سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

ساعت ها
ساعت ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون
- یه نفر باید بمیره برای اینکه بقیه قدر زندگی رو بدونند؟
نیکول کیدمن به نقش ویرجیانا ولف در ساعت ها 2002

 
وودی آلن
ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

-          دوست دختر داری؟

-          نه، من عاشق کسی هستم که با یکی دیگه ازدواج کرده

اونم عاشق یکی دیگه‌ست که اونم ازواج کرده

و خلاصه خیلی وضعیت داغونیه

 You got a sweetheart

 No. I'm in love with a girl. She's married

She's in love with someone and he's

married. It's a real healthy situation

 

وودی آلن و دایان کیتون در فیلم عشق و مرگ - 1975


 
شقایق
ساعت ٩:٥٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

 بیست و نهم بهمن ماه برابر با سالگشت شهادت خسرو گلسرخی گرامی باد .

اردلان سرفراز در  کتاب از ریشه تا همیشه می نویسد :

شقایق  

به خسرو گلسرخی ، شقایقی که به فرمان باد پرپر شد :

  

دلم مثل دلت خونه ، شقایق

 چشام دریای بارونه ، شقایق

 مث مردن می مونه دل بریدن

 ولی دل بستن آسونه شقایق

 …

 شقایق آخرین عاشق تو بودی

 تو مردی و پس از تو عاشقی مرد

تو رو آخر سراب و عشق و حسرت

 ته گلخونه های بی کسی برد

 ….

 با شنیدن خبر دستگیری و اعدام زنده یاد گلسرخی شاعر شهید خلق این ترانه در من اغاز شد و مرهم زمزمه های پنهانی بر زخم بغضی بود که هرگز به شکستن نرسید .

از آنجا که بر زبان آوردن بسیاری کلمات  به دستور اداره ی نگارش ساواک قدغن شده بود …به ما اجازه ندادند به نام گلسرخ و برای او مرثیه بسازیم … با کلمات و استعاره های تازه تری نوشته …  مثل به جای گلسرخ  شقایق  به جای  زندان  گلخونه های بی کسی و … این ترانه سه سال در محاق ماند تا اینکه سرانجام در سال 1355 ضبط و پخش شد .


 
دلواپسی‌
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی


دلواپسی‌هایم را
نخ کرده‌ام
آویزانش کنم بالای در
در که باز شود
جرینگ جرینگ صدا بدهد
بیشتر دیوانه‌ات شوم.
چون تنها تویی که راه خانه را بلدی.

نقل از اینجا


 
شکست
ساعت ۸:٢٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٧ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

علی موسیو: گاهی وقتا لازمه که به طور موقت آدم یک شکست رو قبول بکنه.

ستارخان: گاهی وقت ها هم بعد از یک شکست، آدم نمی تونه رو پاش واسه!

ستارخان – علی حاتمی


 
بوستان
ساعت ۱۱:۱۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٦ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

 

بنام خداوند جان آفرین

حکیم سخن در زبان آفرین

خداوند بخشنده ی دستگیر

کریم خطابخش پوزش پذیر

...

مهیا کن روزی مار و مور

اگر چند بیدست و پایند و زور

سعدی


 
حقیقت
ساعت ۱:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٥ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

-          تو زن داری?

-          نه، زن ندارم.

-          پس هیچوقت نمی فهمی که گفتن حقیقت به زن آدم چقدر سخته!

Man on Fire  2004 

 


 
پیروزی
ساعت ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سیاست

 
اگر صد بار با استبداد به هر علت گلاویز شویم و آن را تحویل دیگری بدهیم،

تا ساختارهای استبدادپرور هستند؛

همچنان به تولید محصول خود خواهند پرداخت.

نقل از مقدمه کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
سنت یا تجدد
ساعت ۱٢:٢٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

اگر بپذیریم که صورت ایدئولوژی حاکم بر نظام پهلوی، حرکت به سمت مدرنیستم و محقق ساختن بخشی از ارزش های غربی بوده، باید بپذیریم که بالا گرفتن مخالفت بر ضد این ایدئولوژی می توانسته موجودیت نظام پهلوی را در معرض مخاطره قرار دهد.

همان اندازه که اقبال به مشروطه در موجی از عنایت و توجه به مدرنیسم بود، انقلاب اسلامی در سایه ی موجی از مخالفت با نوگرایی افراطی شکل گرفت... البته مخالفت ها با نوگرایی ویژه متدیّنین نبود و بسیاری دیگر از روشنفکران با شکل های خاصی از آن مخالف بودند؛ حتی مارکسیست ها نیز با برخی از مظاهر جدید به عنوان مظاهر سرمایه داری مخالفت می کردند.

شاید بهتر باشد تاریخ ایران را در یکصد سال اخیر به دو بخش تقسیم کنیم. دوره ای که ما یک مرتبه شیفته غرب شدیم، و چون پیشرفت های آن را دیدیم، عقاید و دیدگاه های اخلاقی و ارزشی آن را هم پذیرفتیم.

اما اندکی که گذشت و احساس کردیم که در اثر اوج گرفتن آن نگرش ها و بازتاب های اجتماعی آن، در حال از دست دادن دین و فرهنگ و هویت ملی مان هستیم، یک مرتبه مسیر را عوض کردیم. اگر روزی تقی زاده می گفت باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی شویم، حتی او هم، وقتی در مرحله دوم قرار گرفت، اظهار ندامت و پشیمانی کرد و گفت اشتباه کردم. دلیل این امر آن بود که تقی زاده هم هر دو مرحله را درک کرده بود. هم مرحله اقبال به سمت غرب و هم مرحله ای که حس می شد. فرهنگ و هویت ما در حال نابودی است. مشروطه برآمده از حس اول و انقلاب اسلامی برآمده از حس دوم است.

از کتاب جریان ها و سازمان های مذهبی- سیاسی ایران نوشته ی رسول جعفریان


 
صلح
ساعت ٢:٤٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

-          طرفدار صلح نیستی؟

-          زیاد آسون نیست که طرفدار چیزی باشم که هیچی در موردش نمیدونم!

 

نقل از فیلم یک مشت دلار 1964

 


 
غم و شادی
ساعت ۱:٥٥ ‎ق.ظ روز جمعه ۱۸ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

غمی کز پیش شادمانی بری

به از شادیی کز پسش غم خوری

گلستان سعدی


 
عشق برتر
ساعت ٦:٠٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٦ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

عشق هیچ کسی، بزرگتر از عشق کسانی که زندگی خودشان را

برای دوستانشان فدا می کنند نیست.

نقل از فیلم روزهای آخر زندگی سوفیا شول Sophie Scholl - Die letzten Tage 


 
سرای محنت
ساعت ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

محمد غزالی در شرح عقبه چهارم می گوید:

این سرای، سرای محنت و بلاست، هر که در این سرای باشد، البته در بلا باشد به سختی ها و مصیبت ها ممتحن گردد و مصیبت به انواع باشد:

در اهل و قرابات و اخوان و اصحاب و احباب به موت و فقدان و غیبت و فراق،

و در نفس به انواع بیماری ها و دردها و فکرها،

و در عرض به مخالفت و مجادلت و مقاتلت و مشاتمت و تعبیت و غیبت و افترا مردمان با او،

و در مال به ذهاب و زوال.

و هریک از این مصیبت ها حرقتی و لذعی جداگانه باشد و به صبر احتیاج باشد و الا جزع و تاسف بر آن از عبادت باز دارد و فراغت از جهت آن زائل گرداند.

و طالب آخرت را بلا و محنت بیشتر باشد و هر که را به حضرت عزّت قربی باشد، مصائب بر او در دنیا بیشتر باشد و بلا و محنت سخت تر.

 

منهاج العابدین به نقل از کتاب متقین نوشته ی سیدمهدی شجاعی


 
زندگی
ساعت ۱٢:۳٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

نمیخوام زنده بمونم،

می خوام زندگی کنم.

 

از فیلم دوازده سال بردگی 


 
فیسبوکستان
ساعت ٧:٥۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

 در ماه می سال 2010 لوکمن تسوئی (Lokman Tsui) استاد دانشگاه ساکن هنگ کنگ، تصمیم گرفت صفحه فیسبوکش را حذف کند. او در یادداشتی که تصمیمش را در آن توضیح داده بود، فیسبوک را به کشوری تشبیه کرده بود که حکومتی خودکامه و پدرسالار اداره اش می کند و مدعی است دارد به نفع مردم کار می کند:

بگذارید یک قیاس بسیار آزاد بکنم، که به اعتقاد من کاملاً هم مع الفارق و نامربوط نیست. بسیاری از مردم می دانند که در چین سانسور وجود دارد. خیلی ها به من می گویند که:

  1. بیچاره چینی ها لابد خیلی احساس اختناق می کنند

یا

  1. حتماً به آن راضی هستند.

اما اگر وضع این گونه باشد، کدام آدم صاحب عقلی است که به سانسور تن بدهد؟

لابد شست و شوی مغزی شان داده اند.

از خودتان بپرسید:

اگر تصمیم بگیرم از فیسبوک نروم و این را هم بدانم که حریم خصوصی من اصلاً برای آنها مهم نیست، معنای این کار چیست؟

این کار چه فرقی دارد با کار کسانی که همچنان در چین از اینترنت به رغم اعمال گسترده و غالب سانسور، هر روزه استفاده می کنند؟

این سوال فقط بازی با کلمات نیست.

البته می فهمم که فیسبوک حکومت چین نیست، ولی فکر می کنم میان آنها شباهتی وجود دارد، به لحاظ نوع البته و شاید نه از لحاظ میزان سلطه.

برای شهروند متوسط چینی ترک فیسبوک از بسیار ابعاد و جهات بسیار آسان تر است از اینکه از چین برود و زندگی تازه ای در کشوری دیگر دست و پا کند. قدرت و تسلط یک حکومت فیزیکی بر زندگی فرد به هیچ رو قابل مقایسه با قدرتی که شرکتی اینترنتی بر آن فرد دارد نیست. اما باز هم تسوئی نکتۀ مهمی را گفته است. صدها میلیون نفر ساکن  پادشاهی دیجیتال فیس بوک هستند. اسم اش را بگذارید فیسبوکستان.

 

نقل از کتاب رضایت وبستان (CONSENT OF THE NETWORKED) نوشته ی ربکا مک کینن (Rebecca MacKinnon)


 
جاذبه
ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 خب، طوری که من می‌بینم

فقط دو تا نتیجه‌ی احتمالی در کاره:

یا صحیح و سالم می‌رسم زمین

و اونوقت یه داستان خفن برای گفتن دارم

یا

اینکه تا 10 دقیقه دیگه کباب میشم.

در هر صورت، به هر حال

آب از آب تکون نمی‌خوره!

از فیلم جاذبه 2013


 
اسرار التوحید
ساعت ٧:٤٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

و شیخ ما گفت، قَدّسَ ‌اللهُ روحَهُ ‌العزیز، که روزی پیش «بلقاسم بشر یاسین» بودیم، ما را گفت: «ای پسر! خواهی که با خدای سخن گویی؟»
گفتیم: «خواهیم، چرا نخواهیم؟»
گفت: «هر وقت که در خلوت باشی این گوی و بیش از این مگوی:
بی تو جانا قرار نتوانم کرد
احسان ترا شمار نتوانم کرد
گر بر تنِ من زفان شود هر مویی
یک شکر تو از هزار نتوانم کرد»
ما همه وقت این همی گفتیم تا به بَرَکَه ی این، در کودکی، راهِ حق بر ما گشاده گشت.

اسرار التوحید در مقامات ابوسعید ابوالخیر


 
میراث خوران پیامبر
ساعت ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

 

یکی از مدعیان علم، از درویشی که دلق از رق بر تن داشت (کنایه از لاغری و نحیف بودن)، پرسید:

این کبود چرا پوشیدی؟

گفت: از پیغامبر علیه السلام سه چیز بماند: یکی فقر و دیگر علم و سه دیگر شمشیر.

شمشیر، سلطانان یافتند و نه در جای آن کار بستند.

و علم، علما اختیار کردند و به آموختن تنها بسنده کردند.

و فقر، فقرا اختیار کردند و این آلت غنا ساختند.

من بر مصیبت این سه گروه کبود پوشیدم.

از کشف المحجوب نقل شده در کتاب شمس تبریزی نوشته ی محمد علی موحد