سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

مرد جامع انسانیت
ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳٠ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: بازرگان

حقیقتاً عجیب است!

بزرگ مردی که آن سعادت و نعمت و سلامت و سیادت را به مردم وحشی عرب داده بود،

هنوز از میانشان نرفته، چنان رفتار سبعانه با ذریّه و دست پروردگانش کردند و مرتکب چنان اعمال خلاف اسلامیّت و انسانیّت شدند!

او چقدر بزرگ بود و اینها چقدر کوچک!

در حقیقت عمل آنها که به نظر ما غیرعادی و شگفت می‌آید،

بنا به طبیعت و تربیت که داشتند، بسیار عادی و طبیعی بود و نباید انتظار چنین تحوّل و رشد سریعی را داشته باشیم.

آنچه عجیب و غیرعادی و غیرطبیعی بود، این است که از میان چنان قوم بی تمیز بی همه چیز، کسی بیرون بیاید که سراپا رافت و رحمت باشد.

از منجلاب کثافت، چشمه‌ی زلال طهارت بجوشد.

از انبوه ابرهای جهالت و ظلمت، خورشید روشنائی و دانش پروری سِرِشته شود.

از گله ی حیوانات درنده، مرد جامع جمیع فضائل انسانیت بیرون آید.

(یادداشتی از سفر حج) م.آ. 9 - مهدی بازرگان - 9/3/1339


 
توجیه
ساعت ۱٢:۳٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٩ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

وقتی موقیعتمان بد است، خود را توجیه نکنیم.

به خدا قسم این توجیه، بدتر از خودِ کار بد است.

این توجیه کردن خیلی صدمه دارد، زیرا بعد از شما ممکن است کسی تحت تاثیر قرار بگیرد او هم توجیه کند.

بالاخره عواقب کار انسان، فقط متوجه خودِ انسان نیست. بیایید حواسمان کمی مع باشد. از این قبیل اشخاصِ توجیه گر باید پرسید:

شما چه موقع الهیات خواندید؟  کی با حکمت سر و کار داشتید؟

خدا برای شما چگونه مطرح است که دستور بدهد تمام ارزش‌های انسانی را زیر پا بگذارید و خودتان بگویید فقط برای سلطه جنگیدیدم؟

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری


 
خون جگر
ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۸ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: ادبیات

ساقیا خون جگر در جام کن

گر نداری دردْ از ما وام کن

 

مَنْطِقُ الطِّیر – فَریدالدّین مُحَمَّد عَطّار نیشابوری


 
بازگشت به قرآن
ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٧ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: بازرگان

ببینید چقدر وقت و دقت به کار رفته است که بچه‌ها قبل از رسیدن به سن 5 یا 6 سالگی تجویدشان درست باشد تا بدانند که ح را از چه مخرجی بگویند و ض ولاضالین را چگونه تلفظ کنند و ع را چگونه از حلق ادا کنند و بعد تعلیم صوت و صدا.

نمی خواهم بگویم که اینها غلط یا بد است؛

عیب و اشکال این است که به همین جا متوقف می‌شود و اصلا کاری ندارند که این آیه‌ای را که طفل می‌خواند، بداند که چیست و معنی و مفهومش چیست.

بازگشت به قرآن - مهدی بازرگان - 5/9/1359


 
توحید
ساعت ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۱ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

باید اول قلب را خالص کرد،

چون با خلوص قلب،

خلوص در عمل پیدا می‌شود.

خلوص قلب یعنی اول قلبت را موحد کن بعد عملت توحیدی می شود.

 

 

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک برگرفته از درس‌های آقامجتبی تهرانی


 
قیمت آبرو
ساعت ٦:٠۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

یک روز امیرالمومنین علیه السلام یک وَسَق (تقریبا 40 کیلوگرم) خرما را برای کسی که مستحق بود، فرستاد.

یک نفر آن جا بود و گفت: یا امیرالمومنین! این خرما را که شما برای آن شخص فرستادید؛

اولاً او از شما نخواسته بود.

ثانیاً این مقدار خرما خیلی زیاد است و کمتر از این هم برای او کفایت می کرد.

امیرالمومنین فرمود:

لا کثر الله فی المومنین ضربک. اعطی انا و تبخل انت؟!

خدا امثال تو را در میان مسلمان ها زیاد نکند، من میدهم، تو بخل می‌ورزی؟!

معنای اداره‌ی زندگی جامعه، معنای توزیع اسلامیِ حقیقی، این است که حاکم نگذارد کسی در مقام سوال (درخواست) برآید. حاکم پیش از این که یک انسان درصدد سوال برآید؛ باید او را اداره کند...

و اگر حاکم صبر کند تا یک انسان درصدد سوال برآید و حاکم بعد از این که سوال کرد، مثلاً معاش او را تضمین کند، در این صورت وظیفه انجام نشده است،بلکه معامله‌ای است...

معامله‌ای است که یک طرفش مقداری معاش، و طرفی دیگر، آبروی انسانی است که مانند روی خودِ من که حاکم این مردمم، مامور است که روی خود را فقط در مقابل خدا بر خاک نهد.

از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت اثر علامه جعفری


 
تغییر تاریخ
ساعت ۸:۳٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علامه جعفری

 

اگر علی بن ابیطالب و مردم به مالک اشتر امان می‌دادند، تاریخ را عوض می‌کرد؛ چرا امیرالمومنین رهایش نکرد که داستان معاویه را برچیند؟

فرض کنید علی بن ابیطالب و مردم به مالک امان می‌دادند و بعد از پیروزی، خلافت الهی برقرار می‌شد، اما باز شما بودید و اولاد آدم بود و اختیارش.

یا حضرت سیدالشهداء چند صباح دیگر هم حکومت عادلانه را برقرار می‌فرمود. بالاخره کسی مجبور نیست که ابوذر غفاری باشد. ابوذر غفاری با جبر نمی‌سازد. ما خیال می‌کنیم که اگر مثلاً مالک اشتر هم پیروز می‌شد، یا امام حسین علیه السلام پیروز می‌شد، چه می‌شد؟

نه! بر بشر اتمام حجت می‌شد.

چند روز دیگر هم اتمام حجت بیشتر می‌شد.

اما باز انسان است و اختیارِ او.

چون کمال بدون اختیار نمی‌شود.

یا مالک اشتر هم پیروز می‌شد و علی بن ابیطالب پرچم عدالت را چند روز بیشتر به اهتزاز در می‌آورد، اما باز شما هستید و غرایزتان.

باز انسان است و حالتِ سودجویی‌اش.

امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری


 
زنده باد زاپاتا
ساعت ۸:۳٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٧ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

امیالیانو زاپاتا (مارلون براندو) خطاب به رئیس جمهور:

من به شما اعتماد دارم تا زمانی که به عهدتون پایبند باشید.

نقل از فیلم زنده باد زاپاتا! - viva zapata  (1952) 


 
دلالی
ساعت ٩:٠٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست

 

ایرانیان به سودجویی نامشروع و درآمد ناشی از غیرکار علاقه ی وافری دارند. این خصیصه را شاردن که در زمان صفویه به ایران آمده است به توصیف کشیده که چگونه ایرانیان دلالی را به همه چیز ترجیح می دهند.

دلالی نیز با حق و حساب یعنی رشوه رابطه ی ناگسستنی دارد.

این خصیصه هر چند مکروه و نامبارک باشد و هرچند تابع عوامل مختلف اجتماعی باشد، لیکن یک نکته را درباره آن نمی توان نادیده گرفت و آن اینکه این ویژگیِ فرهنگی جزء پاره های تن فرهنگ ایران شده است.

مصلحین ایران همیشه در مقابل آن به زانو درآمده اند، چون فساد به معنیِ واقعی کلمه در رگ و ریشه های فرهنگ اجتماعی ریشه دواده است.

...

رشوه از نظر بُعد فرهنگی و شکل اجتماعی سطوح بسیار متنوعی از رفتار بشر را در بر می گیرد.

هم شکل های متنوع و مختلف مادی دارد و هم شکل های متنوع و مختلف غیرمادی.

...

به طور معمول دست و بازوان قدرت، یعنی عاملین حکومت استبداد (یعنی اجبارِ مطلقِ بی ضابطه) در تاریخِ ایران، همیشه این امکان را داشته اند که از قدرت سوءاستفاده کنند و کرده اند. رشوه نیز یکی از ابعاد کار آنان بوده، هم می داده اند و هم می گرفته اند.

 

نقل از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی

 


 
غسل تعمید استعمار
ساعت ۸:٢۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

روس ها قبل از همه دول بزرگ فهمیدند استعمار را چه جوری غسل تعمید بهند. به اسم ولایت شوراها و با ظاهر امری آراسته و در حضور مجلس و پارلمان و شخصیت‌ها و لباس محلی زیرآب هرچه فرهنگ و ادب و راه و رسم محلی است را زدند و حالا پز می دهند که فلان نویسنده ی روس سالی 200 میلیون نسخه از کتابش فروش می رود.

فرهنگ و شخصیت اصلی را از تمام این جمهوری‌های برادر گرفته اند و در عوض بهشان خانه و پنکه و کانال و راه آهن داده اند.

تازه مثل همه جای عالم غرب.

آیا نه به این علت بوده است که فرهنگ های محلی لیاقت مقاومت را نداشته اند؟

آیا این ماشین شوروی فرهنگ تازه ای را جانشین خواهد کرد؟...

من از باکو به این سمت مدام با بغضی در گلو نفس می کشم.

و به چه حسرتی!

لابد خیال می کنید به از دست رفتن آن هفده شهر و دیگر قضایا؟

ابدا.

که به گمان من هیچ بلخی به هیچ بخارایی نمی ارزد.

و هیچ باکویی از هیچ مزلقانی کمتر نیست.

سفر روس – جلال آل احمد


 
فن آوری
ساعت ۸:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ آذر ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

از فن‌آوری استفاده و بهره‌برداری کنید، اما آن را نپرستید.

فن‌آوری یکی از بزرگترین نعمت‌هایی است که خاوند در این قرن به بشریت عنایت فرموده است، ولی به این شرط که کلید آن در دست منِ انسان باشد.

من انسانم، نه این که کلید مرا به دست فن‌آوری بدهید تا بر سر ما آن را بیاورد که در قرن بیست و یکم می‌خواهد به بار آورد.

 

نقل از کتاب امام حسین علیه السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت نوشته علامه فقید محمدتقی جعفری (1373 هجری خورشیدی)