سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

عصر طلایی
ساعت ٢:٠٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

در خفقان حکومت چائوشسکو، در آن 22 سال ذلّت مشهور که او خود عصر طلایی می خواند، چه بر روزگار آن دست از مردمان رومانی رفت که نگفتن دردهای خصوصی شان را بر نگاه ناباور ببینندگان جهان ترجیح دادند؟ پشت هر تاریخ نگاریِ موجز که زخم های پیدا و پنهان ملّتی را در قالبِ اطّلاعاتِ مصرفیِ صرفْ خلاصه می کند، واقعیتِ رنجْ بار زندگی چه طعمی دارد؟

واقعیتی که نمی توان در آمارها و ارقام به دنبالش گشت و سراغش را از مستندهای به جامانده از گذشته گرفت، چه گونه بازیابی می شود؟

واقعیّتی که آدم ها در پستوها قایم اش می کنند و بر زبان نمی آورند تا مایه ی شرمْساری شان نشود، چه میزان بی پرده است؟ من و ما تا کجا تحمّل رو به رو شدن با حقایق را داریم؟

نقل از شماره 459 ماهنامه سینمایی فیلم نوشته آرمین ابراهیمی در ابتدای نقدی بر فیلم آن سوی تپه ها


 
سیاه پوش آرزو
ساعت ۱:۱٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
روزگار...
 
میخندی؟!
 
کمی حرمت نگه دار...
 
مگر نمی بینی " سیاهپوش " آرزوهایم هستم‎…
نقل از اینجا

 
رویای ابراهیم
ساعت ٤:٠٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۸ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی

می گویند نمرود با خبر شد که جوانی به دنیا خواهد آمد که زوال ملک و آیین او به دست او صورت خواهد گرفت. نمرود، فرمود تا نوزادان پسر کشته شوند و لذا مادر ابراهیم فرزند خود را در غاری خارج شهر، دور از اطلاع همگان زایید و پرورش داد، تا نوجوانی شد و در یک شب که برای اولین بار از غار خارج شد و ستاره و ماه و خورشید را نگریست، به تردید افتاد که آیا خدای من ماه است یا خورشید، و با افول ماه و خورشید به توحید ربوبی معترف و آشنا گشت.

این داستان به این منظور خلق شده است تا مساله رویت ستاره و ماه و خورشید را برای اولین با توجیه کند، اما در همه ی تواریخ و سیره ها و در همه ی تفاسیر و روایات مسطور است و به قطعیت پیوسته است که نمرود، ابراهیم را از زادگاهش اخراج کرد و ابراهیم و لوط با خاندانش نینوا را پشت سر نهاده به شام و فلسطین مهاجرت کردند. نه سلطنت و قدرت نمرود به دست ابراهیم زایل شد و نه مردم از دین خود دست برداشته و به توحید گراییدند.

واقعیت همان است که قرآن مجید در میان نهاده و به صراحت می گوید:

و کذلک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض

و این ارائه مانند سایر موارد، در عالم رویا صورت گرفته است و گر نه ستاره و ماه و خورشید هر شب و روز طالع می شوند و هزاران سال است که تکرار می شود، نه افولی در میان است و نه غروبی. جز آن که در نقطه ای طالع است و در نقطه ای دیگر شارق و در نقطه ای دیگر غارب

و این نسل بشریت است که مانند کاروانی می آید و می رود

و جز با اندیشه ی صحیح و عبرت اصیل نمی تواند با حقایق پشت پرده آشنا گردد.

 

نگاهی به تاریخ انبیاء در قرآن اثر محمدباقر بهبودی – انتشارات سنا


 
حادثه ایی برای کمال
ساعت ٤:٠٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٩ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: علامه جعفری

عظمت ها و ارزش های روحی، در مقاطعی از زمان بروز می کند که کمال یافتگان در ارتباط با حوادثی قرار گیرند که خصلت ها و کمالات درونی آن ها را ظاهر سازد.

توضیح این که، اغلب نهادهای با عظمتِ روح آدمی در عرصه ی حیات بروز نمی کنند، مگر این که حوادثی در جامعه بروز کند و انسانِ کمال یافته، احساس تکلیف کند که باید در برابر آن حادثه، موقعیت خود را از همه ی جهات یا از بعضی از جهات مشخص کند. در این صورت ممکن است، کمال یا کمالات او در صحنه ی اجتماع بروز نماید.

صفحه 52 از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته ی علامه ی فقید محمدتقی جعفری


 
صبر
ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

علی موسیو: باید صبر کنید، وقتی میوه رسید، خودش از درخت میفته!

ستارخان: ولی خدا به آدم دست داده که میوه رو از درخت بچینه، خیلی وقتا میوه خشک میشه و به درخت می مونه!

دیالوگی از فیلم ستارخان ساخته زنده یاد علی حاتمی


 
حق الناس
ساعت ٤:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٥ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی

و لاتبخسوا الناس أشیائهم.

از حق مردم کم مگذارید!

قرآن کریم، سوره هود، آیه ی 85 ترجمه ی سیدکاظم ارفع


 
یادداشتهای لی‌لی‌ِ کتابدار
ساعت ۱:۳٩ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٤ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
 
گلستان
ساعت ۳:٠۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

 

در راه وظیفه جون دادن، نمردنه! 
افتخار داره قربانی گذشته ها شدن!


اسرار گنج دره ی جنی - ابراهیم گلستان


 
پرشین بلاگ
ساعت ۳:۱۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

 دوازدهمین سالگرد  پرشین بلاگ


 
چشم ها را باید شست
ساعت ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٩ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
کمی بزرگتر باید دید
فرای چشم های بسته
آن سوی ذهن من و تو و او
کمی بزرگتر باید دید
تا نیازی به ویتامین نباشد
تا کسی دیگر احساس نابینایی نکند
کمی دورتر از گام های بی خیال
نقل از اینجا

 
رمضان
ساعت ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ روز شنبه ۸ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی

 

اگر کسی در دهه 1340 از من می پرسید که حکمت روزه داری چیست و شما چرا روزه می گیری، من فهرستی از یافته های پزشکی را می آوردم که نشان می داد روزه چه فوایدی برای جسم، جان و سلامت روزه دار در بر دارد. اما غزالی به من یاد داد که برای روزه داری فقط و فقط یک دلیل لازم است؛

آن هم حکم حضرت باریتعالی است...

غزالی برای ان که علم جدید و پزشکی مدرن، فلسفه یونانی ها یا حکمت ایرانی ها اندر فواید روزه چه گفته اند و چه حجت هایی آورده اند، پشیزی اعتبار قائل نبود.

نفس این دستور روزه داری در شریعت آمده بود برای وی کافی بود.

و اگر از وی می پرسیدیم که چرا از بام تا شام می بایستی صیام را نگه داریم، او به جای برشمردن دلایل و حجت های عقلی، یک کلام می گفت برای آن که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این گونه روزه می گرفته؛

تمام شد و رفت.

او واجبات شریعت را انجام میداد و از محرمات اجتناب می رکد، نه به واسطه ی آن که اینها عقلی بودند، بشر را عاقبت به خیر و رستگار می کردند، یا برای انان براهین عقلی متقنی وجود داشت، بلکه صرفاً به واسطه آن که شریعت به مومنین این گونه دستور داده بود.

برای او فقط یک علک، یک فلسفه، یک استدلال عقلی، یک برهان کلامی اعتبار داشت آن هم عبارت بود از دستور صاحب شریعت، حضرت محمد مصطفی.

شریعت غزالی خلاصه می شد دز تسلیم و تعبد.

از نظر غزالی، دینی که یک بخش آن را علم اثبات کرده باشد، بخش دیگرش را فلسفه پیوند زنده باشد و گوشه دیگرش را منطق آراسته باشد، فاقد مبنای استواری برای اطاعت حضرت حق می باشد.

نقل از مقدمه کتاب ما چگونه ما شدیم نوشته ی صادق زیباکلام (چاپ پانزدهم)


 
دیوار و پله
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٦ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی
غم هایت را دورت نچین تا دیوار شوند
زیر پایت بگذار تا پله شوند!
 
نقل از اینجا