سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

غریق
ساعت ٦:۱٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

من در اشک های خویش غرق شده ام ...

اینجا بخوانید


 
فراموشخانه
ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

 

ستیز با قدرت، ستیز حافظه با فراموشی است.

 

از کتاب خنده و فراموشی نوشته ی میلان کوندرا

 


 
کویر
ساعت ٧:۱۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

روح بیابان در من حلول کرده...

 خشک خشکم...

نقل از اینجا


 
پیام آور وحدت
ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٧ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ ،مذهبی

دشمن به تشخیص تفرقه بینداز و حکومت کن! ...مردم مملکت را به دو دسته ی متخاصم تفکیک نموده، به اسم شیعه و سنی به جان همشان انداخته، به وسیله ی آن تا به کجایمان کشیده، چه به روزمان آورده بود؟!

شیعه و سنی ای که خدایشان واحد و کتاب آسمانی و پیامبرشان واحد و تنها به خاطر اندک اختلاف به برانگیختن تعصب تا حد دو دشمن صلبی به طرف هم تیغ بکشند!

تعصبی منبعث از جهل و بیسوادی و جهلی که باعث کوری و کری و جلوگیر دید و شنید و تمیز و تشخیص دوست از دشمن و راه از چاه و پسند از ناپسند و مستعد هر تحقیق و تحریک و پذیرای هرگونه فریب و نیزنگ و دروغ و جهلیات و مزخرفات، از جمله تعصب کورکورانه بشود!

...عده ای از اهل سنت یافت نمی شدند که در حد توانایی خود از ایذاء و آزار شیعه خودداری داشته و همچنین پاره ای از شیعه نبودند که افراد این فرقه را مورد نفرت قرار نداده، از لعن و طعن خلفای ثلاثه پرهیز داشته، لعنت بر آنان را که غاصب حقوق جانشین حقیقی پیغمبر می دانستند از زمره ثواب های عمیم و اجور دو دنیا به حساب نیاورد.

...البته ایراد زشتی و شناعات این اعمال بر عوام کالانعام آن زمان که اکثریت را تشکیل می دادند نبوده بلکه ...متوجه عقلا و فهما و علما و بزرگانشان بوده که چگونه با علم به نتایج کار و اطلاع رفتار سنیان که منشاء آن همین حرکات بوده، از آن ممانعت به عمل نیاورده، سکوت می کرده؟!

مگر گفته شود نخواسته یا نتوانسته، یا دست عدو در هدایت و جلوگیری از ایشان قوی تر بوده است؟!

که باشد نظر دوم صائب باشد که نمی توانسته اند ...امکان داشته سکوت فهما و علمای آن زمان هم به همین خاطر بوده که تکفیر و به انواع کفریات متهمشان نموده، خود و رساله شان طرد بکنند!

که باید گفت امان از جهل و بی خردی که هیچ فرد و جماعت و ملت ذلیل نشد جز این که شعور از دست نهاد، و شعور از کف نرود مگر قبول جهل و خرافات و تعصب و مهملات بشود، همانا که دشمن همه همّ خود صرف ترویج و رواج آن نموده و میکند.

 

نقلی از جلد سوم کتاب وزین طهران قدیم اثر خواندنی جعفر شهری


 
ای آشنا
ساعت ٦:۱٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

آهای آشنا،

نیازی نیست مرا دور بزنی

صدایم کن تا بایستم

و با سرعت از کنارم رد شو!

نقل از اینجا


 
دیکتاتور
ساعت ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٥ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

 البته آن اعلیحضرت وقتی که شاه شد این اعلیحضرت این اواخر نبود، به کلی از این رو به آن رو شد.

اون سال ها، خیلی خیلی دمکرات منش بود. افکار آزادی خواهی و ملت خواهی زیادی خیلی زیاد داشت.

دیکتاتور را خود ملت ساخت، خود مردم ایران و خود همین مردم و خود همین وزرا و اینها و وکلا بودند که آن شاه آزادمنش و بی ادعا را تبدیل اش کردند به خدا!

 

نقلی از ارتشبد جم از کتاب در دامگه حادثه پرویز ثابتی


 
این نیز بگذرد!
ساعت ٩:٠٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

 

از شیخ بهایی پرسیدند: خیلی سخت می گذرد، چـه باید کرد ؟

شیخ گفت: خودت که می گویی، سخت میگذرد، سخت کــه نمی ماند!

پس خـــدا را شکــر کــه می گذرد و نمی ماند...

 

نقل از اینجا


 
جاسوس بازی
ساعت ٦:٥۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

جنگ های طولانی ایران و روم در مدتی بیش از بیست سال، که جز در سال های نخست به زیان ایران بود، فشارها بر مردم وارد کرد. در این جنگ ها چه نیروهای انسانی فراوانی که از پا درآمد و چه شهرها و ده ها که بیهوده ویران شد و چه مالیات های سنگین که برای تامین هزینه ی این جنگ های طولانی بر ملت تحمیل گردید! ناامنی شهر ها و راه ها که لازمه ی چنین وضعی است، بحران وضع بازرگانی و خرابی اقتصاد، هریک از این عامل ها برای ناخشنود کردن مردم و ایجاد گلایه و شکوه و مقاومت در برابر دولت کافی است، چه رسد بدان که همه یکباره فراهم آید.

بدیهی است در چنین وضعی برای این که حکومت ها بتوانند در کار خود پابرجا باشند و مردم ناراضی نتوانند به شورش برخیزند باید از شبکه ی جاسوسی استفاده شود و برای آن که مردم از گزند جاسوسان در امان بمانند باید نفاق و دورویی را پیش گیرند. بظاهر به حکومت وفادار، و در نهان، ناخشنود و یا در تلاش رهایی باشند. در چنین اجتماعی، حکومت و ملت هر دو یکدیگر را می فریبند، و دانسته خود را به نادانی می زنند.

وصف ایران زمین در اواخر دولت ساسانی به نقل از کتاب وزین تاریخ تحلیلی اسلام نوشته ی زنده یاد استاد سیدجعفر شهیدی، نشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی


 
پیروزی ایمان
ساعت ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

بسم الله الرحمن الرحیم

 و لا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین .

 و سست نشوید ؛

و غمگین نگردید ،

در حالی که شما برترید ، اگر ایمان داشته باشید !

 

آیه ی 139 سوره مبارکه آل عمران


 
باد مخالف
ساعت ۱٠:٤٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
نرسیدن

تقصیر پروانه نبود

باد

همیشه مخالف می وزید

 

نقل از وبلاگ بوی خوش مرگ


 
بخشیدن یا فراموشی
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

 

فرق بین فراموش کردن و بخشیدن این که،

آدم وقتی می بخشد کاملا فراموش می کند.

اما وقتی که از یاد می برد،

خیلی وقتها باز به یاد می آورد!

 

نقل از اینجا


 
هندسه
ساعت ٢:۱٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

من

به اشکال مکعب میخندم

و به استوانه

هنگامی که به سمت سرازیر می غلطد

من از لوزی های متعدد بیزارم

و همیشه

دلم برای مستطیل میسوزد

که در انتها

تنها جسم مارا در آغوش خواهد کشید.

من فقط دلخوش دایره ام،

هرچه باشد

چیزی شبیه انعکاس توست

در آسمان بلند ماه هفتم من!!!
نقل از اینجا


 
خورشید و زمین
ساعت ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٥ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی


even after all this time

 the sun never says

to the earth

"you owe me"

look what happens

with a love like that

...is lights the whole sky

نقل از وبلاگ میم مثل من


 
نمایش قدرت
ساعت ۸:٤٥ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

نمایش کارناوال نیز تظاهری بود که اواسط سال 1312 در میدان توپخانه بعمل می آمد که دو سه سالی بیشتر نپائیده، نیمه ی سال سوم از هم پاشیده شد، به قول معروف (از بس شور بود خان هم فهمید!) به تعطیل انجامید.

شروع آن به مناسبت الغاء امتیاز نفت دارسی بود که به امر رضاشاه صورت گرفت و آن لغو قراردادی میان کمپانی انگلیسی و ایران درباره ی نفت بود که چند سال دیگر از مدت آن باقی مانده، شاه منتظر پایان آن نشده، آنرا یک جانبه لغو کرده بود! و مردم درباره اش می گفتند: روزی شاه به آبادان می روند و لوله های بسیاری را مشاهده می کنند که از هر طرف کشیده شده است و از چگونگی آنها سوال می کنند؟

بعرض می رسد که اینها لوله های نفتی است که توسط کمپانی انگلیسی از ایران خارج می شود،

که سوال دوم که بابت آن چه مبلغ عاید ایران می گردد؟ پیش می آید

و جواب آن نیز چنین اظهار می شود که جز مقدار ناچیزی نمی باشد!

که با عصبانیت دستور بستن شیرها را صادر می کنند و وقتی بعرض می رسد این کار از حزم و احتیاط بدور است و امکان قشون کشی انگلیس را به خاک ایران باعث می شود،

با خشونت می فرمایند:

ما هم سر لوله های نفت را در دریا رها می کنیم و یک کبریت هم به رویش می اندازیم و همه قشون و مملکتشان را به آتش می کشیم!

و در همانجا قرارداد را یک طرفه لغو می کنند که ناچار انگلیسی ها هم چون سمبه را پرزور و خود را در برابر چنان قدرتی ناچیز می یابند، تن به قضا داده، تسلیم نظریات اعلیحضرت می شوند و قرارداد ظالمانه ی یک طرفه را باطل و قرارداد عادلانه ی جدیدی منعقد می کنند و ایران فاتح می شود!!!

البته در صورتی که این امر، غیرواقع تلقی شود تحققش هم از طرف چنان پادشاه پرسطوتی مستعبد نمی توانست باشد...

با این واقعه بود که هر خیانت و امر مهم زیرجلکی را باید وارونه جلوه داده، سر و صداها براه اندازند. دستور چراغانی صادر و مملکت غرق نور و شادی و سور و سرور و آذین بندی گردیده، شعارها بر پارچه ها نوشته شده وسط خیابان ها کشیده شده، عکس ها و نوشته های گوناگون بر در و دیوار ها و پشت شیشه ها و ویترین های مغازه ها چشبانده شد و بیرق ها به جرزها و سر در دکان ها و خانه ها آویخته گردید و شهری و دهاتی به شادی و نشاط و رقص و پایکوبی برخاستند و از آن جمله بود حرکت کارناوال که سه شب به دور توپخانه برای دو سه نوبت براه افتاد و سپس برای همیشه به تعطیل انجامید.

نقل از جلد اول کتاب وزین طهران قدیم اثر خواندنی جعفر شهری


 
سهراب سپهری
ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
 
گذشته و آینده
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

گذشته‌نگری

 آدم‌های گذشته‌نگر در گذشته‌ی خود متوقف شده‌اند. سرشارند از «داشتیم»ها و «بودیم»ها. اگر گذشته‌شان تلخ و ناموفق بوده، در حسرت و افسوس گذشته مانده‌اند و دائماً آه و ناله می‌کنند. از بی‌وفایی زمانه شکوه می‌کنند که چرا روزگار با آن‌ها چنین کرد. اما اگر گذشته‌شان پرفروغ و درخشان بوده است، به اسطوره‌سازی و افسانه‌سرایی از پیشینه‌ی خود می‌پردازند. «من آنم که رستم بود پهلوان» از دل این گفتمان برمی‌خیزد و این گونه افراد برای فرار از وضعیت بحرانی امروز خود، شما و خودشان را به گذشته‌شان ارجاع می‌دهند.

آینده‌نگری

انسان‌های آینده‌نگر، نگاه‌شان رو به جلو و فتح قله‌های پیش روست. از گذشته، چراغی فرا راه آینده ساخته‌اند و بس. سوگواری برای گذشته، خللی در عزم و اراده‌شان برای حرکت به سوی آینده ایجاد نکرده است و تجلیل از افتخارات گذشته، آن‌ها را در رسیدن به موفقیت‌های بزرگتر متوقف نساخته است. هدف زندگی‌شان را آن چنان بزرگ دیده‌اند که اگر تمام عمر و توان‌شان صرف رسیدن به آن هدف شود، باز هم جا برای کار کردن باقی است. با غصه خوردن و افسانه‌سرایی بیگانه‌اند و با عشق و شور و امید هم‌خانه. در عین واقع‌گرایی و درک صحیح شرایط زمان حال، ایده‌آل‌گرا و آرمان‌گرا هستند و در حالی که پاهای‌شان بر روی زمین است پرواز می‌کنند.

شیعه‌ی گذشته‌نگر

شیعه‌ی گذشته‌نگر، تفکری است که در واقعه‌ی غدیر و در نیم سوخته و عصر عاشورا مانده است. شیعه‌ی گذشته‌نگر به حقانیت خود بسنده کرده است و از گنجینه‌ی معارف امامان شیعه به شفاعت قناعت کرده است. تمام همّ و غم شیعه‌ی گذشته‌نگر اثبات حقانیت حضرت علی (علیه السلام) بر مبنای شواهد عقلی و تاریخی است، حال آن که در دنیای امروز حقانیت را با شاخص کارایی و پاسخ‌گویی به نیازهای روز می‌سنجند نه دعاوی تاریخی. شیعه‌ی گذشته‌نگر در افسوس ستم‌ها و ظلم‌های بیشماری که در طول تاریخ بر شیعه رفته، مانده است. از معارف گران‌سنگ اهل بیت (علیهم السلام) اشک و آهی برای آمرزش گناهان خود ساخته است و نه انگیزه‌ای برای اصلاح خود و گسترش این فرهنگ. شیعه‌ی گذشته‌نگر به این دل خوش کرده است که مقام امام اول (ع) از همه‌ی پیامبران به استثنای پیامبر خاتم (ص) بالاتر است و در بیان فضایل آن بزرگوار شعرها سروده‌ است و کتاب‌ها نوشته است و همایش‌ها برگزار کرده است، اما با خود نیندیشیده است که

«گیرم امام اول تو بود فاضل      از فضل علی تو را چه حاصل؟»

تعظیم شعائر دینی و گسترش تشیع از نگاه شیعه‌ی گذشته‌نگر، گنبد و گلدسته ساختن برای مقبره‌ی امامان و امامزادگان و تعویض ضریح نو با کهنه و برگزاری مراسم پرشور عاشورا و فاطمیه و برگزاری دعای ندبه (شیون) برای آن امام غایب (عج) از نظر است.

شیعه‌ی آینده‌نگر

شیعه‌ی آینده‌نگر از وقایع صدر اسلام و همه‌ی ظلم‌هایی که بر شیعه رفته است، درسی آموخته تا راه را گم نکند. در عین اعتقاد به حقانیت مکتب شیعه، یک لحظه از پیوستن به صفوف برادران اهل سنت غفلت نمی‌کند و حل و فصل دعاوی تاریخی را به دادگاه عدل الهی واگذار می‌کند. نه او علی و خاندان وی (علیهم السلام) را دیده‌ است و نه اهل سنت، خلفاء و رؤسای مذاهب خود را ملاقات کرده‌اند. هر یک از فریقین در اثبات حقانیت خود و ردّ سایر فرقه‌ها دلایلی دارند که پرداختن به آنها توان حرکت را مصروف نزاع‌های داخلی خواهد کرد. شیعه‌ی آینده‌نگر چشم‌انداز فکری‌اش تحقق حکومت امام زمان (عج) است و این مهم نه با برگزاری همایش مهدویت، بل‌که با عمل به قرآن و معارف رسیده از ائمه‌ی معصومین و کار تشکیلاتی و منظم و نیروسازی و دست‌یابی به علم و دانش واقعی و نه دل خوش کردن به رشد صوری مقالات علمی تحقق خواهد یافت. شیعه‌ی آینده‌نگر برای تبیین مشروعیت خود برای مشکلات روز دنیای مدرن، پاسخی معقول و مطابق نیاز روز ارائه می‌کند و بدین سان، اسلام و تشیّع را زنده نگاه خواهد داشت.

نگاه شیعه‌ی آینده‌نگر بین در و دیوار و مسمار متوقف نشده است و از باب شهر علم وارد مدینه‌ی فاضله‌ی پیامبر شده است و شانه به شانه‌ی آخرین یافته‌های علمی و دستاوردهای بشری، حرفی برای گفتن و طرحی برای درانداختن ارائه کرده است. شیعه‌ی آینده‌نگر مسیر اصلی خود را در عمل کردن به قرآن و سیره‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) و تخلّق به ارزش‌های انسانی و الهی می‌داند و تبصره‌ی شفاعت را به دست‌مایه‌ای برای سستی و کاهلی در عمل به وظایف دینی تبدیل نمی‌کند. شیعه‌ی آینده‌نگر شیعه بودن و محبت اهل بیت را برای فلاح و رستگاری بشر کافی نمی‌داند و آن سان که امامان شیعه (علیهم‌السلام)، یک لحظه از تلاش و کوشش برای اصلاح وضعیت مادی و معنوی مسلمانان باز نمی‌ایستادند، حیات خود را در کار و فعالیت و عزم و اراده برای بهبود شرایط جهان می‌داند.

در دنیای فعلی، من فردی یا گروهی را تحت لوای «شیعه‌ی آینده‌نگر» نمی‌شناسم. آن چه گذشت برداشت من از آن چیزی است که شیعه باید باشد.

نقل از اینجا