سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

امروز؟!
ساعت ٧:٥٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

امروز خانه از پای بست ویران است؛

محیط، محیط بی اعتقادی و بلکه عناد با دینداری است.

باید تکیه ی تعلیمات، بیشتر روی معتقد کردن و علاقه مند ساختن اطفال به خدا و دستور خدا باشد؛

کسی که مومن شد، خود به خود در پی رساله و فراگرفتن احکام فرعی و جزئی خواهد رفت.

م.آ. 9 - مهدی بازرگان 


 
خط کوفی
ساعت ٧:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۸ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: تاریخ

آنچه در خط کوفی اهمیت دارد زیبایی و شکوه است نه خوانایی!

... همان‌گونه که اتینگهاوزن گفته است:

هرچه متنی ناخواناتر و نتیجتاً درک ناشدنی‌تر باشد، مقدس‌تر به نظر می‌آید.

بچه مدرسه‌ای‌ها هم که می‌کوشند با خلق امضایی پیچیده و تقلید ناپذیر؛ شخصیت خود را مهم و مرموز جلوه دهند، در واقع از همین اصل پیروی می‌کنند.

درآمدی بر زیباشناسی اسلامی نوشته ی اولیور لیمن، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، نشر ماهی.


 
تواضع
ساعت ٧:۳۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

 

برخی از متفکران علم اخلاق می‌گویند:

متواضع باشید، فروتنی کنید، اصلاً خودتان را هیچ بدانید.

آیا این سخنِ آنان خودسازی است، یا خودسوزی؟

درد ما این جاست.

شما بنا بود به نوباوگان، به جوانان و افراد جامعه بگویید خودتان را بسازید، یا این که بسوزید؟

می‌گویند شما هیچ نیستید!

یعنی چه که ما هیچ نیستیم؟

چرا به شخصیت خودش دروغ بگوید؟

عمری است که تلاش می‌کند و نمره ی خوب گرفته است. این جوان، نمرات بسیار خوب و اخلاق بسیار پاکیزه‌ای دارد و فرهنگ‌های فاسد نیز نتوانسته‌اند او را تکان بدهند. حال بگوییم، شما همیشه این گونه در نظر بگیرید که چیزی نیستید؟!

قطعا این سخن خیانت است.

 

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری

 


 
تمنا
ساعت ۳:٤٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٦ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

رحمت نکند بر دل بیچاره ی فرهاد

آنکس که سخن گفتن شیرین نشنیدست

ما از به غیر از تو نداریم تمنا

حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست

سعدی شیرازی


 
اسوه حسنه
ساعت ۳:٠۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٥ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: بازرگان

آیا همان طور که آل سفیان در زمان گذشته ننگ اسلام بودند، مسلمانان امروزی لطمه‌ای به حقیقت و حقانیت اسلام و سعادت خود نمی‌زنند؟

ملاحظه کنید که شعار رسمی دولت سعودی؛ که دو شمشیر متقاطع برهنه، به انضمام کلمه‌ی لا اله الا الله، محمد رسول الله است، چه خیانتی به اسلام است!

چه سلاح برنده و سند گوینده به دست دشمنان مسیحی ما می‌دهد، که گفته‌اند و می‌گویند:

اسلام به زور شمشیر به دنیا تحمیل شده است!

این شعار از ریشه‌ی اسلام که سلم و سلامتی و سلام است گرفته شده، یا از دل بادیه‌نشینان خشن عرب، و از اولادان قاتلین دودمان رسالت؟

... آیا وضع ننگین و نکبت‌بار اخلاقی و مدنی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی که در مقابل ملل دیگر داریم، خود لطمه و خیانتی به حقیقت و حقانیت اسلام نیست؟

آیا به دنیا (و به افراد و جوانان خودمان) نمونه‌های عملی زنده ارائه نداده، آنها را دچار این اشتباه نمی‌کنیم که مسلمانی مترادف با عقب افتادگی و خواری است؟

(یادداشتی از سفر حج) م.آ. 9 - مهدی بازرگان - 9/3/1339

 


 
امتحان
ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

تقریبا همه میتوانند در برابر فلاکت و بدبختی مقاومت کنند.

 اگر میخواهی فردی را امتحان کنی,

به او قدرت بده.

آبراهام لینکلن


 
لحظه اندیشیدن
ساعت ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

برای انسان، هر لحظه امکان اندیشه نیست.

این طور نیست که اولاد آدم هر کاری که می‌کند، در هر لحظه بنشیند و اندیشه‌ی منطقی داشته باشد.

اما در کارهایمان مغز را آماده‌ی فکر کنیم، یعنی این گونه نباشد که بگذاریم حوادث ما را بسازد.

وقتی که خودمان را آماده کنیم، تا آن جا که قدرت داریم، با اندیشه و با فکر پیش برویم.

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری


 
طلب دل
ساعت ۱:۳۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: آقامجتبی تهرانی

طلب و خواستِ دل انسان، بی نهایت است.

از طرفی دیگر، هیچ چیز در انسان، از نظر خلقت، بیهوده نیست.

بنابراین باید موجود بی نهایتی وجود داشته باشد که دل را سیراب نماید والا خواستنِ بی اندازه ی دل و خلقت انسان به این شکل و با این نیازها، لغو و بیهوده خواهد بود.

اگر طلب بی نهایت باشد، مطلوب نیز بی نهایت است؛

پس از آنجا که گنجایش این ظرف، بی نهایت و بلکه فوق بی نهایت است، معلوم می شود که موجود بی نهایتی وجود دارد که دل آن را می طلبد.

این موجود، همان خدای سبحان است.

رسائل بندگی – آیت الله آقامجتبی تهرانی


 
فقه و سیاست
ساعت ٧:۱۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

جامعه ی اسلامی در اندیشه ی بهشتی جامعه ی ایدئولوژیک و مکتبی است...

برای جامعه اسلامی دوران پس از پیامبر چهار گونه ی تاریخی از رهبر را تصویر می کند:

الف. امامت معصوم؛ همان نقش پیامبر به استثنای نقش وحی رسانی.

ب. رهبر غیرمعصوم که فاقد جاذبه ی شخصیتی معصوم است. او حامی و نگهبان دین و شریعت و قانون است.

ج. رهبری که نه جاذبه ی شخصیتی معصوم و نه انضباط رهبران نوع دوم را دارد. هرچند خودش در فساد غوطه ور نبود، اما خانه و مقر زمامداری‌اش، نوع زمامداری‌اش میدان را برای فساد ها باز می‌کرد.

د. حکومتی است که یکسره و علنی به جنگ اسلام می‌آید.

آیت الله بهشی، مصداق رهبری نوع اول در تاریخ اسلام را امام علی، نوع دوم را ابوبکر و عمر، نوع سوم را عثمان و نوع چهارم را معاویه معرفی می‌کند.

نقل از کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر نوشته ی داود فیرحی، نشر نی


 
خرسندی دوست
ساعت ٩:٢۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٤ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

شب فراق که داند که تا سحر چندست؟

مگر کسی که به زندان عشق در بندست

گرفتم از غم دل راه بوستان گیرم

کدام سرو به بالای دوست مانندست؟

...

ز ضعف طاقت آهم نماند و ترسم خلق

گمان برند که سعدی ز دوست خرسندست


 
سهو در عمل
ساعت ۱۱:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری
آدمی را غفلت گرفتار می سازد، در این بحثی نیست.

سهو در عمل، طبیعی انسان است؛
ولی سهو از عمل و ترک آن کاشف از دلدادگی انسان به موضوع دیگری است.
ذهن آدم به آنچه اهمیتش را پذیرفته مأنوس می شود.
هنگامی که اهمیت ها را و دلدادگی ها را در جای دیگر دارم
و برای خودنمایی به کاری مشغول می شوم،
طبیعی است که سهو مشت مرا باز می کند
و خود نمایی و ریای مرا مشخص می سازد.
‏ع.ص.

 
تمنای وصل
ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٢ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

تشبیه روی تو نکنم من به آفتاب

کاین مدح آفتاب نه تعظیم‌ شان تست

...

با من هزار نوبت اگر دشمنی کنی

ای دوست همچنان دل من مهربان تست

سعدی بقدر خویش تمنای وصل کن

سیمرغ ما چه لایق زاغ آشیان تست


 
شکنجه
ساعت ۱:٠٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

شکنجه یکی از مصادیق جرم و به عبارتی هتک حرمت اجتماع و حقوق فردی است. ناقض حرمت و عزت انسان است. ویژه ی بسیاری از جوامع کهن است. فشار بدنی و روحی وسیله ی اِعمال نهایی خودکامگی، جهت تعرض به حقوق افرادی است که آن را مطالبه می کنند. شیوه عمل هم بافت و هم سنخ با جوامع کهن ماقبل انقلاب اقتصادی، فکری، علمی و صنعتی اروپاست.

سنخیتی با جوامع مدنی پیشرفته ندارد.

در نظام های استبدادی که حکومت موهبتی است الهی و سلطان ظل اله است، یعنی کلیه حقوق افراد، از طرف خداوند، به او داده شده است ... این ویژگی در این گونه نظام ها از اجزاء جدایی ناپذیر استبداد است.

در جوامع اسلامی، مبانی حقوقی و اخلاقی، این امر را مذموم و حرام می داند، لیکن عملاً کسی قادر نبوده است که از حرمت انسان دفاع کند. 

به هر جهت از این سیزده قرنی که از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میگذرد برای اولین بار در زمان قاجار از طرف دولت های خارجی... برای توقّف شکنجه و رفتار سعبانه با انسان، حکومت ایران تحت فشار قرار گرفت. حکومت ایران در زمان محمدشاه و حاج میرزا آقاسی، بر اثر فشار، حکمی مبنی بر ممنوعیت شکنجه صادر کرد...

ولیکن وضع اجتماعی ایران به طریقی است که از صدور چنین حکمی کسی منتفع نمی شود.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
دکمه شادی/دکمه غم
ساعت ٧:٠٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: وبگردی

صدا و سیمای جمهوری اسلامی مردم را ربات‌های بی‌احساسی تصور کرده است که در وجودشان دکمه‌ای برای شادی و دکمه‌ای برای غم دارند. هر وقت اراده کند با پخش چند مداحی و مارش عزا و آهنگ از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف، می‌تواند دکمه‌ی غم را بفشارد و مردم را غمگین کند و غمگین جلوه دهد و در ابتدای خبر ۲۱، گوینده‌ی خبر بگوید: «ایران اسلامی، امروز غرق در ماتم و عزا بود» و به محض این که صدا و سیما اراده کند، با پخش چند نماهنگ شاد و عکس گل و بلبل و نورافشانی، دکمه‌ی شادی را بفشارد و مردم را که تا قبل از اذان مغرب غرق در ماتم و عزا بودند، به یک‌باره از خود بی‌خود کند و در دل‌های خلایق به زور ادخال سرور کند.

نمونه‌ی این نبوغ صدا و سیما را می‌توانید امروز (سالروز شهادت امام عسگری –علیه‌السلام-) مشاهده کنید که چگونه تا قبل از اذان مغرب مارش عزا پخش می‌شود و به یک باره پس از اذان مغرب برای مناسبت مجعول و من‌درآوردی آغاز ولایت امام زمان انواع آهنگ‌های شادی‌آفرین و کلیپ‌های مهیج پخش خواهد شد.

در عالم هنر اصطلاحی به نام «Fade» و به معنای ناپدید شدن تدریجی وجود دارد. مراعات دو مفهوم «Fade in» و «Fade out» برای شروع و پایان آهنگ و تعویض دستگاه‌های موسیقی، به منظور برقراری هارمونی و رعایت گوش‌نوازی صوت در تولید یک اثر هنری موسیقی از اصول کار است. مگر مواردی که آهنگ‌ساز شروع با گام بالا و تغییر ناگهانی دستگاه را بدون مقدمه، برای وارد آوردن شوک و ارائه‌ی یک پیام خاص به مخاطب در نظر داشته باشد. در غیر این صورت موسیقی به جای گوش‌نواز بودن، گوش‌خراش و خارج از دستگاه خواهد بود و شنوندگان به جای درک مطلوبیت و آرامش، دچار آشفتگی و اضطراب می‌شوند.

چگونه باور کنم یک غم و ماتم ریشه‌دار که ایران اسلامی غرق در آن بود، به صرف پخش اذان به یک شادی و سرور ریشه‌دار دیگر تبدیل می‌شود که دوباره ایران اسلامی غرق در آن خواهد شد. شما یا مفهوم غم و شادی را نمی‌دانید یا مفهوم غرق شدن را.

نقل از سایت شهروند دردمند

 


 
کیمیای لطف
ساعت ٦:۳٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٩ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

با همه جرمم امید، با همه خوفم رجا

گر دِرَم ما مِس است، لطف شما کیمیاست

سعدی شیرازی


 
زبان شناسی
ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

ناآگاهانه زبان خود را دستکاری نکنید.

هر نوع مداخله ای که به نام صحت، املا یا ملیت‌گرایی، به وسیله‌ی خودمان یا دیگران، در زبان ما صورت گیرد، زیانمند خواهد بود.

زبان و زبان شناسی

نوشته رابرت اندرسن هال ترجمه محمدرضا باطنی


 
سعدی شیرازی
ساعت ۱۱:٢۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست
دردمندان فراق سر ننهد 
مگر آن شب که گور بالین است

گریه گو بر هلاک من مکنید
که نه این نوبت نخستین است

سعدی شیرازی

 
زیباشناسی اسلامی
ساعت ٥:٥۱ ‎ب.ظ روز شنبه ٦ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

برخی خوشنویسی‌های روی کاشی‌ها بسیار زیبایند،

اما متن آن‌ها غالباً از حد تعارفات کلیشه‌ای یا ضرب‌المثل‌های عامیانه فراتر نمی‌رود.

گاهی هم مدح و ثنای امیری است که آن ظرف به او پیشکش شده است.

متن این خوشنویسی‌ها بعضاً غلط‌های فاحش املایی دارد که احتمالاً به چشم هم نیامده است و این خود می‌رساند که نه هنرمند زبان عربی می‌دانسته و نه مخاطب به نوشتار روی ظرف به چشمِ نوشته می‌نگریسته و بنابراین با دقت آن را بررسی نمی‌کرده است.

با وجود این، در چنین آثاری سنتِ خلوص، لطافت و قوت قلم پا برجاست و تمایلی به نوآوری به چشم نمی‌خورد.

درآمدی بر زیباشناسی اسلامی نوشته ی اولیور لیمن، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، نشر ماهی.


 
رحمت فردا
ساعت ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٥ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

مرا به هرچه کنی دل نخواهی آزردن

که هرچه دوست پسندد به جای دوست رواست

...

بلا و زحمت امروز بر دل درویش

از آن خوشست که امید رحمت فرداست

سعدی شیرازی


 
حرف / عمل
ساعت ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٤ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: آقامجتبی تهرانی

اظهار زبانی ایمان، کافی نیست.

یعنی به صرف اینکه یک نفر بگوید:

من ایمان دارم، نمی‌توان حرفش را پذیرفت؛

بلکه باید به عملش نگاه کرد و دید که آیا واقعاً او دل بستگی به خدا و دین او دارد و قلبش نورانی و صاف است؟ یا نه؛

از کارهایش پیداست که تعلّق به دنیا داشته و اعتقاد و ایمان به مبدا و معاد، در دل نفوذ نکرده است؟

ایمان، به خوب حرف زدن نیست؛ بلکه به خوب عمل کردن است.

رسائل بندگی – آیت الله آقامجتبی تهرانی


 
سفر وجود
ساعت ٥:٠٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

ما هم اکنون در بهشت و جهنم واقعیم یعنى فاصله مکانى و زمانى با آنها نداریم.

فقط از آنها محجوبیم.

جنین که در شکم مادر هست، در همین دنیا است نه در دنیاى دیگر.

چیزى که هست این دنیا را نمى‌بیند و از آن محجوب است.

ما در این جهان که هستیم در همین حال در جهان آخرتیم و با آن فاصله اى نداریم.

درست حالت جنینى را داریم و فقط باید رفع حجاب شود تا بفهمیم که هیچ فاصله‌اى با آن جهان نداشته‌ایم.

ما به آنجا سفر جسمى و زمانى نمى‌کنیم، این سفر، یک سفر وجودى است.

 

پارسایان – عبدالکریم سروش