشت. امروز دیگر دفتر تبلیغات را به عنوان نماد روشنفکری در حوزه می شناسند. این مرکز نشست های گوناگونی را با نگرش های نو در حوزه برگزار می­ کند که یکی از آخرین ها پیشنهاد ایجاد موزه برای حوزه بود که توسط حجة الاسلام و المسلمین ربانی، رییس دفتر تبلیغات مطرح شد. ساختمان جدید این دفتر «مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم» هم در فاصله ای بین جامعه مدرسین و ساختمان اصلی دفتر قرار دارد.
  • در سمت چپ خیابان صفائیه، دفتر آیت الله شیخ جعفر سبحانی، اولین دفتر مرجع تقلیدی است که در این خیابان قرار دارد. البته این دفتر به خاطر در کوچکش خیلی به چشم نمی­ آید برای پیدا کردنش کمی پرس و جو لازم است. آیت الله سبحانی از شاگردان فقه و اصول امام خمینی بوده است و تا چندی پیش بیشتر شهرت اصلی وی در علم کلام بود. وی هم اکنون بر مؤسسه امام صادق نظارت دارد. مؤسسه ای که به طور تخصصی به آموزش علم کلام به طلاب می پردازد. چند کتاب از کتب درسی فعلی حوزه از آثار سبحانی است. کتاب هایی که عمدتا در زمینه اصول فقه و عقاید هستند. آیت الله سبحانی رفته رفته دایره فعالیت جدی خود در فقه جدی تر گرفت و امروز به عنوان یکی از مراجع تقلید در قم مطرح است. آیت الله شیخ جعفر سبحانی یکی از کسانی است که به گمان بسیاری، نامش در آینده ای نه چندان دور در لیست مراجع تقلید مورد تأیید جامعه مدرسین قرار خواهد گرفت.
  • چند قدم پایین تر از دفتر آیت الله سبحانی و در همان سمت خیابان، تابلوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی به چشم می خورد. مکارم شیرازی، امروز مرجعی است که اگر چه به عنوان یکی از منتقدان جدی سیاست های دولت فعلی مطرح است و حاضر به فرستادن پیام تبریک به احمدی نژاد نشد اما ترجیح می دهد بیش از آن که وجهه سیاسی داشته باشد به عنوان مرجعی فرهنگی شناخته شود. این مرجع تقلید ۸۳ ساله که در اوان جوانی خود مکتب اسلام را زیر نظر آیت الله سید کاظم شریعتمداری تأسیس نمود رفته رفته به عنوان یک نویسنده مذهبی در بین قشر تحصیل کرده جایگاه خود را پیدا کرد. تفسیر نمونه یکی دیگر از کارهایی است که تحت نظر آیت الله مکارم تنظیم شد. علیرغم اشکالات وارد بر این تفسیر، هنوز هم یکی از منابع عامه رجوع به معنای قرآن محسوب می شود. این مرجع تقلید البته تنها به تفسیر نمونه و مکتب اسلام بسنده نکرد. کوچه جنب دفتر آیت الله دو مدرسه حوزوی امام علی، امام حسن و امام حسین قرار گرفته است. که سومین مدرسه به طور تخصصی به آموزش علوم قرآنی برای طلاب اختصاص داده شده است.
  • دفتر و حسینیه آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی دومین رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و از مراجع تقلید متمایل به اصلاح طلبان نیز در میانه خیابان صفائیه قرار دارد. وی در این مکان به تدریس فقه و اصول می پردازد.
  • چند قدم نرسیده به کوچه بیگدلی تابلوی دفتر آیت الله علوی گرگانی زده شده است. علوی گرگانی از مراجعی است که به تازگی در قم مطرح شده است و هنوز چندان شناخته شده نیست.
  • بیگدلی نام کوچه ای است در نزدیکی دفتر آیت الله علوی گرگانی قرار دارد. حدود ۵۰۰ متر پایین تر در همین کوچه،  دفتر آیت الله حسین نوری همدانی قرار گرفته است. نوری همدانی از روحانیون انقلابی است که از یاران امام خمینی محسوب می شود. وی از مراجعی است که  نام وی در فهرست سال ۱۳۷۳ مراجع تقلید مورد تأیید جامعه مدرسین قرار نداشت، اما گمانه زنی ها حاکی از آن است که وی نیز به عنوان یکی از مراجع جائز التقلید به زودی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح خواهد شد.
  • آیت الله حسین وحید خراسانی در انتهای یکی دیگر از کوچه های میانی خیابان صفائیه زندگی می کند. دفتر این آیت الله نیز در کنار منزلش است. سخنرانی های آتشین وحید خراسانی در آبادان و پس از آن در تهران و حسینیه ارشاد هنوز هم جزئی از خاطرات قدیمی ها است. آیت الله وحید خراسانی در طول روز ۲ درس عمومی دارد که صبح و عصر برگزار می شود. درس صبح آیت الله وحید شلوغ ترین درس در حوزه محسوب می شود. به طور متوسط در هر جلسه درس ایشان حدود ۲ تا ۳ هزار طلبه شرکت می کنند. وحید خراسانی در سخنان خود انتقادهای فراوانی علیه بزرگان اهل سنت اتخاذ می کند و از این جهت وحید جزء مراجع سنتی قم قلمداد می شود. وی که امروز ۸۸ سال دارد، از جمله پایه گذران نهضت زنده کردن سالروز شهادت حضرت زهرا است. آیت الله در این روز و در روزشهادت امام صادق(ع) با پای برهنه، پیاده از دفتر خود تا حرم حضرت معصومه در بین دسته عزادار حاضر می شود.
  • در بخش انتهایی این خیابان، دفتر آیت الله خامنه ای قرار دارد. دفتری که در کنار خود حسینیه امام خمینی را نیز جای داده است. این محل قبلاً به آیت الله موسوی اردبیلی تعلق داشت و در اوایل رهبری آیت الله خامنه ای به دفتر ایشان فروخته شد. دفتر آیت الله خامنه ای چهارشنبه شب ها پذیرای درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی است که بیشتر، طلبه های جوان پای درس ایشان حاضر می شوند. دفتر رهبری را حجت الاسلام و المسلمین ملکا مدیریت می کند. آیت الله خامنه ای گهگاه به طور سرزده به قم می آید و علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه، سری به این دفتر می زند.

نقل از وبلاگ تورجان


 
بیماری زل زدن
ساعت ۸:٥۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: وبگردی

بیماری هر روز بیشتر در من ریشه می‌دواند.

هر روز.

بیماریِ «میل به کاری نکردن و یک جا نشستن و زل زدن به رو به رو و غرق شدن در خود.»

گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم، زندگی در آسایشگاه روانی باید جالب باشد، آدم یک جا بنشیند و به رو به رو زل بزند و مجبور نباشد نگران دو هزار تا کاری باشد که روی هم تل‌انبار شدند و حوصله ندارد سراغشان برود.

بیماری رو به روز بیشتر در من رشد می‌کند.

دیگر فقط برنامه نیست که دوست ندارم بنویسم، از گوگل ریدر هم بیزارم، از مقالاتی که قرار است بخوانم و ترجمه کنم، از داستان‌های نخوانده، از درست کردن صفحه‌ی ثابت برای مسابقه‌ی آکادمی فانتزی، از پست زدن…از همه چیز!

من حالا دیگر فقط دوست دارم بنشینم و به یک جا خیره شوم.

نمی‌دانم چرا هیچ‌کس باور نمی‌کند اینی که ازش می‌نویسم، راست راستی یک بیماری است. که من راست راستی از فکر کردن و کار کردن عاجز شدم، که صبح‌ها این پشت می‌نشینم و هیچ‌کاری نمی‌کنم و منتظر می‌شوم روز تمام شود.

هیچ‌کس باورش نمی‌شود حال من وخیم است و من جدن بیمارم و از انجام کارهایم عاجز شده‌ام.!

 

نقل از اینجا