سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

با مدعی مگویید اسرار عشق و ...
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز جمعه ۳٠ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

حسین بن علی علیه‌السلام

اگر کاری جز این در امامت نفرموده بود که اثبات کند که

 ادعا غیر از عمل است

و خودخواهی و خودکامگی و سلطه‌گری

غیر از رهبریِ جان‌های آدمیان است،

همین برای او کافی بود.

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری

 


 
نقش پیامبر در زندگی مومنان
ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٩ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مذهبی

نقشی که پیامبر در زندگی مومنان بازی می‌کند از پیامبرشناسی آنان و از انتظاری که از پیامبر دارند تاثیر می‌پذیرد.

پیامبران فقط پیامبر نیستند و با پیامبر شدن هویت انسانی آنان از میان نمی‌رود... برخوردار شدن پیامبران از هدایت الهی از طریق وحی مستلزم تعطیل شدن عقل و تجربه‌ی بشری نمی شود.

مومنان به حکم اینکه انسان و عاقلند، موظفند در تصمیم‌گیری‌های خود از عقل و تجربه‌ی بشری استفاده کنند.

...پیامبران معصوم‌اند، اما عصمت پیامبران را نباید به گونه‌ای معنا کرد که الگو بودن‌شان را تحت‌الشعاع قرار دهد. بر اساس قرائت رایج از عصمت،‌ این ویژگی موجب می‌شود که معصومان به موجوداتی تبدیل شوند که عقل و تجربه و عواطف و احساسات انسانی آنان هیچ نقشی در تصمیمات و رفتارها و گفتارهایشان ندارد. چنین موجوداتی فرا انسانند و در هیچ موردی نمی‌توانند الگوی بشر عادی باشند.

 

اخلاق دین شناسی نوشته ی ابوالقاسم فنایی – پژوهشی در مبانی معرفتی و اخلاقی فقه


 
مناجات
ساعت ٦:٠٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مصطفی چمران

 

خدایا خسته و وامانده‌ام، دیگر رمقی ندارم، صبر و حوصله‌ام پایان یافته، زندگی در نظرم سخت و ملالت‌بار است؛ می‌خواهم از همه فرار کنم، می‌خواهم به کُنج عزلت بگریزم.

آه دلم گرفته، در زیر بار فشار خرد شده‌ام.

خدایا به‌سوی تو می‌آیم و از تو کمک می‌خواهم، جز تو دادرسی و پناه‌گاهی ندارم، بگذار فقط تو بدانی، فقط تو از ضمیر من آگاه باشی.

 

 مصطفی چمران - 12 می 1961


 
پیروزی حق
ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

آیات قرآنی برای صبر و شکیبایی، امتیازات فوق‌العاده‌‌ای مطرح کرده است. سرگذشت بشر هم در تاریخ نشان می‌دهد که پیروزمندانِ تاریخ کسانی بودند که از نعمت بسیار بزرگ صبر و تحمل و متانت، در حد اعلا برخوردار بودند. صبر آنان به جهت علم به علل، علم به شرایط و توجه به این نکته بود که این طور نیست که هرکس با حق باشد، همان لحظه باید پیروز شود.

ضمنا به همدیگر بفهمانید که واقعیت چنان نیست که هر وقت حق از آنِ کسی بود، یا حق در اختیار کسی بود، او می‌تواند آن را اجرا کند و می‌تواند آن را به جا بیاورد و از مردم برای احقاق حق استفاده کند.

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری

 


 
پیروزی حق
ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

آیات قرآنی برای صبر و شکیبایی، امتیازات فوق‌العاده‌‌ای مطرح کرده است. سرگذشت بشر هم در تاریخ نشان می‌دهد که پیروزمندانِ تاریخ کسانی بودند که از نعمت بسیار بزرگ صبر و تحمل و متانت، در حد اعلا برخوردار بودند. صبر آنان به جهت علم به علل، علم به شرایط و توجه به این نکته بود که این طور نیست که هرکس با حق باشد، همان لحظه باید پیروز شود.

ضمنا به همدیگر بفهمانید که واقعیت چنان نیست که هر وقت حق از آنِ کسی بود، یا حق در اختیار کسی بود، او می‌تواند آن را اجرا کند و می‌تواند آن را به جا بیاورد و از مردم برای احقاق حق استفاده کند.

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری

 


 
روابط/ضوابط
ساعت ۸:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

این نکته که روابط جایگزین ضوابط نباشد، یکی از ویژگی های مهم نظام عقلایی و بوروکراسی صنعتی است. در این گونه نظام ها، کارایی بر اساس ضوابط اندیشیده بررسی می گردد و جای دخالت هرگونه عنصری دیگر را که بخواهد به جای محاسبه بنشیند و از دقت و بازدهی آن بکاهد می گیرد.

ضابطه، قرارداد و قوانین از اوصاف جوامعی است که مرحله ی رابطه های شخصی، خانوادگی، قبیلگی و قومی را پشت سر گذاشته اند و روابط انتسابی جای خود را به صلاحیت ثابت برای کسب موفقیت داده و روابط افراد بر پایه ی انواع و اقسام قراردادها تنظیم شده و در واقع روابط، غیرشخصی و متکی بر معیارهای عمومی است.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
استقرار عشق
ساعت ٢:٠٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مصطفی چمران

 

تکیه بر عشق و استقرار در خانه ی دل، امید و آرزویی ملکوتی بود. تدبیری عقلایی، زیرکانه که روح مضطرب و ناآرام مرا، از تشویش نجات می‌داد. و برای من امنیتی در بعد عشق و روح، مستقل از جسد و مسکن به وجود می‌آورد.

اما افسوس که خدای بزرگ به این امنیت و آرامش، حتی در بعد عشق و روح هم، رضایت نداد و نخواست که دل من بر عشق خانه بگیرد.

و یا دلی استقرارگاه عشق سوزان من گردد، و از این طریق امنیت و آرامشی برای من تامین شود. به هر کسی که دل باختم، عشق مرا تحمل نکرد و روح سرگشته ی مرا آرامش نداد و قلب شیفته مرا استقرار نبخشید.

مصطفی چمران


 
غیرت مسئولیت
ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٤ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

ساختار فکری نیروی انسانی باید پذیرفته باشد که خدمات متنوع اداری به نحو احسن لازمه ی حیات جمعی و ادامه حیات اجتماعی است و رعایت منافع اجتماع مقدّم بر منافع افراد و به عبارت دیگر منافع افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند در گرو رعایت منافع اجتماعی است.

تضمین منافع اجتماع در عین حال در بردارنده منافع افراد است، یعنی تا زمانی که کارکنان جامعه غیرت مسئولیت در کارکردن و اشتراک در منافع و اهداف ملی نداشته باشند، کارکرد جامعه دچار اختلالات جدی می شود. آنچه از کارکرد ادارات ایران برمی آید وجود همان فرهنگ قبیلگی و روستایی است که بر آن حاکم است. یعنی اگرچه در شکل و ظاهر صنعتی ادعای استمرار حیات دارد اما همانند جوامع صنعتی تقسیم کار اجتماعی و حفظ منافع مشترک در ان مدنظر نیست. این نوع فرهنگ با بوروکراسی که از مقوله جوامع صنعتی و اقتصاد رشد یافته است سنخیتی ندارد و در نتیجه مشکلات بسیار جدی ایجاد می کند.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
گوهر غیر
ساعت ٢:۱٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۳ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

 

گر تورا سنگی زند معشوق مست

به که از غیری گُهر آری به دست

عطار


 
شیطان و اهریمن
ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

وضع شیطان در تفکر اسلامى غیر از وضع اهرمن است در تفکر زرتشتى.

در آنجا اهرمن رقیب خداوند است و در برابر او ایستاده است و با او به خصومت مى‌پردازد و کارهاى او را خنثى مى‌کند.

اما در تفکر اسلامى شیطان کارگزار خداوند است.

جزیى از هستى است و بخشى از برنامه‌ى خداوند در تدبیر این عالم است.

پارسایان – عبدالکریم سروش


 
قناعت
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

قناعت امرى است که نه تنها آرامشِ درون و عزّتِ روان براى خود آدمى به ارمغان مى‌آورد، بلکه دیگران را هم نیز از مددکاری‌هاى وى بهره‌مند مى‌سازد. 
برکتِ دیگر قناعت، برکت یافتنِ عمر و دور ماندن از معاصى است. شخصِ قانع که عمرش را در فزون خواهى و لجاج و مسابقه با دیگران سپرى نمى‌کند، سرمایه‌ى حیاتش مصون‌تر و سودبخش‌تر خواهد شد و از اوقات خویش بهره‌ى بیشتر خواهد برد. 
عمر آن نیست که در نزاع و فزون‌طلبى و سبقت‌جویى به سر رود، عمر آن است که در قُرب حق سپرى شود:
عُمرِ خوش در قُرب جان پروردن است || عمر زاغ از بهر سرگین خوردن است
عُمر و مرگ این هر دو با حق خوش بود || بى خدا آب حیات آتش بود
همچنین است دورى از معاصى. 
فزون طلبْ در ورطه‌ى شُبهه خوارى و حَرام مى افتد و قانعْ دامنش از آن پاک است. 
نیز از برکاتِ دیگر آن کم شدن دشمنی‌هاست که فرزند نزاع است. شخصِ قانع نه حسرت کسى را مى‌خورد و نه با کسى به خاطر حطام دنیا درمى افتد. اگر هم غمى دارد غمِ خفتگانى است که خواب در چشمِ تَرش مى‌شکنند. غمِ فزون خواهانى است که همه چیز به دست مى‌آورند اما عمرِ عزیز و فراغِ خاطر را فداى آن مى‌کنند. برکتِ دیگر قناعت، کمتر محتاجِ خلق شدن و کمتر باج دادن است.
پارسایان – عبدالکریم سروش


 
آرزوی مرگ
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٦ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

دلی که موقف دنیا برای او گشاد است و این مرتع برای او سرسبزی و شادابی دارد، کوچ نمی‌کند و رحل نمی بندد و بانگ رحیل را انتظار نمی‌کشد و حتی بر نمی‌تابد که خط زندگی او با خط مرگ تقاطع دارد و مرگ او را از کارها و خواسته‌ها و آرزوها و نتایج کارهایش جدا می‌کند و از بت‌هایش دور می‌سازد.

تمنّای مرگ برای کسانی است که ولایت خدا را به دست آورده‌اند و مرگ برای زندگی آن‌ها دریچه‌ای است و ادامه‌ای، نه هادم و حاطمی که لذت‌ها را بسوزاند و کاخ آرزوها را خراب کند، که در خطاب به یهود در سوره‌ی جمعه آمده:

ان زعمتم انکم اولیاءلله من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صادقین.

 

کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
پس از عاشورا
ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

داستان نینوا نشان داد آن‌وقت که مردم از یزید بریدند، باز به سراغ علی بن الحسین علیه‌السلام نیامدند و همین نکته نشان می‌دهد که حکومت علوی:
1. نیاز به دگرگون شدن تلقی مردم از خویش.
2. نیاز به تربیت مهره‌های کارساز.
3. نیاز به جایگزین ساختن آن‌ها دارد.
مادام که این نیازها تامین نشده باشد کار با فتک و ترور و کشتن سردمداران درست نمی‌شود: 
ان الایمان قید الفتک.
کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
عاشورا
ساعت ٥:٥۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

 

عاشورا روز حسین است و هیچ روزی مثل روز حسین نیست.

عاشورا تنها یک روز نیست، بلکه تمامی تاریخ است. همان طور که کربلا تنها یک قطعه‌ی خاک نیست. کربلا جغرافیای نامحدود این تاریخ گسترده است. با این زمینه، سوال این است که وارث عاشورا کیست؟ چه چیزی برای چه کسی از عاشورا باقی مانده است؟

وارث قرابت می‌خواهد؛ قرابتی بدون حائل و بدون مانع.

فرزندی که قاتل پدر باشد، ارث نمی‌برد. فرزندی که کافر باشد از مسلمانان ارث نمی‌برد.

آیا حسین را نکشته‌ام؟

آیا من از آن چه که فهمیده‌ام، چشم نپوشیده ام و کفر نورزیده‌ام؟

کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
وارثان عاشورا
ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

مادام که ما نگاه تطبیقی بر خویش نداشته باشیم، حقایقی تاریخی هرچند که احساس ما را سرشار کند و یا ما را مشغول کند و سرگرم نماید، برای ما عبرت و آموزگار نخواهد بود.

مادام که ما خود را با اصحاب حسین مقایسه نکنیم و رنج‌های حقیر و ترس‌های حقیر و آرزوهای حقیر و عذرهای بدتر از گناه و توجیه‌های حقیر خود را با آن‌ها نقادی نکرده باشیم و از آن حجت‌ها درس نگرفته باشیم، نه آن‌ها و نه عظمت‌شان را می‌شناسیم و نه خود و حقارت‌مان را. حقارتی که به خاطر حرف‌های بد و برخودرهای نامطلوب، ما را به ارتداد و یا روزمره‌گی می‌کشاند و از هرگونه شروع جدید و حرکت مستمر باز می‌دارد. تا آن‌جا که مکر دشمن و باطل دوست، ما را از حقمان می‌نشاند و جدا می‌سازد.

کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
فقتنه شبهه
ساعت ٧:٤۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علی صفایی حائری

شبهه زمینه ساز فتنه است و فتنه‌ها عامل بدعت و انحراف.

در شبهه از ابهام در اعتقاد و بینش آغاز می‌کنند و با هجوم به ارزش ها و اهداف و با زیر سوال بردن روش‌ها و مایوس کردن از نتیجه‌ها و حتمی کردن شکست و زبونی، کا بازگشت و وادادگی و تسلیم و ذلت‌پذیری را آسان می‌نمایند.

...و با این هر دو، کار را به آنجا می‌کشد که از دین و سنت کنار می‌کشی و با بدعت و انحراف کنار می‌آیی و می‌توانی شیاطین و طاغوت‌ها را تحمل کنی.

کتاب وارثان عاشورا – عین. صاد.


 
ای حسین مقدس
ساعت ۸:٢٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٦ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مصطفی چمران

ای حسین مقدس!

روزگار درازی بود که هر انقلابی را مقدس می‌شمردم و نام او را با یاد تو توام می‌کردم و او را در قلب خود جای می‌دادم و به عشق تو، او را دوست می‌داشتم و به قداست تو، او را مقدس می‌شمردم و در راه کمک به او از هیچ فداکاری حتی بذل حیات و هستی خود دریغ نمی‌کردم...

اما تجربه، درس بزرگ و تلخی به من داد که اسلحه و کشتار و انقلاب و حتی شهادت به خودی خود نباید مورد احترام و تقدیس قرار گیرد، بلکه آن‌چه مهم است انسانیت، فداکاری در راه آرمان انسان‌ها، غلبه بر خودخواهی و غرور و مصالح پست مادی و ایمان به ارزش‌های الهی است.

مصطفی چمران - کتاب خدا بود و دیگر هیچ نبود

 


 
فرار از شر
ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سروش

 

آدمى براى آنکه دیگران از شرش مصون و مامون باشند، دو راه مى‌تواند برگزیند:

اول آنکه خود را چنان تربیت کند که دست و پا و زبان و فکر و چشم و گوشش در تسخیر و فرمان او درآیند و بى رخصت او نجنبند

و دوم آنکه اگر هنوز به این درجه از تهذیب و تادیب نرسیده است، لااقل خویشتن را در معرض قدرت و امکانات فراخ قرار ندهد و همچون زنگى مست شمشیر به دست نگیرد.

 

پارسایان – عبدالکریم سروش


 
ب جامعه شناسی نخبه کشی
ساعت ٩:٢۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٤ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: تاریخ

توده ی مردم و مسئولین مملکت،

همیشه کارهای عاطفی و کوتاه مدت را نسبت به کارهای عقلانی و شاق و مملکت ساز و آینده نگر ترجیح دادند.

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی


 
ضلال
ساعت ۸:٢۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۳ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

آن دسته از مردم که با ضلال سردرگمی – نه فقط گم‌راهی- به محدودیت و محرومیت می‌رسند، با همین ضلال و سردرگمی در وجود خویش، به ضلال در هدف و در راه و در روش و در سعی، گرفتار می‌شوند. این‌ها با این که در حوزه‌ی این زندگی و در وسعت دنیا، حرف‌های اعجاب‌آور و حتی دل صادق و صداقتی مشهود دارند؛

«یشهد الله علی ما فی قلبه»، همین‌ها به خاطر ضلال و گم شدن و محدود شدن و برای دنیا برنامه‌ریزی کردن،‌ناچار با رسول دشمن می‌شوند و با لجاجت رو در رو می‌شوند و این خصومت شدید؛ «الد الخصام» و این رویارویی به رویارویی تمدن‌ها و نژادها و ملت‌ها و دین‌ها باز نمی‌گردد، که ریشه در تلقی آدمی از خویش و در ضلال و سردرگمی آدمی و محدودیت او دارد. چون تلقی‌های متفاوت، هدف‌های متفاوت و روش‌های متفاوت و کوشش‌های متفاوت را به دنبال می‌آورد و هیچ تسامح و تساهلی زمینه نمی‌یابد.

اگر همین‌ها با این ضلال و محدودیت به حکومت و رهبری برسند؛ «اذا تولی سعی فی الارض» تمامی سعی آن‌ها در همین دنیا و در همین زمین محدود می‌شود و این‌ها حتی با تمام خوش‌دلی‌ها و صداقت و خوبی بدون غرض و مرض، با ضرورت و ناچاری به افساد می‌رسند و به اهلاک می رسند و این افساد و اهلاک، مقصد آن‌ها نیست، که نتیجه‌ی محدودیت و ضلال آن‌هاست. چون آن‌ها برای این دنیا برنامه‌ریزی دارند و در این محدوده از وحی بی‌نیاز هستند و به عزت و غرور راه می‌یابند و با این ضلال و اثم، گرفتار عزت و غرور می‌شوند.

حقیقتِ حج – صفایی حائری


 
روی جانان
ساعت ٢:۳٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٢ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

کعبه‌ی جانْ روی جانانْ دیدن است

روی او در کعبه‌ی جان دیدن است

گر چنین بینی جهان‌بین خوانمت

ورنه نابینای بی دین خوانمت

مصیبت نامه عطار


 
مشرق‌زمین گهواره تمدن
ساعت ٧:٠٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ آبان ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: وبگردی

سیاست جنگ‌افروزی غرب را درک کنیم:

 

[داریوش] آرزویش آن بود که پس از آن با صلح و صفا بر آنچه در اختیار دارد فرمان براند، ولی سنت و مقدر چنان است که درامپراطوریها هرگز آتش جنگ مدت درازی فرو ننشیند؛

دلیل این مطلب آت است که بلاد تسخیر شده باید مکرر در مکرر از نو مسخر شود، و پیروزمندان، در ملت خود، هنر جنگیدن و در اردو و میدان جنگ به سر بردن را زنده نگاه دارند؛

چه هر آن ممکن است زمانه نقشی تازه بر آرد و امپراطوری تازه‌ای در برابر امپراطوری موجود قیام کند.

در چنین اوضاع و احوال، اگر جنگی خود به خود پیش نیاید، ناچار باید آن را بیافرینند؛

به همین جهت بر نسلهای متوالی واجب است که بر دشواریهای جنگ و خونریزی خو کنند، و از راه تمرین و تجربه دریابند که چگونه از کف دادن جان و مال در راه نگهداری میهن را آسان شمارند.

 

ویل دورانت/تاریخ تمدن/جلد اول:مشرق‌زمین گهواره تمدن/پارس:2- شاهان بزرگ/ص.411

نقل از اینجا