سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

انتظار سرخ
ساعت ٥:٥٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی

یا حسین! بی تو معنا بی معناست.

بی شما آبی بی تاب می شود، بایستگی واژگون می گردد.

و غربیان، درماندگان، بی کسان، از پایندگان غریبان، محروم و بازداشته می مانند.

جهان یکباره در دست ناکسان می شود.

تنها با شماست که قلب معنادار می شود و در انتظار می ماند.

و انتظار می ماند و قلب جایگاهِ منتظر می شود.

 

نقل از کتاب حسینِ علی درود خداوند بر او نوشته م-مویّد


 
شهید فرهنگ پیشرو انسانیت
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: علامه جعفری

 

شهادت آن بزرگوار تا آخرین روز دنیا، به عنوان سرمشق حرکات انسانی تلقّی خواهد گشت. این حادثه ی جانسوز به تنهایی به جهت عظمتِ بی نهایت آن قربانی که به نام حسین بن علی علیه السلام به عالم بشریّت برای دفاع از حیثیّت و شرف و کرامت انسانیِ او تقدیم کرده است، توانایی نجات دادنِ تاریخ انسان ها را که ظلم و بیدادگری و حق کشی در رنج می باشند دارد، مشروط به این که مغز مردم به وسیله ی یزیدیان روزگاران، از حق جویی و واقع گرایی شست و شو نشود و تخدیر نگردد.

صفحه 14 از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته ی علامه ی فقید محمدتقی جعفری


 
شهید راه حق
ساعت ٩:۱٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: علامه جعفری

 

واقعیت چنان نبود که هیچ یک از آن دنیاپرستانِ خودکامه و اشقیای خودباخته ی جاه و مقام و عشّاقِ دِرهم و دینار که دست اند کار فکری یا عملی و یا زبانی در تشکیل کارزار خونین کربلا در مقابل شهید راه حق امام حسین علیه السلام بوده اند، فقط نمود حادثه را می دیدند و از علل و شرایط و عوامل آن پیکار حق با باطل بی اطلاع بودند، زیرا گروه زیادی در شام و کوفه وجود داشتند که از جریانات مهمی که از صدر اسلام شروع شده و به حادثه ی نینوا پیوسته بود، اطلاع داشتند و با این حال، صراحتاً یا با اشاره و یا با سکوت خود، قضیه ی امام حسین علیه السلام را نادیده گرفته، بلکه آن را امضا نمودند. این حقیقت را می توان از امواج فراوان تاسف ها و ندامت ها و نهضت هایی که پس از شهادت آن حضرت در بین عده ی فراوانی از مردم جوامع اسلامی آن روز به وجود آمد، استشهاد نمود.

 

صفحه 32 از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته ی علامه ی فقید محمدتقی جعفری


 
شهید فرهنگ پیشرو انسانیت
ساعت ٥:٠٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: علامه جعفری

 

یک دقت خوب لازم است تا تاثیر ملموس و ناملموس حرکت حسینی را در عرصه ی ارزش های انسانی درک و دریافت کنیم.

در این حادثه ی تقابل انسانیت با ضد انسانیت، مرد محقق، دو بُعد بی نهایت عظمت و کمال و بی نهایت پستی و سقوط را چنان آشکار و با خطوط و اَشکال نمایان خواهد دید که توانایی سکوت و تماشاگریِ بی طرف را از دست خواهد داد،

زیرا محال است یک محقق و متفکر خردمند که واقعاً با انسان و انسانیت آشنایی نزدیک دارد، در شعاع جاذبیت فوق طبیعی امام حسین علیه السلام قرار نگیرد.

همه می دانیم که قرار گرفتن در جاذبیت چنین شخصیت الهیِ بزرگ همان، و اجتناب از حیوان منشی ها، مقام پرستی، سلطه گری، شهرت خواهی و خودخواهی ها همان. چه اندکند افرادی که برای قرار گرفتن در شعاع جاذبیت فوق طبیعی امام حسین علیه السلام از امور مزبور اجتناب نمایند.

صفحه 30 از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته ی علامه ی فقید محمدتقی جعفری


 
سه روز کندور
ساعت ۸:۳٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

شماها فکر میکنین که اگه دروغ هاتون برملا نشه

مثل این میمونه که دارید حقیقت رو میگید؟

 

 

 

سه روز کندور  ساخته سیدنی پولاک


 
ابوالمشاغل
ساعت ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سیاست

 پادشهان بیدار و وزیران هشیار به همه روزگار هرگز دو شغل یک مرد را نفرمودندی و یک شغل دو مرد را، تا کار ایشان بنظام و رونق بودی، از بهر آنکه چون دو شغل یکی را فرمایند همیشه از این دو شغل یکی بر خلل بود و یا تقصیری راه یابد و چون نگاه کنی هر آن کس که دو شغل دارد همواره هر دو شغل بر خلل باشد و او مقصّر و ملامت زده و رنجور.

و باز هرگه دو مرد را یک شغل فرمایند این بدان افگند و آن بدین.

همیشه کار ناکرده ماند و مثل زنند در این معنی که: "خانه به دو کدبانو نارفته ماند و به دو کدخدای ویران"

و هر دو کس همیشه در دل این اندیشند که "اگر من در این کار بواجبی رنج برم و تیمار دارم و نگذارم که هیچ خللی بدان راه یابد خداوندگار ما پندارد که این از کفایت و هنر یار من است نه از اهتمام و جلدی و کوشش من."

و آن دیگر پیوسته همین اندیشه کند که "ای مرد چرا رنج برم بیهوده؟ و بی منّت و بی سپاس شود. هر جدّی و جهدی که کنم خداوندگار من پندارد که این رنج او برده است."

چون بنگری آن شغل مادام با خلل باشد و اگر فرماینده گوید: "این شغل چرا بر خلل شده است؟"

این گوید: "او تقصیر کرد."

و آن گوید: "این تقصیر کرد."

چون به اصل باز رود و به عقل بیندیشد جرم نه بر این باشد و نه بر آن. بر آن کس بود که یک شغل دو کس را فرمود.

و هر آن گاه که وزیر بی کفایت بود و پادشاه غافل، نشانش آن باشد که یک عامل را از دیوان دو عمل فرمایند.

 

نقل از کتاب سیاست نامه ابوعلی حسن بن علی خواجه نظام الملک طوسی 


 
غول رانت و چراغ نفتی توسعه
ساعت ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تاریخ

داگلاس نورث می گوید:

"تاریخ مهم است،

نه تنها به این دلیل که می توانیم از آن در مورد گذشته بیاموزیم،

بلکه به این خاطر که گذشته را از طریق استمرار نهادهای یک جامعه به حال و آینده متصل می کند.

انتخاب های امروز و فردا را گذشته شکل می دهد."

به اعتبار حرف نورث، باید دیدی اجدادمان بر پیشانی تهران چه نوشته اند که فقر و نابرابری شده است گوشه ای از هویت این شهر و مهاجرت، گوشه دیگر هویتش.

 

از مقاله غول رانت و چراغ نفتی توسعه نوشته علی نیلی منتشر شده در شماره اول نشریه نمایه تهران


 
خوف و رجا
ساعت ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ آبان ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: وبگردی

إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدِیدٌ، إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَیُعِیدُ، وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ." بروج، 12-14
"همانا مواخذه پروردگار تو بسیار سخت است، و اوست که می آغازد و باز می گرداند، و او آمرزگار دوستدار است."

 

بزرگ است خداوندی که بر مردمان سخت می گیرد،
                                               نه از سر دوست نداشتن آنان،


و دوست می دارد و می آمرزد،
                        نه از سر کوچک شمردن حقّی که پایمال کرده اند.

 

و من در این دو راهی
             میان سخت گرفتن و بخشیدن مانده ام؛

 

که اگر مواخذه شان کنم،
                  از سر دوست نداشتن آنهاست،


و اگر از آنان درگذرم،
  از سر نشناختن حق محکمی است که تنها شایسته دانستن و به جای آوردن است.

 

نقل از اینجا