سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

جامعه شناسی نخبه کشی
ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٩ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

سیاست روس و انگلیس و سپس آمریکا در این دویست سال همین بوده است که با دولت ها کنار بیایند و می دانسته اند که دولت مردان ایران با امکاناتی که در اختیار دارند، قادرند تحمیق ملت را به منتها درجه برسانند و هر گونه که بخواهند از مردم سواری بگیرند و هر وقت لازم دیدند که مردم را بشورانند انقلاب کنند.

بعد هم که منافع کشورهای ذی نفع مثل اسرائیل، شوروی، آمریکا و انگلیس در منطقه ایجاب کند، به هر طریقِ ممکن با حکومت مردمی کنار آیند یا اینکه آن را سرنگون کنند. این کار را به صور مختلف انجام می دهند. ملت هم بعد از چند سالی دوباره خود را در خانه ی اول می بیند.

این چیزی است که بارها انجام گرفت.

در زمانِ مصدق و بعد از ایام دولت او مشابه این جریان در مصر پدید آمد. زمانی که کانال سوئز در سال 1956، یعنی سه سال پس از کودتا علیه مصدق، ملی شد چه هلهله و شادی که مردم نکردند و سپس مصر مورد تجاوز اسرائیل، انگلیس و فرانسه قرار گرفت. فرانسه به جهت اینکه پایگاه انقلاب الجزایر را بکوبد و انگلیس برای منافع خود در کانال و اسرائیل به عنوان دست نشانده ی اینها و همین طور برای کسب منافع خود در منطقه وارد عمل شدند.

به همان دلایل که آمریکا در ابتدا از مصدق حمایت کرد از مصر نیز حمایت کرد و ناصر خود معترف بود که علت پیروزی اش حمایت آمریکا بوده است.

ولی در همان حال کشورهای استعماری با شناخت عمیقی که از فرهنگ مصریان داشتند، به این تحلیل رسیده بودند که به زودی انور ساداتی از این حرکت مصر بیرون خواهد آمد، همان طور که از نهضت ایرانیان هویدا و امینی و شریف امامی درآمدند.

در زمان امیرکبیر هم کلنل شیل می گفت از اصلاحات امیر نباید نگران شد، چون اقدامات او دارای ساختار فرهنگی – اجتماعی نیست و کاری است فردی و به محض رفتن امیر همه از هم خواهد پاشید.

این خود نشان دهنده ی عمق بینش غربیان نسبت به ما است و این ان چیزی است که ما خود بدان جاهلیم، و عواطف و علایق را عقل و فکر می پنداریم.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
تاتر روسی
ساعت ٩:۳٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢۸ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: جلال آل احمد

و اما خود تاتر خالی بود. دو ردیف لژهای بالا که اصلا پرنده پر نمی زد. دور تا دور. کف زمین همه نیمه پر بود. حتی کمتر. و راهروها خلوت و داد می زد که از شهر زیاد است. یا حرکتی نیست جوشیده از عمق. بلکه سفارشی است و فرمایشی و از بالا امده.

و لابد برای آینده ای و الخ...

و بعد دیدنی بود تظاهرات رمانتیک پسند حضرات تماشاچی.

مردمی که آنجا بودند از نوع مردمی نبودند که در مهمانخانه می بینی یا در کافه ها و کوچه. که محیط مردانه دارند مثلا در تمام مدت شام دیشب ما فقط سه جفت پای ارکستر تالار هتل میرقصیدند بلکه مثلا روشنفکر جماعت بودند و خود روس ها و کارمندان عالیمرتبه محلی.

سفر روس – جلال آل احمد


 
داغ عشق
ساعت ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٢ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

عشق داغی است که تا مرگ نیاید نرود

هرکه بر چهره ازین داغ نشانی دارد

سعدی


 
وارثان عاشورا
ساعت ٧:۳٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢۱ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

 ضعف دین‌داران و نقطه‌های غرور و وابستگی و زمینه‌های شکست، باید آموزگار کسانی باشد که ضرورت راه و ضعف رهروان را دیده‌اند و نمی‌توانند درجا بزنند و نمی‌توانند که بی امکان به راه بیفتند که باید عِدّه و عُدّه بسازند و برای عبور از عقبه‌ها و گردنه‌ها آماده شوند و خیال نکنند که شیب موافق، همیشه مددکار است که در هنگام درد و رنج و بروز گردنه باید موتورها روشن شود و انگیزه‌ها جان‌دارتر شود و انتظار مزد و سپاس از دل برود...

و تازه خوف و ترس از کاری که مطابق استعداد و توان تو نبوده و یا بر فرض تطابق با توش و توانِ تو، برابر با مقصد و مطلوب تو نبوده، این دو ترس در جان تو بنشیند، که به شهادت سوره‌ی هل اتی بدون ایثار و بدون چشم داشت مزد و سپاس و بدون این دو خوف از کارهای ناقص و یا کارهای تمام ولی نامطابق و نابرابر با مطلوب تو که بالاتر از بهشت و بیشتر از قرب و تا حد رضا و رضوان است که بشارت این سوره بدون این همه مدحی نیست و امضایی بر کارنامه‌ی ما نمی‌نشیند.

کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
اوقات زندگانی
ساعت ٤:٠٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٥ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

باشد که خود به رحمت، یاد آورند ما را

ورنه کدام قاصد، پیغام ما گذارد؟

...

بی حاصل است یارا، اوقات زندگانی

الا دمی که یاری، با همدمی برآرد

سعدی 


 
مغضوب و ضال
ساعت ٥:٥٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: آیت الله صادقی تهرانی

                 به نام خدا

غیر المغضوب علیهم ولا الضالین

صراط مغضوبین راه منحرفی است که در بیراهه بودن ثابت است...

ضالین کسانی هستند که در پیروی صراط مستقیم خدایی، قاصرند یا مقصرند،

لکن قصور یا تقصیرشان خالی از عناد بوده و در گمراهی خود حیرانند و نمی‌دانند در چه راهیی قدم گذارند، لذا احتمال هدایتشان بیشتر است.

مغضوب علیهم اختصاص به یهودیان ندارد،

زیرا تمامی آنان با صراط مستقیم حق معاند نیستند،

همچنین اعمال و عقاید غیر این یهودیان احیاناَ همچون یهودیان و حتی بدتر از آنان است،

گرچه مسیحی، یا مسلمان شیعه باشند،

زیرا چه بسا اسلام و قرآن ضربه‌ای که از مسلمانان معاند می‌خورد از ضربه یهودیان بیشتر است...

همین طور هم ضالین در اختصاص نصرانیان نیست،

بلکه کل افرادی که از روی قصور یا تقصیر راه خدا را گم کرده و در سرگردانی به سر می‌برند از ضالین هستند.

تفسیر فرقان اثر آیت الله فقید صادقی تهرانی

 


 
سر سفر
ساعت ۸:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٤ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

که گفت من خبری دارم از حقیقت عشق؟

دروغ گفت گر از خویشتن خبر دارد

هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود

کجاست مرد که با ما سر سفر دارد؟

سعدی


 
ارزش خدایی
ساعت ۱٠:٥٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مصطفی چمران

 

چه زیباست که به ارزش‌های خدایی ملتزم ماندن و به خاطر خدا رنج بردن و به خاطر حق پافشاری کردن و زیان دیدن، و ازهمه چیز خود صرف نظر کردن و فقط و فقط به خدا اندیشیدن و به سوی خدا رفتن.

...

چه زیباست که فقط با خدا ماندن و از همه عالم بریدن، مطرود همه مردم شدن، به کلی تنها ماندن و هیچ پناه‌گاهی جز خدا نداشتن و به کلی از همه جا و همه کس نا امید شدن و هیچ امیدی و آرزویی و روزنه نوری جز خدا نداشتن.

مصطفی چمران


 
نماز و نیاز
ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱ اسفند ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

به کرشمه ی عنایت، نگهی به سوی ما کن

که دعای دردمندان، ز سر نیاز باشد

...

چه نماز باشد آن را، که تو در خیال باشی؟

تو صنم نمی‌گذاری، که مرا نماز باشد

سعدی