سکوت سنگین

من گرفتار سنگینی سکوتی هستم که گویا قبل از هر فریادی لازم است

وبلاگ
ساعت ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٧   کلمات کلیدی: وبگردی

 

کلا ما 6 دسته وبلاگ در داخل کشور داریم :

وبلاگ های ژورنالیستی: که به دنبال تولید محتوا با نگاه حرفه‌ای هستند .

وبلاگ های خود ارضائی : که بیشتر به دنبال رفع تنش‌ها و احساس لذت از اشتراک نظرها ، عقیده‌ها و احساس‌ها و هستند.

وبلاگ ‌های توهمی- هویتی : که بیشتر ناشی از توهم بلاگر از رسالت وبلاگ نویسی اش هستند و بلاگر توسط این وبلاگ ها سعی دارد که خودش را فراتر‌از آنچه که هست و می‌خواهد عرضه کند ، وبلاگ های کپی‌کار ، تندرو سیاسی ، بیش فعال ، هرزبلاگ‌ها و … جزء این دسته از وبلاگها هستند .

وبلاگ ‌های تخصصی : که بیشتر به حوزه ‌های تخصصی می‌پردازند و معمولا نخبه‌گرا نیز هستند و از همان ابتدای تاسیس به دنبال هدف خاصی راه‌اندازی شده اند ، مثلا وبلاگ ‌های مربوط به محیط زیست ، تاریخ ، تشکل های دانشجویی ، ادبیات و … و این وبلاگها تنها فرقشان با وبلاگ‌های ژورنالیستی این است که در وبلاگ‌های ژورنالیستی تولید محتوا به صورت هدفمند و حرفه‌ای انجام می‌گیرد اما در این گونه وبلاگها لزومی به حرفه‌ای بودن نیست ، فقط پرداختن به تخصص مورد نظر و رساندن اطلاعات مربوط به آن تخصص ، به خواننده وبلاگ مهم است ، البته خیلی از این وبلاگ‌ها حرفه‌ای نیز هستند .

وبلاگ ‌های بی‌شکل : که بیشتر مربوط به آنهایی هستند که تازه تاسیس شدند و چون بلاگر هنوز درک درستی از وبلاگ و وبلاگ نویسی ندارد و هیچ هدفی را هم دنبال نمی‌کند ، بسیار بی شکل و بی برنامه‌ هستند.

وبلاگ ‌های تجاری: که به هدف کسب تبلیغات بیشتر و متعاقبا درآمد بیشتر ، کار حرفه‌ای انجام می‌دهند و تولید محتوا می‌کنند و یا به هدف‌های تجارتی خاصی تاسیس شده‌اند.

در محیط وبلاگستان فارسی، تا کنون وبلاگ‌های توهمی بالاترین آمار و وبلاگ‌های بی‌شکل بالاترین تعداد را داشته‌اند ، اما ما هرچقدر که به جلوتر می‌رویم و این تب وبلاگ نویسی فروکش می‌کند به مرور آمارها دارد به سمت وبلاگ ‌های خود ارضا متمایل می‌شوند و بر تعداد وبلاگ‌های ژورنالیستی و تخصصی افزوده می‌شود .

وبلاگ‌های تجارتی هم که کماکان در اقلیت‌اند زیرا به دلیل پایین بودن سطح بانکداری‌الکترونیک و تمایل به تبلیغات الکترونیک کارخانه‌ها ، هنوز وبلاگ نویسی چنان درآمدزا نشده است که این وبلاگ‌ها رشد پیدا کنند ، اما قابل ذکر است که این وبلاگ ها در کشورهای توسعه یافته دست بالا را در آمار و محبوبیت دارند و کلا همه سعی می‌کنند به این سمت حرکت کنند ، اما در ایران به دلایل مسائلی که گفتم وبلاگ نویسی فعلا چنان درآمدزا نیست .

همچنین دلیل اینکه نگفتم که آمارها به سمت وبلاگ‌های ژورنالیستی و تخصصی می‌روند این است که گرچه این وبلاگ ها در تولید محتوا دست بالا را دارند ، اما به دلیل تخصصی بودن‌شان و مخصوص بودن به خواننده‌های خاص به نسبت آمار کلی شان پایین‌تر از بقیه وبلاگ هاست ، البته وبلاگ هایی در این شاخه‌ها هستند که آمار بسیار بالایی هم دارند ، اما منظور ما کل جمعیت این وبلاگ هاست . با این وجود نمی‌شود منکر این شد که بالا رفتن آمار این وبلاگ‌ها به سطح سواد عمومی کاربران اینترنت هر کشوری بستگی دارد و خوب در ایران فعلا تا زمانی که وبلاگی که عکس یانگوم دارد از وبلاگ تخصصی در مورد سینما و تئاتر محبوب‌تر است ، توقعی در کوتاه مدت نباید داشت که این دسته از وبلاگ ها در وبلاگستان دست بالا را بگیرند .

درحقیقت با رواج یافتن یاهو 360، فیس بوک و دیگر سایتها و محیط‌های شبکه‌ایِ اجتماعی ، تعداد وبلاگ ‌های توهمی و بی‌شکل دارد کم می‌شود و بر 3 نوع دیگر افزوده می‌گردد .

جا دارد یک توضیح هم در مورد وبلاگ‌ های خودارضاء نیز بدهم تا سوء تفاهم ایجاد نشود، وبلاگ‌های خودارضاء اغلب وبلاگ‌هایی هستند که نویسنده در آنها برخلاف رویه وبلاگ‌های ژورنالیستی و تخصصی ، هدف و پروژه خاصی جز لذت بردن از وبلاگ نویسی و محیط وبلاگستان ندارد ، اما این نشان از بی‌هویتی بلاگر نیست زیرا بلاگر سعی دارد با عرضه‌کردن نظرات خودش ، انتقاداتش ، خاطراتش ، سخنانش ، لطیفه‌هایش ، مینی‌مال هایش و … خودش را از نظر درونی ارضاء کند و به لذتی مناسب از وبلاگ نویسی دست یازی کند.

این وبلاگ‌ها گرچه محتوایی از نظر علمی و خبری – تحلیلی تولید نمی‌کنند، اما در حال حاضر و آینده نزدیک از محبوبترین وبلاگ ها هستند و خواهند بود ، چون هرکسی می‌تواند این وبلاگ ها را بنویسد و بخواند و خواننده تخصصی هم نیازی ندارند.

پست‌های این وبلاگها اغلب پرکامنت ‌هستند و تا زمانیکه در صفحه اول وبلاگ هستند امکان جذب مخاطب را دارند ، اما به فراخور به آرشیو رفتن ، نقش خودشان را از دست می‌دهند ، این نکته وجه تمایز این وبلاگ ها با وبلاگ‌های ژورنالیستی و تخصصی است، زیرا پست‌های وبلاگ‌های ژورنالیستی و تخصصی هیچ زمان تازگی خودشان را از دست نمی‌دهند و هم در روزهای اولیه پست شدن ارزش تغدیه‌ای دارند و هم بعد از مدتهای طولانی ، چون موتورهای جستجو اغلب به این وبلاگ ها در طول زمان ارجاع می‌دهند و خوانندگان گذری در حالت اولیه از آرشیو وبلاگ تغدیه می‌کنند تا صفحه اول وبلاگ ، اما این برای وبلاگ‌های خود ارضاء شدنی نیست زیرا وبلاگ خود ارضاء تنها صفحه اولش است که ارزش خواندن دارد و آرشیوش به دلیل فقدان محتوا ارزش تغدیه‌ای ندارد.

نقل از اینجا