سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

ضرب الاجل
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز شنبه ۳٠ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: وبگردی

زمان تا وقتی که رهاست، زمین موات است. زمین برای به کارگیری نیازمند فرایند آماده‌سازی و قطعه‌بندی است و زمان نیز از چنین فرایندی مستثنا نیست. آن چه لحظه لحظه‌های فرّار زندگی را به بند می‌کشد و در راستای رسیدن به نتیجه‌ای زنجیر می‌کند، داشتن هدف و برنامه است.

مرگ، آخرین ددلاین زندگی است و کسی که ضرب‌الاجل‌های متعددی را با هدف و برنامه‌ریزی مشخص و به منظور رسیدن به حداکثر اثربخشی و کارایی طی کرده باشد چه اجل شیرین و فرجام خوشی خواهد داشت.

نقل از اینجا


 
سعدی
ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٩ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

مباش غره بگفتار مادح طماع

که دام مکر نهاد از برای صید نصیب

امیر ظالم جاهل که خون خلق خورد

چگونه عالم و عادل شود بقول خطیب

سعدی


 
برد و باخت
ساعت ۸:۳٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: وبگردی

در این برد و باخت _زندگی_ کسی مساوی نمی کند.

نقل از اینجا


 
جامعه شناسی نخبه کشی
ساعت ۸:۱٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: تاریخ

 

چیزی که در این مملکت وجود ندارد، شرف، حیثیت، ایمان و حق شناسی است. سودپرستی و طمع ورزی حاکم بر همه چیز است و انگیزه های آنی و هوس و نیرنگ و افسون بر این جامعه مستولی است.

گفتار شیل وزیرمختار انگلیس در ایران در اوائل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
مغالطات
ساعت ٩:٤٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٥ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

نکته ی اصلی این است که وقتی در جایی اطلاعات آماری به ما می‌گوید که مثلا 72 درصد از ایرانی ها موافق یا مخالف فلان موضوع هستند، برای جلوگیری از مغالطه ... باید پرسید که 72 درصد از کدام ایرانی‌ها؟

آیا مرجع آماری مذکور می‌تواند اطمینان دهد که نظر همه ی اقشار و طبقات جامعه ی ایران را منعکس کرده است؟

مغالطات – علی اصغر خندان


 
در جستجوی خوشبختی
ساعت ۸:۳٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۳ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

 

اگه آرزویی داری باید سعی کنی بهش برسی!

اشخاصی که نمی تونن خودشون کاری انجام بدن بهت میگن تو هم نمی تونی!

 براش تلاش کن!

ویل اسمیت در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness  - 2006)


 
ثواب و گناه
ساعت ٥:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٢ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

تمام شهر ندارد گناه کار تر از ما

که غیر خدمت رندان نکرده ایم ثوابی


 
عشق و ایمان و کفر!
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

عشقْ را با کُفر و با ایمان چه کار

عاشقان را لحظه ای با جان چه کار

...

هر که را در عشقْ محکم شد قدم

درگذشت از کفر و از اسلامْ هم

...

چون تو را اینْ کفر و این ایمان نماند

این تنِ تو گم شد و این جان نماند

مَنْطِقُ الطِّیر – فَریدالدّین مُحَمَّد عَطّار نیشابوری


 
فرهنگ اقتصادی ایران
ساعت ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٩ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

فرهنگ اقتصادیِ پانصد ساله اخیر ایران ویژگی خاصی دارد. خطوط کلی آن، یعنی اهرم های فرماندهی در داخل نظام اقتصادی ایران، طی این مدت، فرق چندانی نکرده است...

ویژگی اقتصادی این دوره چنان است که در مقابل ماشین، که نسبت به رفتار اقتصادی – اجتماعی پس آینده است، دست بسته، تن به قضا و قدر داده است.

ذوق مصرف آن را به رنج تولیدش ترجیح داده، هرچند به تحقیر حیثیت ملی – اسلامی بینجامد. فرآیند مصرف ارضاء را به دنبال دارد، در حالی که در فرآیند تولید، ارضاء مشابه نیست و انگیزه ها و اهدافی دیگر در کار است؛ رضا به اولی دادن و فاقد دومی بودن و حاصل این عملکرد محرومیت از قدرتی است که از پیشرفت و صنعت به دست می آید و در نتیجه مجذوب محورهای دارنده قدرت شده است. 

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
خصومت بخاطر تفاوت هدف
ساعت ۱٠:٥٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

«و من الناس من یعجبک قوله فی الحیوه الدنیا»

از مردم کسانی هستند که گفته‌ی آن‌ها در زندگی دنیا تو را به اعجاب می‌آورد و یا گفته‌ی آن‌ها تو را در این زندگی به اعجاب می‌آورد.

اعجاب گفته‌ی آن‌ها در مورد زندگی دنیا و یا اعجاب تو در این زندگی دنیا از آن‌ها، به خاطر پختگی حرف‌ها و به عمل رسیدن طرح‌ها و نتیجه دادن کارهاست.

آن‌ها کوششی دارند که با گفته‌ها و حرف‌هاشان هماهنگ است.

این هماهنگی اعجاب‌آور است.

این‌ها گذشته از حرف‌های خوب، دل خوب و نیّت خوبی هم دارند و خدا را گواه می‌گیرند و خداوند هم آن‌ها را تکذیب نمی‌کند.

«و یشهد الله علی ما فی قلبه»

این‌ها خدا را بر آنچه که دل دارند گواه می‌آورند، که در دل جز سعادت و رفته و راحت و عمران و تمدن و امن و توسعه را نمی‌خواهند، ولی با این گفته و با این دل، «و هو الد الخصام»؛ این‌ها شدیدترین دشمنان هستند و یا کوشش و تلاش آن‌هاست. خصومت‌ها با تفاوت اهداف آغاز می‌شود و با توجه به صداقت و کارایی و تاثیر، شدت می‌یابد و این دلیل خصومت و شدت خصومت است.

«و اذا تولی سعی فی الارض»؛

و هنگامی که عهده‌دار شوند آن‌ها در زمین تلاش و کوشش می‌کنند.

«لیفسد فیها» و این تلاش عظیم در این محدوده نتیجه‌ی فساد را دارد، گرچه آن‌ها هدف فساد نداشته باشند

و این نکته قابل تامل است که این‌ها نمی‌کوشند، که فساد کنند ... قصد اصلاح دارند، ولی این تقدیر و تدبیر غلط نتیجه‌ای جز فساد و اهلاک ندارد.

حقیقتِ حج – صفایی حائری


 
مسخ
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: معلم شهید شریعتی

زندگی، جامعه، تاریخ، تو را گرگ کرده است، یا روباه، یا موش و یا میش!


 
مدح
ساعت ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

یکى از عواملى که بیشترین نقش را در تبهکار شدن جباران تاریخ داشته است، عامل تملق و چاپلوسى است.

ظرفیت خودفریبى در انسان، بى‌نهایت است. وقتى که انسان خودش را فریب داد آمادگى آن را هم خواهد داشت که فریب دیگران را نیز (در مورد خودش) بخورد.

رواج مداحى، رواج نفاق است

و هر کس که دوستدار چنین وضعیتى شد شخصیت فرعونى و هویت منافق دارد

و اولین گام براى فرو افتادن در چاه ظلمت نفاق، پذیرش و پسند صفات منافقان است.

اگر از نفاق متنفر نشدیم و آن را در دیگران پسندیدیم یعنى از مداحى شان استقبال کردیم، آماده شده‌ایم تا خود، منافق شویم و تن به این چرکابه بشوییم و دل به افسونش بسپاریم.

پارسایان خودشناس‌اند.

چون خودشناس‌اند حسابگر و مراقب اند.

این است که خود را متهم مى‌کنند تا از کاستی‌ها غافل نمانند.

و کدام زیان از این بالاتر که زبان پلید مداحان دل پالوده ى پارسایان را آلوده سازد؟

 

پارسایان – عبدالکریم سروش


 
دیدار به قیامت
ساعت ٦:۱٦ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٥ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

همه را وعده به دیدار قیامت دادند

تا قیامت چه کند آن که گرفتار تو شد...


 
آپارتمان بیلدینگ
ساعت ٥:۳٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: جلال آل احمد

...

و تمام شهر در حدودی در حال پوست انداختن.

محله های کهنه را خراب می کنند و به جاشان پارک می نهند و در اطراف شهر محله های جدید با ساختمان های پنج شش طبقه.

بیمای آپارتمان بیلدینگ به اینجا هم سرایت کرده!

گله به گله حفاری برای لوله کشی – برای برق – برای پی.

...

30 مرداد 1343 – تاشکند - سفر روس – جلال آل احمد


 
طبقه ی هساث
ساعت ۳:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٢ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سینما و تلویزیون

در شرایط سخت و پر تنش امروزی خیلی از مردم با خودشان فکر می‌کنند که فلانی فوت کرد، راحت شد و به آرامش رسید.

آرامشی که حتی شاید حسرتش را هم بخوریم!

از گفتگوی شاهین شجری کهن با کمال تبریزی (کارگردان فیلم طبقه ی هساث) منتشر شده در شماره 472 - نوروز 1393 مجله فیلم

 


 
ایثارگر
ساعت ٢:٢٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

 به راستى چه کسى مى‌تواند انفاق کند؟

نکته‌ى مهمى که باید بدان توجه کرد آن است که تمکن مالى به تنهایى توانایى انفاق به انسان نمى‌بخشد

بلکه آنچه آدمى را بر انفاق کردن سخى مى‌کند قناعت است.

تنها کسى مى‌تواند بى دریغ و دریاصفت همه را از وجود خویش بهره‌مند کند و دریاصفت به نزدیکان گوهر ببخشد و بر دوران باران ببارد که

ابتدا به کمکِ قناعت ترک بسیارى از زوائد زندگى برایش میسر شده باشد.

انسان اگر قانع شد مى‌تواند مُنفق هم باشد و الا به جاى ایثار، استیثار خواهد کرد.

مومن کسى است که به خیر او امید برود (الخیر منه مامول) و اگر کسى از او استمداد کرد به کمک بیاید

و این میسر نمى‌شود جز از کسانى که در سایه‌ى درخت قناعت نشسته اند.

اوصاف پارسایان – عبدالکریم سروش


 
پیش از مرگ کاری کنیم
ساعت ٤:٤٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٠ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: الهی قمشه ای

زندگی انسان فانی بر کُره ی خاک چیست؟

بیشتر مردمان چون گرداب به گِرد خود می چرخند

می خورند و می آشامند

و پریشان می گویند

مایه ای به چنگ می آورند و به راهی هدر می دهند

به اوج می روند و بر خاک می افتَند

کورانه می کوشند و چیزی نمی یابند

و آنگاه می میرند و محو می شوند

و هیچ کَس نمی پرسد که آنان چه شدند و کجا رفتند

...

اما گروهی دیگر از ما آدمیان هستند

که عطشی سوزانْ و سیری ناپذیر در جانشان بَرافروخته

نه عُمرْ با عامیان گذارند

و نه بی هدف به هر سوی بگردند

و نه چون توده ای از غبار

در گردبادی بی مقصور سرگردان باشند

آری، دسته ای از ما آدمیان می کوشیم

تا پیش از مرگ کاری کنیم و یکسر بی ثمر نرویم

بلکه از این سیل خروشان پر شتاب

که به مرداب فراموشی می ریزد

چیزی برباییم

نه آن که تنها

شکم گورهای بلعنده را پر کنیم.

 

از شعر نیایشگاه راگبی (Rugby Chapel) اثر متئو آرنولد (Matthew Arnold) ترجمه حسین محی الدین الهی قمشه ای


 
تکبر
ساعت ٩:٥٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٩ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: آیت الله العظمی خمینی

در میان مدعیان تصوف و تهذیب باطن هم کسانی پیدا می شوند که به مردم، علما و فقها طعنه می زنند و غیرِ خودشان و مریدانشان را اهل هلاک می دانند و چون دستشان از علوم، خالی است، دانش را سدّ راه می دانند. در میان اهل فقه و حدیث و طلاب هم گاهی کسانی یافت می شوند که به مردم کبر می فروشند و خود را مستحق هرگونه اکرام و احترام می دانند و می خواهند هرچه که می گویند، مردم چون و چرا نکنند و فقط خود را اهل علم و نجات می دانند و علوم دیگر را نسنجیده نفی می کنند، با آن که علم و دیانت از چنین رفتاری منع می کند و شریعت اسلام، حرمت مسلمان را واجب میداند.

در علمای سایر علوم هم مثل طب، ریاضی،‌طبیعی، تکبر فروشی یافت می ود و دانشمندان این علوم، سایر علوم را بی ارزش دانند و به اهل آن به دید تحقیر نگاه کنند، گمان کنند علم همان است که پیش اوست، از این رو هم در ظاهر، هم در قلب به مردم کبرفروشی می کنند.

 

نقل از کتاب برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی، به قلم جواد محدثی


 
یوسف گم گشته
ساعت ٥:٥٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

یوسفی گم کرده ام در چاهسار

باز یابم آخرش در روزگار

گر بیابم یوسف خود را ز چاه

بَر پَرم با تو من از ماهی به ماه

مَنْطِقُ الطِّیر – فَریدالدّین مُحَمَّد عَطّار نیشابوری


 
ما چگونه ما شدیم
ساعت ٧:٠٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٧ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: تاریخ

چطور شد که هزاران مُبَلِّغِ مسیحی از اروپا راهی چین، هند، ایران، افریقا و ینگه دنیا شدند برای تبلیغ و گسترش مَسیحیّت؛ اما کمتر ایرانی یا عربی سوار بر کشتی شد یا با کاروانی به راه افتاد که برود در میان سیاهان زنگی آفریقا یا سفیدپوستان آلاسکا که تبلیغ تَشَیُّع یا مذهبِ شافعی یا حنبلی نماید.

با کمتر چینی یا نژاد زردی یا هندی برای تبلیغ آئین کُنْفُسیوس، بودایی یا هندو و برهمایی بار سفر بربسته و رهسپار دیارهای ناشناخته شدند؟

چطور شد در حالی که در قُرون وُسْطی هزاران دریانَوَرْد اُروپایی دِلْ به اُقیانوس هایِ سَهْمْگین زدند تا سرزمین هایِ جدیدی را کشف نموده و راه هایِ نویی به اَقالیم دیگر پیدا کنند، یکی قاره آمریکا را کشف کرد، یکی اُسْتُرالیا و زِلانْدِ جدید را، چهارمی راهِ جدیدِ آبی از اروپا به شِبهِ قارهِ هِند گشود، یکی در قلبِ آفریقا به سیاحت پرداخت و دیگر سعی کرد جنگل هایِ انبوهِ آمازون را بِپِیْمایَد، کمتر هندی، چینی، عرب یا ایرانی به فکر رفتن به دنیایِ جدید و کشف و یافتن سرزمین هایِ تازه و راه های میان بُر اُفتاد؟

واقعِ مطلبْ این است که این حسِ ماجراجویی، این علاقه به سیر و سیاحت و شجاعت و شهامت گام نهادنْ در آب ها، خشکی ها، بیابان‌ ها، یخ ها و جنگل هایِ اَنبوه و کوه هایِ سَر به فلکْ کشیده و مواجهه با مردمان کاملاً ناشناخته و غریب از خصوصیّاتِ بارزِ اجتماعیِ غربیان بوده است.

اگر چه برخی از آنها از این رَهگُذَر به مال و جاه و مقامی رسیدند و توانستند منافعی برای کشورهایشان فراهم آورند، در مقابل و هزاران برابر این عدّه کسانی بودند که در این سیر و سیاحت ها و سیرو فی الاَرض ها گام در راه هایِ بی برگشت گذاردند و در نهایت گمنامی جان باختند.

سرنوشتی که بسیاری از اروپائیان از آن بی اطلاع نبودند.

اگر کِریسْتُفْ کُلُمْبْ و ماژِلان، یا واسْکودوگاما و کاپیتان کوک توانستند آمریکا یا اُستُرالیا را کشف کنند، در مقابل هزاران دریانوردِ دیگری نیز بودند که به روی عرشه کشتی هایشان در پَهنِه ی اُقیانوس هایِ بی پایان بر اثر گُرُسْنِگی و تِشْنِگی یا بیماری تَلَف شدند، یا کشتی شِکسته به قَعر دریاها رفتند یا در طوفان جان باختند یا در چَنگالِ دُزدان دَریایی یا قدرت هایِ دیگر گِرفتار آمدند و به هَلاکَت رسیدند.

 

نقل از کتاب ما چگونه ما شدیم نوشته ی صادق زیباکلام (چاپ پانزدهم)


 
باستانی پاریزی
ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٥ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

آدمیزاد همیشه اسیر چهار زندان است :

1-     زندان طبیعت ؛ رحم مادر .

2-     زندان اجتماع ؛ جامعه ، شهر ، روستا ، قانون .

3-     زندان تاریخ ؛ محکوم به زندگی در یک برهه از زمان .

4-     زندان روح ؛ آلام و تمنیات روحی و درونی در سلول های تن آدم اثر دارد . وجدان .

 

ماه و خورشید فلک - زنده یاد ابراهیم باستانی پاریزی .


 
فداکاری متقابل
ساعت ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٥ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

 

به میزانی که جامعه رشد می کند، نیاز به فداکاری متقابل برای جامعه بیشتر است

و بدون ترجیح دادن حقوق اجتماع بر فرد هیچ گونه امکان ادامه حیات اجتماعی نیست.

فرهنگ های کشاورزیِ سنتی که با همان قالب فکری وارد دنیای زندگی صنعتی می شوند،

دچار گرفتاری جدی در حل مسائل خود می گردند که ناشی از عدم ناسازگاری این دو نوع رفتار اجتماعی است.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
محسن
ساعت ۱٢:٤٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٤ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

 

 مُحسن، محبوب تر از متّقی و مومن و مسلم است.

حقیقتِ حج – صفایی حائری


 
دوستان حقیقی
ساعت ۱٢:٥٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

قرآن به ما مى‌آموزد که:

الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین (زخرف، 67)

دوستان در روز قیامت با هم دشمن‌اند مگر متقین.

دوستى ورزیدن‌هاىِ پارسایانه چنان پایدارند که تا عرصه‌ىِ مَحشَر هم کِشیده مى‌شوند و به بِهشت هم مى‌رسند.

سایر دوستی‌ها، به حقیقتْ دشمنى است.

و به همین سببْ اهلِ جهنمْ همه در تَخاصُم‌اند.

تحریفى و خیانتى از این بالاتر نیست که آدمى بر «سوارى گرفتن از دیگران» نام دوستى بنهد.

دوستى، هَمدِلى و مَحرَمى است.

مداحان، که در دل بر آدمى مى‌خندند و به زبان ستایش او مى‌گویند، نه دوست که دشمن‌اند:

غیرتم نایَد که پیشت بایستَند || بر تو مى خَندند عاشق نیستند

 

اوصاف پارسایان – عبدالکریم سروش


 
منطق الطیر
ساعت ٦:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٢ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

...

کآنکه عاشقْ شدْ نَیَنْدیشَد زِ جان

 

مَنْطِقُ الطِّیر – فَریدالدّین مُحَمَّد عَطّار نیشابوری


 
یار آید؟
ساعت ٦:٥۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات
به من چه عید، به من چه بهار می آید 
خوش آن دمی که بگویند یار می آید…
احسان پرسا