سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

انتظار
ساعت ٦:٢۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٩ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

درنبودنت لحظه هارا باساعت شنی اندازه گرفتم!!!!

یک صحراگذشته.....نمی آیی؟؟!

 

نقل از اینجا


 
پسری روی سکوها
ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۸ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ورزشی

 

فوتبال، حمیدرضا صدر را از ما و از سینما گرفته است.

دیگر شوق و ذوق گذشته را در او نسبت به سینما نمی بینیم. البته هر سال کلی فیلم با هم در جشنواره می بینیم اما همه ی حواسش به فوتبال است. فوتبال بیشتر وقتش را گرفته. البته خودم هم به فوتبال علاقه دارم اما نه به اندازه ی سینما و نه آن قدر جدی که به سینما ترجیحش بدهم.

... حالا ضمن یادآوری مجدد عشق قدیمی اش -سینما- به شیوه ی اولیایی که به مدرسه ی فرزندان شان می روند تا بازیگوشی او را چاره کنند، از عادل فردوسی پور، رضا جاودانی و مدیران ورزشی شبکه سوم تقاضا دارم دست از سر حمیدرضا صدر بردارند، و اگر هم نمی توانند به کل از او صرف نظر کنند (راستش حیف است، چون تفسیرها و حرف های فوتبالی اش هم خیلی پرنکته و تازه و متفاوت است) کمی به او استراحت بدهند تا به خانه و زندگی اصلی اش سینما هم برسد.

اصغر یوسفی نژاد،‌شماره 460 مجله فیلم، در نقد کتاب تازه منتشر شده حمیدرضا صدر، پسری روی سکوها، نشر زاوش


 
اشدا علی الکفار؟!
ساعت ٩:۳۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

 

... همان فرماندهان و درجه دارانی که از هیبتشان لرزه بر اندام سرباز افتاده، سینه ها را در برابر صفوف گروهان و گردان و هنگ سپر کرده، به احترام قدومشان قراول بیرون می کردند و به برخورد در خیابان باید جهتشان جبهه بسته در حاشیه ی لاله زار و استانبول، رستم دستان و سام نریمان هایی بودند که با درجه و نشان و حمایل و واکسیل بندهای خود، فخر بر زمین و آسمان می فروختند، از همان دو نارنجک و چهار برگ اعلامیه که در روحیه ی افراد عادی، مختصر تغییری نگذارد، آنچنان فرار را بر قرار ترجیح دادند که در صندوقخانه ها و پستوها مخفی بشوند، چنانکه موشی بوی گربه شنیده باشد و آن چنان ترس در وجودشان و وحشت سراپایشان را فراگیرد که چادر سیاه، چادر نماز زنانه ی یکی دو سه قران را تا یکی پانزده بیست تومان خریده، بر سر کرده، پا بگریز بگذارند!

و همان هایی که در جنگ با برادران کرد و لر و سرکوبی مردم بی سلاح شهری و دهاتی، شیر ژیان و اژدهای دمانی بودند که هزار هزار را به مسلسل بسته، خانه هایشان را بر سرشان خراب کرده، زن و فرزندانشان را نفت ریخته، آتش زده، افتخار به نام جلاد و قصاب خودشان بکنند، نه تنها مردم بی دفاع، بلکه زن و بچه و نوامیس خود را رها کرده، به بیغوله ها بگریزند و نه فقط شهامت آن را نداشته باشند که از تشتت و تفرقه ی سربازان خود که سر و پا برهنه در شهرها و بیابان ها پراکنده شده، به گدایی می رفتند، جلوگیری نموده، لااقل سربازخانه های خود را حفظ نمایند؛ بلکه حتی جرات آن را هم نداشته باشند که حقیقت امر یعنی تفوق خصم را بر خویش و عدم توانایی مقابله ی با دشمن را به سمع شاهشان برسانند.

وصف شهریور 1320 از جلد اول کتاب وزین طهران قدیم اثر خواندنی جعفر شهری


 
بوی خوش رهایی
ساعت ۱:٤٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۱ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

سمِ فراموشی هم بپاشیم

دوباره می رویند

انگار ریشه ی این خاطره های هرز

از مرده هاییست

 که زنده زنده کاشتیم!

نقل از اینجا

 


 
توطئه فامیلی
ساعت ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٦ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

- کی آشپزی میکرد ؟

- اون زنه

 -چرا ؟

- چون یه مرد دوست نداره به خودش زحمت بده از اینجور کارها انجام بده...

 

از فیلم توطئه فامیلی آخرین اثر آلفرد هیچکاک


 
دانشجوی علم
ساعت ٤:۱٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی

به نام خدا

 الامام الصادق «ع»: طلبة العلم ثلاثة،

طالبان علم‏ بر سه گونه‏اند

فاعرفهم بأعیانهم و صفاتهم:

پس آنان را از روى صفاتشان بشناس

صنف یطلبه للجهل و المراء،

 دسته‏اى آن را براى جهل‏ورزیدن و به منازعه برخاستن مى‏خواهند،

و صنف یطلبه للاستطالة و الختل،

و دسته‏اى براى بزرگى فروشى و فریب دادن دیگران،

و صنف یطلبه للفقه و العقل؛

و دسته‏اى براى فهمیدن و تعقل 

 


 
یه عالم نفت
ساعت ٦:٥٥ ‎ب.ظ روز شنبه ٩ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: گیتار و موسیقی
وقتی فرهاد مهراد که از مهمترین چهره های گروه های راک بود، 
شروع به خواندن ترانه های فارسی کرد، 
بسیاری از مخاطبان راک به سوی این صدای تازه متمایل شدند. 
کم کم مخاطبانی که ترجیح می دادند فقط به بازخوانی گروه های کلاسیک راک گوش کنند، 
صدای گروه های راک را از صفحه ها و نوارهای کاست شنیدند 
و در کنسرت هایی حاضر شدند که خوانندگان راک فارسی برگزار می کردند. 
کم کم دوره تازه ای در موسیقی راک ایرانی آغاز شد. 
صفحه جمعه و شبانه های فرهاد پشت شیشه صفحه فروشی های شهر توجه
بسیاری از معترضان وضعیت را به خود جلب می کرد. 
او که در ترانه اش جمله «یه عالم نفت توشه » را تکرار می کرد 
و مردم را به یاد سیستمی مینداخت که با کوچه های باریک و خانه هایتاریک 
به اتکای چراغی که با نفت می سوزد، 
عمرش ادامه دارد. 
روی جلد صفحه فرهاد تصویر یک جک پات بود که در آن سکه یک تومانی شاهنشاهی 
به صورت سروته تصویر شاه را نشان می داد؛ 
گویی فرهاد خبر سقوط حکومت را می داد.
 
به نقل از کتاب آوازهای زیرزمین نوشته ی سید ابراهیم نبوی، نشر نوگام

 
نیامد
ساعت ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

من از میان همه‌ی شما،
منتظر کسی بودم، 
که نیامد! 

سید علی صالحی

 
نیش
ساعت ٦:٠٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٧ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: ادبیات

بعضی ها اینجورین، 
وقتی یه نیش می خورن،
فکر می کنن اگر دیگرونم نیش بخورن، 
درد اونا کمتر میشه !

غلامحسین ساعدی



 
خشکیدن
ساعت ۱:٥۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٥ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

ریشه دواندنم

     آغاز خشکیدن بود

 

نقل از اینجا

 


 
هدف آفرینش
ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳ شهریور ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: علامه جعفری

بدون شک، مقصود از شناختِ موجود برتر، یک توجه تجریدی نیست که برای اکثر انسان ها امکان پذیر نمی باشد. به این معنا که: هدفِ کلّی از آفرینش، این باشد که انسان بداند نظام هستی آفریننده ی مطلقی دارد. هم چنین، مقصود از عبادت، حرکاتِ اعضای مخصوصی نیست که هنگام اَعمال عبادی صورت می گیرد، زیرا چنین هدف تجریدی و ناچیزی نمی تواند آفرینشِ با عظمتِ انسان را –که خداوند بزرگ انجام داده- به صورت صحیح تفسیر کند.

از طرف دیگر، هنگامی که گفته می شود: شناخت و پرستش خداوند، هدفِ نهاییِ آفرینش اسنان است، چنین به نظر می رسد که کوشش های افراد انسانی برای تنظیم معاش و سلوک اجتماعی و سیاسی و حقوقی اشتباه است، بلکه آنان باید با خواندن چند مجلّد کتاب درباره الاهیّات، در بیابان به سجده بیفتند! این تفسیر از هدفِ نهاییِ آفرینشِ انسان، صدمات جبران ناپذیری به تعالیِ روانیِ انسان ها وارد کرده است.

حقیقت امر این است: انسان که با عنوان خلیفه الله در روی زمین معرفی شده، می تواند همه ی حرکات و سکنات خود را به عنوان عبادت و پرستش انجام دهد. بنابراین، کارگر و کارفرما در کارگاه، محصّل و استاد در مراکز علم و دانش، نمازگزار و عابد در عبادتگاه، همگی می توانند از کوچک ترین حرکت عضوی و فکریِ خود تا بزرگ ترین فعالیت های عضوی و فکری را تحت پرستشِ عالیِ خداوند متعال درآورند، زیرا تنظیمِ زندگیِ مادیِ فردی و اجتماعی، از دستورات مورد تاکید خداوندی است. اگر این دستور همراه با فرمانبرداری از خداوند متعال انجام شود، صورت عبودیّت و پرستش به خود می گیرد و چون انسان به سوی مادیات بیش تر جلب می شود، از این رو سلسله عباداتی به صورت محض و خالص با جنبه ی عبادی مانند نماز مقرر شده است تا وضعِ روانیِ او را تعدیل نموده، و از این که حرکات و سکنات وی تنها عنوان سودپرستی به خود بگیرد، جلوگیری کند. پس چنان چه که می بینیم، مفهوم عبادت در دین اسلام، به حالت روانی شخصی در چارچوبه ی یک عده حرکات عضوی منحصر نمی شود.

از کتاب آفرینش و انسان، علامه فقید محمدتقی جعفری.