سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

طاق نسیان
ساعت ٢:٢٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

 

هرکه دولت یافت، شست از لوح خاطر نام ما
اوج دولت طاق نسیان است در ایّام ما
صائب

 
عشرت خانه
ساعت ۳:۳٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

 

صائب از ما کنج عزلت را به زر نتوان خرید
عشرت روی زمین در خانه می‌یابیم ما

 
جهان پهلوان
ساعت ۱۱:٠۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٦ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: ورزشی

 

سیاوش کسرایی

جهان پهلوانا صفای تو باد
دل مهرورزان سرای تو باد ...
به تو آفرین کسان پایدار
دعای عزیزان تو را یادگار

روانت پرستنده راستی
زبانت گریزنده از کاستی
...
درودم تو را باد و بدرود هم
یکی مانده بشنو تو از بیش و کم

که مردی نه درتندی تیشه است
که در پاکی جان و اندیشه است

 
سهل و دشوار
ساعت ۱۱:٠۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

 

عارفان دشوارها را بر خود آسان می‌کنند
کارهای سهل را دشوار می‌سازیم ما
صائب

 
افسانهٔ درد
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

 

حرف اهل درد را صائب به بی‌دردان مگوی
پیش خواب‌آلودگان کوته کن این افسانه را

 
عقب افتادگی
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: سیاست
سازندگان، در اجتماع‌هایِ عقب افتاده،
در زمان حیات خیری نمی‌بینند
و این جهان از پاداش آنها ناتوان است
و موفقیت از آن ویرانگران است.
آیت‌الله سیدرضا صدر

 
انصاف
ساعت ۱٢:٠٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

ز اخوان راضیم تا دیدم انصاف خریداران

گوارا کرد بر من چاه را، از قیمت افتادن

صائب تبریزی


 
وحدت
ساعت ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۱ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: آیت‌الله غروی
کثیری از علمای دینی، 
در اثر کبر و خودخواهی و استبداد و حب ریاست و تفرّد، 
صدمات فوق احصاء به دین و لطمات بی شمار به خلق وارد ساختند.

اگر آن سلاطین جبار ظاهرا دیندار و عملا ضد آن، در سایه دین،
به آن مقامات عالیه نائل شدند و جاه و مال و خدم و حشم بی حساب بدست آوردند 
و مردم را به مثابه بردگان، به خدمت‌های بی حد و حصر وادار ساختند، 
برخی از دانشوران دینی هم به آنها تاسی نموده همان شیوه و سیره شاهان را، 
که ادعای دینداری‌شان در صحائف تاریخ ثبت است، پیشه کردند.

چه کسی جز این فرقه، امت واحده و دین واحد را به امم مختلفه متباغضه،
و ادیان متناقصه متباینه مبدل ساخت؟! 
 
چهارده قرن از عمر اسلام می گذرد 
و همه ساله کنگره حج برقرار می‌گردد 
و عده‌ای از علمای امت هم هر ساله در این عبادت اجتماعی شرکت کرده‌اند 

آیا شده است که یک بار، به منظور رفع اختلاف و ایجاد وحدت،
انجمنی تشکیل داده باشند دست ؟! 
آیا یک مساله اعتقادی یا فقهی که مابین آنها محل خلاف بوده، 
مطرح نموده و خلاف را به وفاق منتهی ساخته‌اند ؟!

نقل از کتاب آدم از نظر قرآن نوشته آیت‌الله غروی اصفهانی
ترجمه علی‌اصغر غروی اصفهانی جلد دوم صفحه 526

 
خشت خام
ساعت ٥:٥٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

زانهمه قصر که کردیم بنا، قسمت ما

خشت خامی است که در زیر سر خود داریم

صائب تبریزی


 
صبح هشیار
ساعت ٦:٢٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۸ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

 

چون سیاهی شد ز مو، هشیار می‌باید شدن

صبح چون روشن شود، بیدار می‌باید شدن

صائب تبریزی


 
احادیث ساختگی
ساعت ۱۱:۳۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: آیت‌الله غروی
احادیث بی اساس نه تنها عوام را از صراط مستقیم حق منحرف ساخته، 
بلکه بسیاری از اهل علم را نیز از تزکیه نفس و اتّصاف به صفات اَشراف 
و التزام و تعهد نسبت به وظائف دینی بازداشته و آنان را در رده جُهال قرار داده است
زیرا به سبب شهرت این اخبار و شیوع آن و عدم تحقیق در مآخذ و آثار سوء اش،
آنها را باور کرده‌اند و بالمآل موجب بازماندن مسلمین از قافله‌ی تمدن و ترقی شده‌اند 
برخی می گویند: اگر مسلمین از حیث ارتقاء مادی، از غیر مسلمین عقب مانده‌اند.
نقل از صفحه 226 جلد دوم کتاب آدم از نظر قرآن نوشته آیت‌الله غروی اصفهانی 
ترجمه علی اصغر غروی اصفهانی

 
آغوش وصل
ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٦ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: ادبیات

 

داغم، ولی از وصل من، نشکفت آغوش دلی

روزی مگر گیرد مرا، تابوتْ خندان در بغل

فصیحی هروی


 
گمشده
ساعت ۱۱:۱٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٥ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: صائب

نه من از خود، نه کسی از حال من دارد خبر

دل مرا و من دل دیوانه را گم کرده‌ام

طفل می‌گرید چو راه خانه را گم می‌کند

چون نگریم من که صاحب خانه را گم کرده‌ام؟

صائب تبریزی


 
شور و تلخ و تند
ساعت ۱۱:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: ادبیات

 

از شور و تلخ و تند بسی بر جهان گذشت
صدها ستاره نیر از این کهکشان گذشت
برما چه مهربان و چه نامهربان گذشت
"زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت
ناچار کاروان شما نیز بگذرد "

محمدابراهیم توکلی کارشک

 
چراغ ماه
ساعت ۱:٠۱ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: ادبیات
 

ﺯﺳﻮﺯ ﺳﻴﻨﻪ ﭼﻪ ﮔﻮﻳﻢ؟ ﺑﻪ ﺗﺎﺏ می‌ﺳﻮﺯﺩ
ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺁﻩ ﻛﺸﻢ، ﺁﻓﺘﺎﺏ می‌ﺳﻮﺯﺩ
ﻏﻢ ﻓﺰﻭﻥ ﺩﻟﻢ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺮﺡ ﺩﻫﻢ؟
ﺍﮔﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﻮﻳﺴﻢ، ﻛﺘﺎﺏ می‌ﺳﻮﺯﺩ
ﻓﻐﺎﻥ ﺯ ﺑﺨﺖ ﺑﺪﻡ، ﻛﺰ ﺗﻮ ﺩﻭﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ
ﻏﻢ ﺩﻟﻢ ﺑﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺍضطرﺍﺏ می‌ﺳﻮﺯﺩ
ﺻﺒﺎﺣﺖ ﺻﻔﺮﺍﻭﺍ ‏

 
اسلام و مسلمانی
ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢ دی ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: آیت‌الله غروی
 

عیناً مشهود است که کثیری از مسلمین،
از گناهانی که در قرآن از آنها نهی مؤکد و منع شدید شده
و مرتکب آنها به عذاب و عقاب عظیم تهدید گشته،
پرهیز نمی‌کنند
و برخی از آن معاصی بین ایشان شایع‌تر از سایر مذاهب بود،
آیات کتاب‌شان در جلوگیری از آنها اثر چشمگیری نداشته است.
رباخواری، رشوه و ارتشاء، کذب و افترا، قطع ارحام، شقاق و اختصام، زراندوزی،
کینه‌توزی، احتکار، لجاج و عناد، 
ظلم و فساد، امر به منکر و نهی از معروف، تعاون بر اثم و عدوان، مفتخواری، 
تنبلی و بیکاری، اختلاس، 
قتل و هتک اعراض،قساوت و شقاوت، فحش و بهتان، اختناق، فریب و تدلیس، 
خدعه و تلبیس، دروغ پراکنی و قانون شکنی، 
کارهای خطیر اجتماعی را به نااهل سپردن و شایستگان را طرد کردن، 
مدح و ملق، خودخواهی مطلق، تحکیم روابط بر ضوابط، 
جاهل را در امور گوناگون عالم دانستن، ستمگر را ستودن، 
دو رنگی و نفاق، تشتّت و افتراق، بخل و حسد، حرص و طمع، فتنه انگیزی، 
برای دستمالی قیصریه را آتش زدن، سخن بی‌دلیل گفتن، قلب حقایق، 
به فرهنگ و علوم ضروری و خودکفائی بی‌اعتنا بودن، 
از مشاهده ترقیات بشر عبرت نگرفتن، به دیده تحقیر به دیگران نگریستن 
و نظائر این اخلاق ذمیمه و اعمال شنیعه، در میان ایشان شایع است فکر نمی‌کنید چه شده است که محصول اسلام، 
که دین الهی و آیین حق و مستدل و عقلی است، چنین ملتی باشد؟! 
شک نیست که اعظم موجبات این نگون بختی و انحطاط، اخبار مجعوله و احادیث منحوله بوده، 
که زمامداران دین آنها را قبول و در کتب خود تدوین نموده و به خیال خود، مستحبات آمیخته با بدعت‌ها را ترویج و اسلام را به اوج کمال رسانیده‌اند.
مگر بزرگترین ملاک شناختن حدیث صحیح و سقیم عرض آن بر قرآن نیست؟
کجای قران یک شاهد برای صحت این گونه احادیث وجود دارد؟!
اکثر این اخبار را دشمنان بزرگ، که شیاطین زیرک بوده‌اند و برخی از آنها را دوستان نادان و برخی را هم عوام فریبان حرفه‌ای جعل نموده‌اند
و اکثرا آنها سنداً ضعیف‌اند و اندکی هم که اسنادشان صحیح است، 
به حکم اخبار متواتره، باید به قرآن عرضه کرد و چون شاهدی در آن وجود ندارد، 
باید آنها را مردود تلقی نمود
و در صورتی که وجوب یا استحباب آن عمل هم ثابت باشد،
ذکر ثواب‌های بسیار که اکثر این احادیث مشتمل بر آن است، 
مخالف اسلوب قرآن و موجب تجری مردم بر فسوق و عصیان می‌باشد
لذا چنین ثواب‌هایی را نباید گفت و نوشت،
زیرا مدارکش همان اخبار ضِعاف غیرقابل استناد است...
پوشیده نیست که این اخبار، جایگزین قرآن و احکام انسان سازش شده،
و قرآن را به زاویه خُمول افکنده و عنکبوت نسیان تار بر آن تنیده، 
در نتیجه اسلام در جوامع بشری مبتذل و ارتجاعی جلوه کرده است.
نقل از صفحه 225 جلد دوم کتاب آدم از نظر قرآن نوشته آیت‌الله غروی اصفهانی
ترجمه علی اصغر غروی اصفهانی